Spansk Mandel-appelsinkage m/ blød chokola~
Fra : Rene' Hjorth

Dato : 25-02-05 11:38

Spansk Mandel-appelsinkage m/ blød chokolade - lowcarb
af René Hjorth

2 kager af hver 8 stykker

2 (store) appelsiner
6 hele æg
350 g. afskallede mandler
220 g. Atwell
1 knps. salt
1½ tsk. bagepulver

150 g. mørk chokolade, sukkerfri
50 g. smør
1 spsk. neutral madolie

piskefløde - vanille - sødemiddel

Appelsinerne koges i lidt vand ved sagte varme i ca. 2 timer, de vendes
undervejs et par gange forsigtigt med et par skeer. De tages op af vandet og
køler derefter af.

Ovnen tændes på 180 grader, traditionel varme. 2 normale springforme (eller
1 stor) spændes ud over et stykke bagepapir og siderne pensles med lidt
olie.

Appelsinerne skæres i tykke skiver så evt. kerner kan fjernes og de derefter
kommes i en food processor sammen med de hele æg og alle de tørre
ingredienser (undtagen bagepulver) og det blendes ca. 1 minut eller indtil
den rette konsistens er opnået (til det ligner remoulade).

Bagepulver tilsættes og det blendes kort til massen er homogen, og dejen
fordeles i formene, der nu bages lidt nede i ovnen i ca. 1 time og 10
minutter, eller indtil en strikkepind stukket i midten kommer rent ud.

Kagerne afkøles i formen på en bagerist inden de overtrækkes med den bløde
chokolade.

Chokoladen hakkes og kommes i en skål sammen med smør og olie og stilles i
en 40-50 grader varm ovn, der omrøres regelmæssigt til chokoladen er
smeltet, hvorefter kagerne overtrækkes.

Kagerne serves kolde med frisk flødeskum der evt. er pisket op med lidt
vanille og lidt sødemiddel.

Efter inspiration fra Lisbeth Jacobsen der mindede mig om denne klassiske
lækkerbisken og en god opskrift af Erik Sommer.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-05 12:38

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse
> Spansk Mandel-appelsinkage m/ blød chokolade - lowcarb
> af René Hjorth

Lyder lækkert, men hvor meget sukker svarer 220 g. Atwell til?

Jeg nægter pure at anvende kunstige sødemidler af enhver art.

Tina

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 25-02-05 13:43

["Tina" <wunjo(snabel-a)webspeed.dk> | Fri, 25 Feb 2005 12:38:04 +0100]

>Lyder lækkert, men hvor meget sukker svarer 220 g. Atwell til?
>Jeg nægter pure at anvende kunstige sødemidler af enhver art.

220-250 g. Atwell svarer til 300-350 g. sukker.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 25-02-05 23:08

"Tina" <wunjo(snabel-a)webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> "Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse
> >

> Lyder lækkert, men hvor meget sukker svarer 220 g. Atwell til?

290 gram, cirka.

/P

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-05 07:01

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> 290 gram, cirka.

Tak

Tina

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 25-02-05 13:02

Rene' Hjorth wrote:

> Spansk Mandel-appelsinkage m/ blød chokolade - lowcarb
> af René Hjorth
>
> 2 kager af hver 8 stykker

Okay, jeg er fristet. Har du et forsigtigt bud på hvor mange
kulhydrater et stykke af den indeholder?
--
103 kg => 80 kg med lav kulhydrat: http://ekot.dk/projekter/mindre/
Nuværende projekt: 78.5 kg => 75 kg. Hastighed: 0.58 kilo/uge

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-02-05 13:07

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Okay, jeg er fristet. Har du et forsigtigt bud på hvor mange
> kulhydrater et stykke af den indeholder?

Jeg aner ikke, om der er kulhydrat i atwell og den sukkerfrie chokolade?
Men ellers når jeg frem til, via en beregning i Fatlow, at der er følgende i
hele portionen (2 kager/16 stykker)

116 gram protein
110 gram kulhydrat
270 gram fedt

Pr stykke (1/16) må det jo så blive
7 gram protein
7 gram kulhydrat
17 gram fedt

Du kan selv lægge til, hvis der er kulhydrater i chokolade og atweel.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 25-02-05 13:57

[Toke Eskildsen | 25 Feb 2005 12:01:33 GMT]

>Okay, jeg er fristet. Har du et forsigtigt bud på hvor mange
>kulhydrater et stykke af den indeholder?

Ca. 6-7 g. netto kulhydrater pr. stykke.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 25-02-05 14:00

Rene' Hjorth wrote:

> 220 g. Atwell

hvad er Atweel?

Fra : Q

Dato : 25-02-05 18:49

<lars@intercambiodvd.com> skrev i en meddelelse

> hvad er Atweel?

Sødemiddel tilsat smagsløst og ufordøjeligt fyldstof, så sødmen ligner den i
alm. sukker.. Ihvertfald såvidt jeg har forstået..

/peter

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 25-02-05 13:44

[Rene' Hjorth | Fri, 25 Feb 2005 11:38:26 +0100]

Glemte at tilføje en kommentar...

>220 g. Atwell

Personligt anvender jeg en kombination af sødemidler svarende til 250 g.
Atwell. Hvis man foretrækker den lidt mere frisk er 220 g. mere passende.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 25-02-05 14:27

Rene' Hjorth wrote:

> Personligt anvender jeg en kombination af sødemidler svarende til
250 g.
> Atwell. Hvis man foretrækker den lidt mere frisk er 220 g. mere
passende.

Du har omtalt den blanding før. Det var noget med at de ting du
blander, ikke alle er lige tilgængelige for menigmand.

Men så vidt jeg husker kom du også med et forslag til en blanding man
godt kan lave med almindeligt tilgængelige sødemidler.

Husker jeg rigtigt?

Ebbe

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 25-02-05 15:27

[Ebbe Kristensen | 25 Feb 2005 05:27:01 -0800]

>Du har omtalt den blanding før. Det var noget med at de ting du
>blander, ikke alle er lige tilgængelige for menigmand.

Ja, som fødevareudvikler har jeg tilgang til en noget større vifte af
sødemidler, så jeg i hvert enkelte tilfælde kan designe den sødme jeg hér
mener passer bedst.

Når jeg poster en opskrift, konverterer jeg derfor til gænges erstatninger -
dog oftest Atwell.

>Men så vidt jeg husker kom du også med et forslag til en blanding man
>godt kan lave med almindeligt tilgængelige sødemidler.
>
>Husker jeg rigtigt?

Afgjort - men regel nummer 1 er faktisk ret enkel - brug altid mere end ét
sødemiddel, hvis du bruger kunstige sødemidler - ikke alene får du en
bredere sødme, du opnår også en mindre dosering af de samlede sødemidler, da
de forstærker hinanden.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : JH

Dato : 25-02-05 16:17

[snip en fin opskrift]

Så mangler vi bare en opskrift på lowcarb LAKRIDS

JH
....som aldrig har været vild med kager, men alligevel vejer for meget.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-02-05 23:51

[JH | Fri, 25 Feb 2005 16:17:08 +0100]

>Så mangler vi bare en opskrift på lowcarb LAKRIDS

Nu kan du jo finde en rimelig sukkerfri lakrids i diverse supermarkeder, men
ja - det er også et sted på min rangliste at lave en god sukkerfri lakrids
til eget brug.

Bliver resultatet rimeligt successfuldt, skal jeg nok poste en opskrift...

>...som aldrig har været vild med kager, men alligevel vejer for meget.

Well, kager & snacks var min svangerskæbne :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-02-05 16:29

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> Appelsinerne koges i lidt vand ved sagte varme i ca. 2 timer,

Det kan jeg simpelthen ikke få mig selv til at gøre. Det er naturstridigt!

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/25/05)

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-02-05 16:31

> Det kan jeg simpelthen ikke få mig selv til at gøre. Det er naturstridigt!

Sgu da ikke mere naturstridigt end at koge æg i 4 minutter *G*
Eller stege oksekød, der er rejst gennem en kødhakker.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-02-05 21:48

[Jens Bruun | Fri, 25 Feb 2005 16:29:12 +0100]

>Det kan jeg simpelthen ikke få mig selv til at gøre. Det er naturstridigt!

I og for sig ikke - der opstår et svagt overtryk i appelsinerne så en
minimal mængde af deres smag og saft erstattes af vandet, så istedet sker
der en delvis nedbrydning af deres kostfibre.

Det er faktisk, selvom det måske lyder sært, en ret lækker ting at bagefter
skære appelsinerne i skiver og konstatere den lækre duft og konsistens der
bagefter præger dem.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Astrid Lund

Dato : 26-02-05 22:19

On Sat, 26 Feb 2005 21:47:48 +0100, Rene' Hjorth <rhjorth@spamcop.net>
wrote:

Klipp

>Det er faktisk, selvom det måske lyder sært, en ret lækker ting at bagefter
>skære appelsinerne i skiver og konstatere den lækre duft og konsistens der
>bagefter præger dem.

Kan de brukes til noe annet enn i den kaken du beskriver? Jeg er ikke
noen "kakemons", men frukt, grønt og god mat liker jeg
--

Astrid

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 27-02-05 15:19

[Astrid Lund | Sat, 26 Feb 2005 22:19:05 +0100]

>Kan de brukes til noe annet enn i den kaken du beskriver? Jeg er ikke
>noen "kakemons", men frukt, grønt og god mat liker jeg

Det tror jeg sagtens; hvis du f.eks. kører det sammen med sukker i en food
processor, tror jeg at du får en meget lækker appensinpure du kan bruge i
trifli o.l.

Til en appelsinfromage kan appelsinsaften måske også erstattes af denne pure
for at få en mere aromatisk og varieret dessert?

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-02-05 06:34

> Det er faktisk, selvom det måske lyder sært, en ret lækker ting at
bagefter
> skære appelsinerne i skiver og konstatere den lækre duft og konsistens der
> bagefter præger dem.

Enig. Jeg havde aldrig før kogt appelsiner - og det var meget forunderligt
at opleve, at de faktisk får en herligt konsistens og duft. Duften er mindre
skarp, mere rund - så vidt jeg husker.

Jeg vil tro, at den kogte appelsin vil være himmelse at blende og bruge som
smagsstof i formkager, cremer etc. Eksempelvis de gange man ellers bruger
appelsinsaft. Smagen er som nævnt en anden. Mindre skarp...

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 27-02-05 15:21

[Lisbeth Jacobsen | Sun, 27 Feb 2005 06:33:56 +0100]

>Enig. Jeg havde aldrig før kogt appelsiner - og det var meget forunderligt
>at opleve, at de faktisk får en herligt konsistens og duft. Duften er mindre
>skarp, mere rund - så vidt jeg husker.

Ja, fordi appelsinolien trænger ind i kødet og generelt medtages, får du en
langt mere rund og parfumeret smag og duft, men også en smag med lidt mere
bitterhed end normalt.

>Jeg vil tro, at den kogte appelsin vil være himmelse at blende og bruge som
>smagsstof i formkager, cremer etc. Eksempelvis de gange man ellers bruger
>appelsinsaft. Smagen er som nævnt en anden. Mindre skarp...

Hehe, har lige skrevet lid af det samme - ganske enig :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Heidi

Dato : 27-02-05 09:37

Rene' Hjorth wrote:
> [...]
> minimal mængde af deres smag og saft erstattes af vandet, så istedet
> sker der en delvis nedbrydning af deres kostfibre.

For lige at få de fatsvage med, skal man så skrælle appelsinen inden den
koges, eller koger man den hel, og skærer skrællen af i forbindelse med
at den skæres i skiver?

--
Heidi

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-02-05 10:24

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse

> For lige at få de fatsvage med, skal man så skrælle appelsinen inden den
> koges, eller koger man den hel, og skærer skrællen af i forbindelse med
> at den skæres i skiver?

Man koger HELE appelsinen og bruger/spiser HELE appelsinen.

Brug af samme grund usprøjtede appelsiner.

Mvh. Lisbeth

Fra : Heidi

Dato : 27-02-05 12:04

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse

> Man koger HELE appelsinen og bruger/spiser HELE appelsinen.
>
> Brug af samme grund usprøjtede appelsiner.

Ok, tak. Nu har jeg lige fundet den "originale" opskrift du selv linkede
til i forbindelse med din dessert-efter-tapas tråd, og der står det jo
også.

--
Heidi

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 27-02-05 15:22

[Heidi | Sun, 27 Feb 2005 09:36:56 +0100]

>For lige at få de fatsvage med, skal man så skrælle appelsinen inden den
>koges, eller koger man den hel, og skærer skrællen af i forbindelse med
>at den skæres i skiver?

Nope, du koger en hel appelsin (med skræl) i vandet, og bruger bagefter hele
appelsinen (med skræl) - der dog skæres i skiver for at finde evt. kerner.

Af samme årsag vil man måske også anbefale at bruge ikke-sprøjtede
appelsiner; selvom en del af spøjtebehandlingen kan formodes at forsvinde
med vandet.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : -V-

Dato : 02-03-05 11:58

Rene' Hjorth wrote:
> Af samme årsag vil man måske også anbefale at bruge ikke-sprøjtede
> appelsiner; selvom en del af spøjtebehandlingen kan formodes at
> forsvinde med vandet.

Hmmm, dit sidste udsagn her har jeg tænkt en del over.

Jeg tror *ikke* at der forsvinder nogen særligt stor fraktion af
sprøjestofferne, fordi de formentlig er olieopløselige.
På den måde holder de sig i skallen, hvor der er æteriske skalolier, og
vandrer ikke ind i den overvejende vandige del af appelsinen (saften).

Derfor vil jeg klart anbefale økologiske appelsiner - også af ovenstående
grund.

-V-

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 04-03-05 16:12

[-V- | Wed, 2 Mar 2005 11:58:03 +0100]

>Jeg tror *ikke* at der forsvinder nogen særligt stor fraktion af
>sprøjestofferne, fordi de formentlig er olieopløselige.

Næh, du har nok ret.

Det er nok nærmere noget jeg vælger at tro, da jeg er træt af små, grimme,
dyre og sure gnallinger af økologisk frugt :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-03-05 17:24

> [-V- | Wed, 2 Mar 2005 11:58:03 +0100]

> Det er nok nærmere noget jeg vælger at tro, da jeg er træt af små, grimme,
> dyre og sure gnallinger af økologisk frugt :)

Grønsager og frugt, der dyrkes med masser af gødning, sprøjtemidler etc.
bliver oftes større, blankere etc. end økologisk.

Hvis du hiver grønsager op af din egen havejord, vil du endog opdage, at
porrerne ofte er halvt så store, at der kan være orm i gulerødderne, snegle
(arghhhh!) i salaten etc.

Jeg vil derfor vove at påstå, at vores opfattelse af, hvad der er det
"rigtige udseende" på grønsager og frugt er meget langt fra det naturlige og
sunde.

Da jeg var barn, skar man en eventuel mørk plet af et æble, inden det blev
spist. Jeg ser tit folk, der kyler hele æblet ud, fordi det har fået et
stødmærke. I mine øjne er det absurd at forlange, at frugt og grønsager ikke
må have en plet uden at blive kasseret.

Du skal selvfølgelig ikke acceptere "små, grimme, dyre og sure gnallinger"
(bare fordi det er økologisk).
Men du skal måske tage din opfattelse af grønsagers og frugters udseende op
til revision?

Jeg bliver snarere "forskrækket" over at se meterlange porrer, æbler der
skinner som var de glasseret, appelsiner der er ved at eksplodere, kartofler
uden jord på, gulerødder blottet for ormehuller.... fordi det ikke er sådan
min barndoms grønsager og frugter så ud. Og det er heller ikke sådan de ser
ud, når jeg graver dem op af mine egen have.

Grønsagern, der dyrkes uden en masse underlige stoffer ligner altså mere de
økologiske end de svulmende kunstprodukter i supermarkedet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 04-03-05 22:29

[Lisbeth Jacobsen | Fri, 4 Mar 2005 17:23:38 +0100]

>Grønsager og frugt, der dyrkes med masser af gødning, sprøjtemidler etc.
>bliver oftes større, blankere etc. end økologisk.

Jaja, MEN derfor behøver de frugt- og grøntsager vi kan købe økologisk jo
ikke nødvendigvis være de ringeste?

> [...]
>stødmærke. I mine øjne er det absurd at forlange, at frugt og grønsager ikke

Ja, ganske afgjort. Jeg er heller ikke insisterende på at det er størrelsen
og udseende der betyder alt, men der er grænser for hvor meget kompromis jeg
vil gå på, blot for at få et økologisk produkt.

> [...]
>(bare fordi det er økologisk).
>Men du skal måske tage din opfattelse af grønsagers og frugters udseende op

Naaah, du - jeg tror at du overså en tand af min sarkasme :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-03-05 08:33

> Jaja, MEN derfor behøver de frugt- og grøntsager vi kan købe økologisk jo
> ikke nødvendigvis være de ringeste?

Nejda! Men det er interessant, hvordan vi så måler og vurderer kvaliteten.

Sammenlign et dansk æble (Belle Boskop og Ingrid Marie) med et fransk - det
danske ser mere kedeligt ud, mener mange. Det danske har ofte en kraftigere
smag. Hvilket æble er ringest?

Tag en sprøjtet appelsin og en usprøjtet ditto. Den sprøjtede er langt
større end den usprøjtede. Hvilken er ringest? (En del af frugter og
grønsagers kvalitet kan i øvrigt ikke SES!)

Tag en selleri - en af de store, svulmende og et økonologisk dyrket. Hvilket
har størst kvalitet?
Det samme med persillerod og pastinak.

Vi kunne blive ved.

Min pointe er, at rigtig mange menneske vurderer grønsagers og frugters
kvalitet ENE OG ALENE på, hvordan de ser ud - og jo større og blankere,
desto bedre kvalitet, mener mange. Og sådan er det bestemt ikke altid.

> [...]
jeg
> vil gå på, blot for at få et økologisk produkt.

Du skal ikke gå på kompromis. Men du kan heller ikke (altid) sammenligne
udseendet på økologiske med ikke-økologiske grønsager.

Den lille gnalling af en økologisk appelsin kan meget vel være af langt
større sundhedsmæssig og smagsmæssig kvalitet end den store, skinnende
spanske.

De økologiske fødevarer er i øvrigt ofte et problem, fordi der er for ringe
omsætning og de derfor til tider ligger længe i butikken og bliver ret
kedelige at se på. og tilsvarende er det med traditionelt dyrkede... hvis de
opbevares for længe og forkert, går det ud over udseende og smag. Så man
skal finde det rigtige sted at købe sine grønsager.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 09-03-05 11:46

[Lisbeth Jacobsen | Sat, 5 Mar 2005 08:33:22 +0100]

>Nejda! Men det er interessant, hvordan vi så måler og vurderer kvaliteten.

Jeps, ganske enig - og det er nok også meget individuelt.

Jeg sætter først smag og duft, derefter næringsindhold - til allersidst
økonomi, og er det et økologisk produkt får det et lille ekstra plus.

>Sammenlign et dansk æble (Belle Boskop og Ingrid Marie) med et fransk - det
>danske ser mere kedeligt ud, mener mange. Det danske har ofte en kraftigere
>smag. Hvilket æble er ringest?

Det franske naturligvis :)

>Min pointe er, at rigtig mange menneske vurderer grønsagers og frugters
>kvalitet ENE OG ALENE på, hvordan de ser ud - og jo større og blankere,
>desto bedre kvalitet, mener mange. Og sådan er det bestemt ikke altid.

Næh nej; og jeg kan også gå med til at økologiske frugter og grøntsager er
mindre pæne og dyrer hvis det er kvalitet man betaler for - men som sagt:
for ofte slipper dårlig kvallitet igennem, "blot" fordi det er økologisk.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-02-05 16:48

Den Fri, 25 Feb 2005 11:38:26 +0100, skrev Rene' Hjorth:

>Appelsinerne koges i lidt vand ved sagte varme i ca. 2 timer

Hvordan bærer du dig ad med at koge ved sagte varme?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 28-02-05 09:14

Kurt Hansen wrote:

> Hvordan bærer du dig ad med at koge ved sagte varme?

Appelsinerne skal simre istedet for bulderkoge.

Ebbe

Fra : Heidi

Dato : 01-03-05 21:16

Rene' Hjorth wrote:
> Spansk Mandel-appelsinkage m/ blød chokolade - lowcarb

Lige endnu et spørgsmål til denne kage, som jeg har tænkt mig at afprøve
næste weekend som gæste-dessert:

> 150 g. mørk chokolade, sukkerfri

Hvilken slags sukkerfri chokolade bruger du/kan du anbefale?
Jeg ved ikke om du har adgang til specielle typer, men det skal jo helst
være noget man kan få i feks. Føtex, Dreisler eller lignende (går ikke
ud fra at Fakta, Aldi, Netto osv. har så meget af den slags).
Alternativt måske hos en vin/delikatesseforhandler?

Og til sidst - den tager vel ikke skade af at blive bagt dagen i
forvejen, blive opbevaret køligt, og så blive overtrukket med
chokolademassen på selve dagen?

--
Heidi

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 02-03-05 17:41

[Heidi | Tue, 1 Mar 2005 21:15:45 +0100]

>Lige endnu et spørgsmål til denne kage, som jeg har tænkt mig at afprøve
>næste weekend som gæste-dessert:

Jeg tror at du vil have held med den; jeg har serveret den til en masse
forskellige mennesker og de er alle vilde med den.

>Hvilken slags sukkerfri chokolade bruger du/kan du anbefale?

Jeg bruger Callebaut der laver en utrolig god sukkerfri chokolade, men den
er kun til industri, desværre, så man skal købe 5-10 kg. af den.

Jeg mener dog at alt ikke-amerikanske sukkerfri chokolade er af en rimelig
god kvalitet, så f.eks. Føtex's er fin.

>Og til sidst - den tager vel ikke skade af at blive bagt dagen i
>forvejen, blive opbevaret køligt, og så blive overtrukket med
>chokolademassen på selve dagen?

Nej, slet ikke - og fordi chokoladen i forvejen er modificeret med spiseolie
tager den ikke så godt imod fugt, så du kan også sagtens overtrække den
dagen før.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Heidi

Dato : 02-03-05 19:22

Rene' Hjorth wrote:
> [Heidi | Tue, 1 Mar 2005 21:15:45 +0100]

> Jeg tror at du vil have held med den; jeg har serveret den til en
> masse forskellige mennesker og de er alle vilde med den.

Jeg glæder mig også til at prøve den.

> Jeg bruger Callebaut der laver en utrolig god sukkerfri chokolade,
> men den er kun til industri, desværre, så man skal købe 5-10 kg. af
> den.

Det tror jeg nu ellers ikke manden i huset ville have noget imod

> Jeg mener dog at alt ikke-amerikanske sukkerfri chokolade er af en
> rimelig god kvalitet, så f.eks. Føtex's er fin.

Har det noget at gøre med hvilken slags sødemiddel der er brugt? Og hvad
er det man skal holde sig fra? Fandt to typer i Superbest i dag, men kan
selvfølgelig ikke huske navnene...

> Nej, slet ikke - og fordi chokoladen i forvejen er modificeret med
> spiseolie tager den ikke så godt imod fugt, så du kan også sagtens
> overtrække den dagen før.

Og det er måske også en god ide, hvis ikke den indkøbte chokolade skal
forsvinde på mystisk vis fra køkkenskabet

Tak for svaret.

--
Heidi

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 04-03-05 12:07

[Heidi | Wed, 2 Mar 2005 19:22:18 +0100]

>Har det noget at gøre med hvilken slags sødemiddel der er brugt? Og hvad
>er det man skal holde sig fra? Fandt to typer i Superbest i dag, men kan
>selvfølgelig ikke huske navnene...

Jeg kender heller ikke så meget til produkterne i dagligvarehandlen, da det
er lidt af en jungle. Der er MANGE!

Sødemidlet er dog som altid maltitol, der har en god sød smag. Problemet er
nærmere at mange producenter tillader sig at bruge nogle dårlige
kakao-råvarer og for meget fremmet fedtstof, så find en variation du kan li'
og hold fast ved den :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-03-05 14:34

Rene' Hjorth wrote:

> Efter inspiration fra Lisbeth Jacobsen der mindede mig om denne
> klassiske lækkerbisken og en god opskrift af Erik Sommer.

Prøvet og fundet fremragende!
Godt nok er Atwell skiftet ud med noget, der hedder Perfect Fit Lowcarb (det
er, hvad man har i den lokale Føtex), men det gør nok ikke den store
forskel. Det er en sødestoferstatning, der indeholder en masse kostfibre og
ikke ret meget andet.

Er der flere af samme kaliber i skufferne rundt omkring?

vh
Jan

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 10-03-05 16:10

[Jan Bøgh | Thu, 10 Mar 2005 14:34:18 +0100]

>Godt nok er Atwell skiftet ud med noget, der hedder Perfect Fit Lowcarb (det
>er, hvad man har i den lokale Føtex), men det gør nok ikke den store
>forskel.

Nej, Perfect Fit er en efterligning af Atwell, så ja - jeg formoder at det
er nogenlunde samme virkemidler og sødmeprofil.

>Er der flere af samme kaliber i skufferne rundt omkring?

Måske :) men ellers kig efter traditionelle klassiske mandelkageopskrifter
- f.eks.:

http://kortlink.dk/nuf

Bemærk dog at Atwell på visse områder IKKE virker som sukker, så f.eks.
æggehvider kan ikke piskes stive med Atwell.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk