Tjekke om en værdi er sat
Fra : Peter J

Dato : 25-02-05 17:12

Hej

Jeg er begyndt at rode lidt med PHP og MySQL og vil i den forbindelse gerne
lave nogle udtræk af en database. I databasen er uploadet nogle billeder, og
jeg vil gerne have den til at skrive en besked, hvis der er et billede
tilknyttet den pågældende række.

Jeg skal nok have fat i en if-sætning, og følgende virker da også efter
hensigten, så længe filnavnene kun består af tal:

if($billede>0) {
echo "Min besked";
}

Men kan jeg få if-sætningen til at tjekke om variablen $billede består af
tekst eller bogstaver?

Håber mit indlæg gav mening

mvh
Peter

Fra : Leonard

Dato : 25-02-05 17:25

"Peter J" <spam@nej.for.pokker> wrote:

>Men kan jeg få if-sætningen til at tjekke om variablen $billede består af
>tekst eller bogstaver?
>
>Håber mit indlæg gav mening

Jeg er ikke helt sikker hvad forskellen er på tekst eller bogstaver,
men du kan tjekke om variablen er en tom streng:

if ($billede!="") {
visbillede ...

!= betyder "ikke lig med" og "" er en tom streng.

--
mvh Leonard
Har du kigget på: http://dk.php.net/ el. http://www.webcafe.dk/

Fra : Peter J

Dato : 25-02-05 17:34

"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev

> if ($billede!="") {
> visbillede ...
>
> != betyder "ikke lig med" og "" er en tom streng.

Fantastisk - og så enkelt

Tak!

Fra : Jacob Atzen

Dato : 25-02-05 19:19

On 2005-02-25, Peter J <spam@nej.for.pokker> wrote:
> Men kan jeg få if-sætningen til at tjekke om variablen $billede består
> af tekst eller bogstaver?

Hvis du vil checke om en variabel er sat kan du bruge isset(), bemærk,
at den er sat selvom den indeholder den tomme streng. Hvis du vil
checke, hvor mange tegn den indeholder kan du bruge strlen().

- Jacob Atzen

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 26-02-05 12:53

Jacob Atzen wrote:
> Hvis du vil checke om en variabel er sat kan du bruge isset(), bemærk,
> at den er sat selvom den indeholder den tomme streng. Hvis du vil
> checke, hvor mange tegn den indeholder kan du bruge strlen().

det er nu bedere at benytte empty() der både checker om strengen er sat
og om den er tom.
på denne måde undgår man også at få "notice" beskeder i sin log :)

--
ulrik nielsen |

Fra : Jacob Atzen

Dato : 27-02-05 10:42

On 2005-02-26, Ulrik Nielsen <un.spam@tiscali.dk> wrote:
> det er nu bedere at benytte empty() der både checker om strengen er
> sat og om den er tom.
> på denne måde undgår man også at få "notice" beskeder i sin log :)

Enig. Jeg glemmer altid den funktion.

- Jacob Atzen