Muffins opskrift der er gennemprøvet?!
Fra : MAG

Dato : 26-02-05 12:36

Hejsa!

Håber at i kan hjælpe.

Jeg skal, til vores søns barnedåb, lave muffins. Derfor søger jeg en eller
flere godt gennemprøvet opskrift/er. De må gerne kunne fryses, men intet
krav....fortæl gerne om de efter 1, 2, 3 dage bliver tørre...

Med venlig hilsen
Maria

Fra : Helle Petersen

Dato : 26-02-05 22:21

Hej Maria

Jeg har en opskrift som jeg har brugt så mange gange at det kan være svært
at læse opskriften( for kagesplat og shokoladestænk )
Der er fra "Mickeys kogebog" og er specielt god fordi den er så nem og
pædagogisk at gå til. :
Du skal bruge:
50 g smør
1 dl sukker
1 æg
3 dl mel
2 tsk. bagepulver (jeg plejer at bruge lidt mere)
2 tsk. vaniliesukker
1 dl mælk
muffinforme

Sådan gør du:
tænd ovn på 175 grader.
smelt smørret og hæld det i en skål kom sukkeret i og rør kraftigt.
put ægget (uden skal) i og rør kraftigt.
Bland mel, bagepulver og vaniliesukker sammen i en pose og ryst kraftigt.
Hæld skiftevis melblanding og mælk i dejen og rør imellem. pas på der ikke
er klumper.
Fyld formene halvt med dej.
Bag kagerne i ca. 15 minutter.

Det er grund opskriften og det giver en 15/20 muffines. Så er der tilføjet
forskellige variationer:
1. 1 dl. hakket ckokolade i dejen
2. 6 brunkager og 1 dl.pebernødder knuses og puttes i dejen
3. 1 dl. rosiner puttes i dejen
4. ½ dl. hakkede nøddekerner i dejen
5. 2 spsk. kakaopulver i dejen.
6. efter dejen er fyldt i formen lægges en lille klat syltetøj oveni. Det er
en god ide at skubbe klatten lidt ned i dejen da der ellers er riciko for at
den glider ned.
7. 3 spsk. peanutsmør i dejen

Udover variation 7 (hader peanutbutter) har jeg prøvet dem alle og de kan
alle anbefales. Jeg har også prøvet at fordoble og tredoble opskriften, det
giver ingen problemer.
Hvad holdbarheden angår....Så når kagerne sjældent at blive kolde før de er
væk.
God barnedåb og tillykke til sønnen

Helle

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 27-02-05 09:50

MAG skrev:

> Jeg skal, til vores søns barnedåb, lave muffins. Derfor søger jeg en eller
> flere godt gennemprøvet opskrift/er. De må gerne kunne fryses, men intet
> krav....fortæl gerne om de efter 1, 2, 3 dage bliver tørre...

Det at bage muffins er jo egentlig ikke så svært. Det er nok mere
det, at udvælge sig en god opskrift. For der findes jo et hav af
dem.

Muffins er bedst som nybagt, det skal der ikke herske nogen tvivl
om. Men de kan sagtens fryses ned, og ved at give dem en lille tur
i micro-ovnen, inden de skal bruges, bliver de næsten som nybagte.

Jeg synes, du skulle tage et kig på dette svenske site, som kun
omhandler det at bage muffins. Opskrifterne er lagt ind af private
mennesker, som synes andre skal have glæde af dem. Kig nu lidt på
sitet, der er 511 forskellige muffinsopskifter at vælge imellem:
http://www.dagensmuffin.se/

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : MAG

Dato : 01-03-05 19:56

Hejsa!

Tak for linket, selv omdet ikke helt var det jeg søgte, men kiggede på det
og fandt så en med "dobbelt chokolade og banan" den er bare super....

venlig hilsen
Maria