skiftende ghz måske directx 9.0c
Fra : andropov

Dato : 26-02-05 18:38

Jeg har hentet directx 9.0C
Jeg kører med Windows xp home edition og har en AMD Athlon 64 3400+
og kører med sp1

Når jeg går ind i "egenskaber for system" så står der skiftevis 1,81
ghz, 2,00 ghz og 2,41 ghz.

Hvorfor får jeg skiftende oplysninger om min computers hastighed ?

Fra : Claus Albæk

Dato : 26-02-05 19:35

andropov wrote:
> [...]
> ghz, 2,00 ghz og 2,41 ghz.
>

> Hvorfor får jeg skiftende oplysninger om min computers hastighed ?

pga. CPU'en skalerer sin clockfrekvens alt efter hvor tungt du bruger
systemet... sæt den til at køre noget programmel som trækker på den og
kig så igen, så vil du se den rigtige værdi.
men 2.41GHz?!? er det en socket 754 du har?

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : andropov

Dato : 26-02-05 19:59

>pga. CPU'en skalerer sin clockfrekvens alt efter hvor tungt du bruger
>systemet... sæt den til at køre noget programmel som trækker på den og
>kig så igen, så vil du se den rigtige værdi.

Jeg troede den skulle fortælle maxhastighed.

>men 2.41GHz?!? er det en socket 754 du har?

Ja, det må det være da jeg kan se at der kun findes 1 3400+ på amds
hjemmeside og det er 754-pin.

Iøvrigt lidt interessant at 4000+ modellen også kører med 2,4 Ghz.
http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_9485_9487%5E10248,00.html

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 26-02-05 23:36

"andropov" <nospam@andropov.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg troede den skulle fortælle maxhastighed.

Ja jeg vil nu også mene den skal fortælle max hastighed på processoren. Min
viser omkring 1668 mhz, og det er en OC'et xp1700+, hvor der jo reelt kun
burde stå 1433 (eller er det 1466?). Om det er anderledes på de nye
processorer ved jeg så ikke.

> [...]
> hjemmeside og det er 754-pin.
>
> Iøvrigt lidt interessant at 4000+ modellen også kører med 2,4 Ghz.

Hvorfor ikke 3700+ ?? kan du ikke putte den i samme mobo? Den burde vel også
være hurtigere end den du har, og så endda med 1 mb L2 cache. Men jeg vil
indrømme jeg er stået af det løb med nye processorer/mobo/grafikkort for
længe siden.

mvh

Jesper

Fra : andropov

Dato : 27-02-05 00:04

On Sat, 26 Feb 2005 23:35:38 +0100, "Jesper Jacobsen"
<jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>viser omkring 1668 mhz, og det er en OC'et xp1700+, hvor der jo reelt kun
>burde stå 1433 (eller er det 1466?). Om det er anderledes på de nye

Det vil sige den altid viser 1668 mhz .....

Måske andre kan bekræfte hvad der er rigtigt eller forkert.
Eller give noget info om hvor man kan finde omlysninger om
oplysningsmetoden i "egenskaber for system".

I windows 98 mener jeg at der blev angivet maxhastighed.
Men jeg er først skiftet til windows XP efter jeg har købt ny computer
fornylig så jeg kender ikke så meget til det.

>Hvorfor ikke 3700+ ?? kan du ikke putte den i samme mobo?

Det skulle gerne være en 3400+ Det står på den og hvad der var oplyst
i Bilka.

> Den burde vel også
>være hurtigere end den du har,

2,41 ghz.bør være maxhastighed for en 3400+

> og så endda med 1 mb L2 cache. Men jeg vil
>indrømme jeg er stået af det løb med nye processorer/mobo/grafikkort for
>længe siden.

men den kører lige op med ca. 3,4 ghz intel.

Fra : Brian Lund

Dato : 27-02-05 00:09

> [...]
> viser omkring 1668 mhz, og det er en OC'et xp1700+, hvor der jo reelt kun
> burde stå 1433 (eller er det 1466?). Om det er anderledes på de nye

Nej... En 1700+ kører altid ved den hastighed den nu er sat til, uanset om
den laver noget eller ej!

En Athlon 64 har "Cool'n'Quiet" som gør at CPU'en clocker ned når den ikke
arbejder, dvs. når du ikke laver noget kan den godt finde på at køre eks.
1,8 GHz... Cool'n'Quiet gør som navnet siger at CPU'en bliver mindre varm
(og bruger mindre strøm), og derfor kan køleren skrue ned for farten!

Programmer som CPU-Z - Og vist også Windows selv rapporterer hastigheden
CPU'en kører med i øjeblikket, og altså ikke maximum!

Man kan så bare gå ind i BIOS og slå Cool'n'Quiet fra, men det eneste man
får ud af det er et højere strømforbrug og at den altid viser maximum
hastigheden ;)

Brian

Fra : andropov

Dato : 27-02-05 00:36

On Sun, 27 Feb 2005 00:08:52 +0100, "Brian Lund"
<geronimo@nomail-mobilixnet.dk> wrote:

> [...]
>
>Programmer som CPU-Z - Og vist også Windows selv rapporterer hastigheden
>CPU'en kører med i øjeblikket, og altså ikke maximum!

Ja ok man kan så spare lidt strøm.

>Man kan så bare gå ind i BIOS og slå Cool'n'Quiet fra, men det eneste man
>får ud af det er et højere strømforbrug og at den altid viser maximum
>hastigheden ;)

Ja, det er der ikke meget ved. Standby har jeg dog slået fra.

Fra : Claus Albæk

Dato : 27-02-05 00:07

andropov wrote:

> Jeg troede den skulle fortælle maxhastighed.

Så smart er windows ikke. og cool'n'quiet kan køre din CPU ned til 12.5%
SVJH og så trro windows f.eks at den kun er en 300-400 MHz CPU, har jeg
set en gang eller 2... (normalt for min 3200+ er vidst 1GHz ved lavt load)

> [...]
> hjemmeside og det er 754-pin.
>
> Iøvrigt lidt interessant at 4000+ modellen også kører med 2,4 Ghz.

men også lavet på en anden process... så de kan ikke sammenlignes en til en.

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : andropov

Dato : 27-02-05 00:43

On Sun, 27 Feb 2005 00:07:03 +0100, Claus Albæk <claude@eugina.dk>
wrote:

> [...]
>set en gang eller 2... (normalt for min 3200+ er vidst 1GHz ved lavt load)

Min 3400+ har jeg ikke set under 1,81 ghz. Jeg har slået standby fra
hvis det ellers har noget at sige hvad det angår.

>men også lavet på en anden process... så de kan ikke sammenlignes en til en.

Nej den er måske bedre på en anden måde.

Dog har jeg læst noget om at det kniber lidt med Athlon med deres +tal
når man kommer over 3200 3400 stykker. Måske det alligevel har lidt
med at selv en 4000+ kører med 2,4 ghz.

Fremtiden bliver med flere processorer bygget sammen både hos intel og
amd..

Fra : Claus Albæk

Dato : 27-02-05 10:12

andropov wrote:

> [...]
bygget på 90nm process = hurtigere og køligere

> Nej den er måske bedre på en anden måde.

på alle måder imho, med undtagelse af mindre cache

> Dog har jeg læst noget om at det kniber lidt med Athlon med deres +tal
> når man kommer over 3200 3400 stykker. Måske det alligevel har lidt
> med at selv en 4000+ kører med 2,4 ghz.

det kniber såmænd ikke... deres rating tal er jo ikke beregnet til at
sammenligne med hinanden mere, det er de kommet over det show.

> Fremtiden bliver med flere processorer bygget sammen både hos intel og
> amd..
jep, det ser sådan ud.

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-02-05 00:44

Claus Albæk skrev:

> Så smart er windows ikke. og cool'n'quiet kan køre din CPU ned til

Øøøhhh?

Windows kender jo ikke CPU'ens nominelle clockfrekvens - hvis den
skulle det, så skulle den have en database over samtlige CPU'er.

Fra : Claus Albæk

Dato : 27-02-05 10:13

Jesper G. Poulsen wrote:

> Øøøhhh?
>
> Windows kender jo ikke CPU'ens nominelle clockfrekvens - hvis den
> skulle det, så skulle den have en database over samtlige CPU'er.

My point exactly...

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Esben

Dato : 27-02-05 01:45

"Claus Albæk" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> set en gang eller 2... (normalt for min 3200+ er vidst 1GHz ved lavt load)

Viser "Egenskaber for system" ikke hvad det er for en cpu (mærke, type og
hastighed) samt den hastighed den pt. kører? Det gør den her.

--
Esben

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 27-02-05 05:10

Esben skrev:
> Viser "Egenskaber for system" ikke hvad det er for en cpu (mærke,
> type og hastighed) samt den hastighed den pt. kører? Det gør den her.

Jo windows viser de informationer den får fra BIOS.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Claus Albæk

Dato : 27-02-05 10:16

Jeppe Seidelin Dam wrote:

> Jo windows viser de informationer den får fra BIOS.

det er ganske muligt, men det er med undtagelse af clockfrekvens....

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-02-05 13:10

Claus Albæk skrev:

> det er ganske muligt, men det er med undtagelse af clockfrekvens....

BIOS kender jo ikke den nominelle clockfrekvens.

Fra : Claus Albæk

Dato : 27-02-05 10:14

Esben wrote:
> "Claus Albæk" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> Viser "Egenskaber for system" ikke hvad det er for en cpu (mærke, type og
> hastighed) samt den hastighed den pt. kører? Det gør den her.

jo, men kodeordet her er 'pt.' for hvis din CPU er skaleret tilbage, til
1GHz f.eks og du kigger på 'egenskaber for system' så viser den din CPU
som langsommere end den rent faktisk er...

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Esben

Dato : 27-02-05 16:10

> jo, men kodeordet her er 'pt.' for hvis din CPU er skaleret tilbage, til
> 1GHz f.eks og du kigger på 'egenskaber for system' så viser den din CPU
> som langsommere end den rent faktisk er...

Nej, den viser jo netop to hastigheder her - den nominelle og den aktuelle.
Jeg ved så ikke hvad den skriver ved nyere cpu'er (3400+, 540, 725, osv.).

--
Esben