Mærkelig mønt
Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 26-02-05 16:22

Hej gruppe.

For nogle dage siden fandt jeg genstanden som kan ses på dette billede:
http://thomasdamgaard.dk/gallery/Mystisk%20moent/.
Det ligner en mønt. Kan nogen af jer fortælle mig, hvad det er?

Jeg er ikke helt klar over, om dette er den rigtige gruppe?
--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk

Fra : Anita

Dato : 26-02-05 16:42

Thomas Damgaard Nielsen wrote:
> [...]
> Det ligner en mønt. Kan nogen af jer fortælle mig, hvad det er?
>

> Jeg er ikke helt klar over, om dette er den rigtige gruppe?

Asiatisk, måske fra Thailand?

Det er mit umiddelbare gæt ud fra tegnet på den ene side og lotusblomsten på
den anden. Tegnet kunne sagtens være et tal.

Venligst Anita

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 27-02-05 16:16

Anita wrote:
[klip]
[klip]
> Asiatisk, måske fra Thailand?
>
> Det er mit umiddelbare gæt ud fra tegnet på den ene side og lotusblomsten på
> den anden. Tegnet kunne sagtens være et tal.

Ok. Mange tak for svaret.

Fra : Brian A.

Dato : 02-03-05 22:45

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Asiatisk, måske fra Thailand?
>
> Det er mit umiddelbare gæt ud fra tegnet på den ene side og lotusblomsten

> den anden. Tegnet kunne sagtens være et tal.

Når du siger det er lotusblomsten kunne det også sagtens være en Ægyptisk
mønt... hvis de da har mønter? Har godt nok lige været i Ægypten og så ingen
mønter. Måske det skyldes at mange giver lidt "drikkepenge" :)

Fra : jones

Dato : 03-03-05 12:25

On Sat, 26 Feb 2005 16:22:09 +0100, Thomas Damgaard Nielsen wrote:

> [...]
> Det ligner en mønt. Kan nogen af jer fortælle mig, hvad det er?
>

> Jeg er ikke helt klar over, om dette er den rigtige gruppe?

Well, der står noget på arabisk, så lad os antage at tallene også er
arabiske. De står her:
<http://www.longpassages.org/images/Arabic_numbers_with_english_numbers.jpg>
Deraf ser vi at det er en 250-etellerandet fra 1378. Dengang kunne man ikke
lave 2-komponent-mønter, så det må være en anden kalender. 1378 i den
persiske kalender er år 2000 i den gregorianske. Det passer bedre. Persien
hedder nu Iran, så man går ind på
<http://www.iranchamber.com/geography/iranian_currency/iranian_currency.php>
og finder en 250-etellerandet mønt i menuen.
Bingo. Der er din mønt. Det er en gangbar 250-Rial fra Iran.
Dens værdi svarer kun til lige knap 18 danske ører, men den er ret pæn.
mvh jonas

Fra : Trekroner

Dato : 03-03-05 13:56

"jones" <ng004slet@godmode.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Bingo. Der er din mønt. Det er en gangbar 250-Rial fra Iran.
> Dens værdi svarer kun til lige knap 18 danske ører, men den er ret pæn.

Ren Sherlock Homes...

--
Michael
Fjern "FJERN" i mail-adr. ved svar

Fra : Martin Bak

Dato : 03-03-05 15:09

> [...]
> Bingo. Der er din mønt. Det er en gangbar 250-Rial fra Iran.
> Dens værdi svarer kun til lige knap 18 danske ører, men den er ret pæn.

Blæret ;)

Martin

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 03-03-05 15:20

jones wrote:
[klip]
> [...]
> Bingo. Der er din mønt. Det er en gangbar 250-Rial fra Iran.
> Dens værdi svarer kun til lige knap 18 danske ører, men den er ret pæn.

Mange tak. Det var skægt at finde ud af præcist, hvad den er værd og er
fra

Fra : Michael, Fyn

Dato : 30-03-05 04:41

Ved i hvert fald hvem jeg kontakter, hvis jeg skal have identificeret noget
en gang - godt gået *S*

Michael, Fyn

Husk at fjerne spamfilter fra min email