Bagekartofler med spirer?
Fra : dk

Dato : 26-02-05 15:03

Kan man med sindsro spise bagekartofler som har spirer uden at blive syg
eller de smager kedeligt......altså efter man har fjernet spirerne
selvfølgelig og bagt dem i ovnen?

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 26-02-05 17:40

"dk" <zarh@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man med sindsro spise bagekartofler som har spirer uden at blive syg
> eller de smager kedeligt......altså efter man har fjernet spirerne
> selvfølgelig og bagt dem i ovnen?

Ja.

Steen.

Fra : Bo Warming

Dato : 27-02-05 09:54

> Kan man med sindsro spise bagekartofler som har spirer uden at blive syg
> eller de smager kedeligt......altså efter man har fjernet spirerne
> selvfølgelig og bagt dem i ovnen?

Hvis der er orm i hindbær du sidder og lystspiser, så er ormen lavet af
hindbær (plus et mikroskopisk sommerfuglelarveæg) SÅ HVOR SLEMT KAN DET VÆRE
sagde min sarkastiske far altid - men æble med orm der har ædt det halve
smager rigelig meget af ormelort , erfarede jeg, og konsistensen af den
lort er frisk og sprød og knasende.

Bagte kartofler SKAL SMAGE SOM MAN PLEJER og forventer at den ret smager,
men siden du ødselt har råd til at kassere spirerne (der måske er det
lækreste) så SPIS LØS

At delvis grønne kartofler sku være giftige er ævl baseret på at
kartoffelplantens grønne bær (som du ser hvis du glemmer en kartoffelplante
i din have i 1½ år) har en anelse alkaloid som kan gøre forsøgsdyr blinde,
hvis de ikke lever af andet i månedsvis.Skrev en tysk forsker i 1800.-tallet
og problemopfindende journalister tror og overdriver.

Men måske spirerne har snuppet det lækre og du vil spise uden om det spirede
sted, når du har bagt og serveret herlighederne - husk at rapportere om det
her, efter da, -
- om smagen var særlig god eller ikke, incl vedr de små spirer - som
selvfølgelig i en rigtig ovn skal have kortere tid end klumpen

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-02-05 13:15

> At delvis grønne kartofler sku være giftige er ævl baseret på at
> kartoffelplantens grønne bær

Jeg troede, blomsten var det giftigste.

> [...]
> gøre forsøgsdyr blinde, hvis de ikke lever af andet i månedsvis.Skrev
> en tysk forsker i 1800.-tallet og problemopfindende journalister tror

Det er ny viden for mig. Er du så sikker i din sag, at du selv ville spise
kartoffelblomster og/eller -spirrer?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/26/05)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-02-05 15:56

"dk" <zarh@ofir.dk> skrev:

> Kan man med sindsro spise bagekartofler som har spirer uden at
> blive syg eller de smager kedeligt......altså efter man har
> fjernet spirerne selvfølgelig og bagt dem i ovnen?

Hvis der ikke er for mange spirer er det ok, men hvis der er et stort
antal spirer er det en dårlig ide pga. solanin.

--
Morten http://miljokemi.dk