En underlig adfærd eller?
Fra : Gaby

Dato : 24-02-05 22:18

Kære NG - kære med-katteelskere

Vores steriliserede hunkat på efterhånden 2½ år er begyndt at opføre sig
"mærkeligt". Hun får hver dag en lille smule tun i vand (ved godt at det
ikke er specielt sundt) Hun plejer at kaste sig over den, men i den senere
tid ser hun bare lidt på det - uden af spise noget - og begynder så at
skrabe på gulvet - præsis som hun gør i kattebakken. Hun skraber rundt om
skålen. Det ser meget sjovt ud - men hvorfor gør hun det?

Varme hilsner
Nienna

Fra : CC

Dato : 24-02-05 22:43

"Gaby" <heksemutter@(FJERNDETTE)mail.dk> wrote in message
> [...]
> skrabe på gulvet - præsis som hun gør i kattebakken. Hun skraber rundt om
> skålen. Det ser meget sjovt ud - men hvorfor gør hun det?

Hun fortæller såmænd blot, at nu har hun lugtet til det længe nok og vil
lige dække det til. 2 af vore
katte gør nøjagtigt det samme, når de ikke gider spise mere. Som regel
spiser de og efterlader en smule
mad, hvorefter de begynder at lege og efter et stykke tid går de hen til
deres madskåle og prøver at dække
dem til.
Det er iøvrigt ikke helt unormalt, at katte lige pludselig ikke gider, at
spise noget som de ellers har været
glade for. Vi har en bengaler, som er ekstremt kræsen. Et par dage elsker
han f.eks. skinke eller tun, her-
efter passer det ikke herren i ugevis og vi kan så prøve nogle andre
godbidder.
Han har dog holdt længe på stryhns leverposteg i de små plasticpakker, men
kun 2 -3 dage efter de er åbnet
så gider han heller ikke dem længere.

hilsen
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-05 22:54

"Gaby" <heksemutter@(FJERNDETTE)mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skrabe på gulvet - præsis som hun gør i kattebakken. Hun skraber rundt om
> skålen. Det ser meget sjovt ud - men hvorfor gør hun det?

Mange katte gør det også rundt om deres vandskål.

For at forstå det, når det er rundt om vandskål og madskål, må vi se på,
hvor katten egentlig kommer fra.

Der hvor vores tamkatte nedstammer fra, er der frostvejr om natten og varmt
om dagen. Når de har skulle drikke inden solen har fået magt, har de "brudt
isen" ved at skrabe på vandet.

Dette instinkt sidder så dybt i dem, at nutidens tamkatte stadig gør det.
Instinktet er lige så vigtigt for dem for at overleve, som formeringen er.
Derfor har de beholdt instinktet.

Skraben i kattebakken og rundt om mad/vand er to vidt forskellige ting,
trods det, at det er de samme bevægelser.

Tina

Fra : Carina

Dato : 25-02-05 12:30

og ang. det med at skrabe rundt om kattebakken efter de har været derinde...
Hvorfor gør de egentligt det?

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-05 12:42

"Carina" <120104552650@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> og ang. det med at skrabe rundt om kattebakken efter de har været
derinde...
> Hvorfor gør de egentligt det?

Når det er rundt om kattebakken er det for at markere deres territorium. Der
er duftkirtler under fusserne på kattene.

Er det i selve bakkend er bliver skrabet, er det for at indikere, hvor i
hierakiet katten befinder sig. En kat der ikke dækker visitkort af nogen art
til, ligger meget højt i hierakiet og er en meget stærk kat. En kat der
begraver alt meget dybt, ligger lavt i hierakiet og er en svag kat, i
forhold til flokken. Og så er der alle mellemstadierne

Tina

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-05 14:01

Tina" <wunjo(snabel-a)webspeed.dk> skrev i en meddelelse news:421f0f1b$0

> [...]
> begraver alt meget dybt, ligger lavt i hierakiet og er en svag kat, i
> forhold til flokken. Og så er der alle mellemstadierne

Vi har en kat, hvor det virker som om, at hun ikke kan finde ud af det, med
at dække til.
Hun kan stå og skrabe i laaaang tid, på siden af kattebakken og får som
regel aldrig dækket noget som helst.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-05 14:23

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
med
> at dække til.
> Hun kan stå og skrabe i laaaang tid, på siden af kattebakken og får som

Et er hvad man tror man gør, et andet er hvad man rent faktisk gør

Jeres kat er sikkert overbevist om at hun dækker det til, men hun kan også
samtidig se, at der ikke sker noget. Så hun fortsætter lidt endnu
- Det er bare ikke gået op for hende, at der hvor hun skraber, er der ikke
noget af det hun kan skrabe hen over.

Tina

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 25-02-05 14:15

> Når det er rundt om kattebakken er det for at markere deres territorium. Der
> er duftkirtler under fusserne på kattene.

Det var rart at høre! Jeg har mange gange moret mig over, at Tiggy somme
tider skraber helt op ad væggen, når hun har været på bakken. Jeg var
ved at være bange for, at hun helt overvurderer sin egen, øøhhm -
formåen ud i affyringens kunst, om jeg så må sige

Men nu ved jeg da, at hun ikke er helt tosset

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar