forberede æbletærte flere timer før bagnin~
Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 25-02-05 21:19

Jeg skal bage en æbletærte i forbindelse med en fødselsdag - og for
ikke at skulle stå og banke den sammen lige når gæsterne kommer (den
skal serveres lun) vil jeg gerne lave alt undtagen bagning i forvejen.

Kan man det - og hvordan skal den i så fald opbevares
(koldt/stuetemperatur eller?)?

Lars

PS: Den skal laves efter denne opskrift:

Ingredienser:
195    g.   hvedemel
35    g.   flormelis
1    tsk.   bagepulver
100    g.   margarine (i små stykker)
3/4    dl.   mælk
1       lille bæger creme fraiche 38 %
       syrlige æbler, uden skræl i tynde både
       kanel
       sukker
       smør, små klatter

Hvedemel, flormelis og bagepulver blandes. Margarinen tilsættes og
dejen smuldres sammen, så det ligner reven ost. Mælken tilsættes og
dejen samles. Dejen stilles koldt i 30 min.
Dejen rulles tyndt ud og en lille smurt/bagepapir beklædt tærteform
beklædes med dejen.

Creme fraiche fordeles på tærtebunden. Æblebådene lægges taglagt på
creme fraiche. Æblerne drysses med kanel og sukker. Smørklatter
fordeles herover.

Bages ved 200 grader C i 20-25 minutter (alm. ovn).

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-02-05 21:19

<jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg skal bage en æbletærte i forbindelse med en fødselsdag - og for
> ikke at skulle stå og banke den sammen lige når gæsterne kommer (den
> skal serveres lun) vil jeg gerne lave alt undtagen bagning i forvejen.

Jeg ville bage den færdig og lune den inden servering - evt. 3-5 min i
mikrobølgeovn eller lidt længere i ovn.

Faktisk synes jeg, at desserter med æble og kanel ofte bliver bedre af at
stå og "trække" noget tid, så smagen rigtig sætter sig.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-02-05 23:54

[Lisbeth Jacobsen | Fri, 25 Feb 2005 21:19:19 +0100]

>Faktisk synes jeg, at desserter med æble og kanel ofte bliver bedre af at
>stå og "trække" noget tid, så smagen rigtig sætter sig.

Afgjort. Det gælder faktisk langt de fleste kager med frugt, hvor smagen
bedre kan udvikle/fordele sig når kagen står et stykke tid. Men kan I nogle
kager derfor vinde lidt ved at bruge frissen frugt (af god kvalitet).

Min teori er at det tager noget tid for smagen at vandre gennem cellevæge
o.l. i frugten (der jo også delvist sprænges under nedfrysningen) - måske
samme årsag til at en suppe også smager bedre dagen efter?

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk