Parkeringsafgift på privat område
Fra : Ukendt

Dato : 24-02-05 18:55

Hej NG

Jeg har modtaget en afgift for at parkere udenfor afmærket bås. Problemet er
at man ikke kan se den afmærkning - hvilket irriterer mig nu her. Hvad kan
jeg gøre for at gøre indsigelser mod noget jeg mener er urimeligt? Og hvad
siger loven? For det er jo aftaleloven der gælder, men der er vel også
"almindelige" regler for at man skal kunne se den afmærkning?

Parkeringen er på privat område hvor der er aftale med EuroPark

Tak for hjælpen....

HT

Fra : Holst

Dato : 24-02-05 21:09

Parkering wrote:

> [...]
> siger loven? For det er jo aftaleloven der gælder, men der er vel også
> "almindelige" regler for at man skal kunne se den afmærkning?

Sådan en har jeg også netop fået med samme begrundelse. Mit problem var,
at da jeg parkerede kl. 22 om aftenen, var hele vejen dækket af et
tyndt lag sne, så ingen båse kunne ses nogen steder. Jeg parkerede så i
en ledig "bås" i en række af parkerede biler i den ene side af vejen.
Jeg antog, at de andre biler var stedkendte og holdt i båse, hvorfor der
nok var en ledig bås mellem bilerne.

Det var der så ikke kunne jeg se næste morgen, da der sad et girokort i
forruden. Det var også rigtig nok, for nattens varme og regn havde
fjernet det meste af sneen, så nu kunne man tydeligt se, at der ikke var
nogen bås.

Det var så Københavns Kommune. Der er jo nok ikke så meget at gøre ved
det. Ifølge hvad de skriver på deres hjemmeside, så er de vist lidt
ligeglade med sådan noget. Men lidt uretfærdigt, synes jeg, for det er
Københavns Kommunes dårlige snerydning, der er årsag til, at jeg ikke
parkerede lovligt. Jeg gjorde faktisk et forsøg på at parkere lovligt,
men ...

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-02-05 21:31

"Holst" <newsfeb05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Københavns Kommunes dårlige snerydning, der er årsag til, at jeg ikke
> parkerede lovligt. Jeg gjorde faktisk et forsøg på at parkere lovligt,

Sne eller ej... der plejer at være helt andre tegn (end dem, der kan være på
selve vejen/underblaget) på, om man parkerer lovligt eller ej.

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter

Dato : 24-02-05 22:30

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:421e3b4e$0$627$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Sne eller ej... der plejer at være helt andre tegn (end dem, der kan være
> på
> selve vejen/underblaget) på, om man parkerer lovligt eller ej.
>
> Mvh. Lisbeth

Kan du ikke lige oversætte det, for den fattede jeg ikke .....

Peter

Fra : Tony

Dato : 24-02-05 22:46

> Kan du ikke lige oversætte det, for den fattede jeg ikke .....
>
> Peter

Skiltning. Jeg har af parkeringsvagt fået at vide at i min politikreds må
man gerne parkere udenfor båsene, medmindre det er angivet på undertavle at
man ikke må.

Tony

Fra : per christoffersen

Dato : 24-02-05 23:14

"Tony" <mynsterman@h0tmail.com> skrev i en meddelelse

> Skiltning. Jeg har af parkeringsvagt fået at vide at i min politikreds må
> man gerne parkere udenfor båsene, medmindre det er angivet på undertavle
> at man ikke må.

Men det må man altså ikke i København, - der skal man parkere i båse, hvis
der er sådanne.

/Per

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-02-05 23:35

On Thu, 24 Feb 2005 22:46:06 +0100, "Tony" <mynsterman@h0tmail.com>
wrote:

>Skiltning. Jeg har af parkeringsvagt fået at vide at i min politikreds må
>man gerne parkere udenfor båsene, medmindre det er angivet på undertavle at
>man ikke må.
Hvor parkeringsbåse er afmærket på eller ved kørebane uden for
parkeringsplads, og så gælder den generalt.

Sakset fra "Bekendtgørelse om vejafmærkning § 49, T 33
”Parkeringsbås”"

Parkeringsbåse afmærkes med smalle ubrudte linier eller markeres ved
afvigende belægning. Mod kørebanen kan dog anvendes bred linie.
Hvor der er afmærket parkeringsbåse, skal parkering ske i og inden for
båsen.
I et område, der specielt er udlagt til parkering, og hvor færdsel
primært foregår med henblik på parkering (parkeringsplads), og hvor
der er afmærket parkeringsbåse, må parkering ikke finde sted uden for
en bås.
Hvor parkeringsbåse er afmærket på eller ved kørebane uden for
parkeringsplads, må parkering finde sted uden for en bås, hvis dette
ikke strider mod andre bestemmelser. Standsning og parkering med
køretøjer, der har mere end to hjul, skal ske i båsens længderetning.
Såfremt en køretøjsart, fx bus, taxi, lastbil eller motorcykel,
angives med tekst eller symbol, må standsning og parkering kun
foretages af denne køretøjsart.

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-05 01:33

> [...]
> Såfremt en køretøjsart, fx bus, taxi, lastbil eller motorcykel,
> angives med tekst eller symbol, må standsning og parkering kun

Det er jo så ligefrem relevant - tak for det!
- også til Holst - det er den gode mening og ikke de sure opstød vi har
behov for!!

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-02-05 07:38

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
> meddelelse news:421e3b4e$0$627$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Kan du ikke lige oversætte det, for den fattede jeg ikke .....

Prøver.

Holst har parkeret i København på en snedækket vej mellem andre biler og går
ud fra, at der er en p-bås mellem dem. Da sneen forsvinder, kan man se, at
der ikke er nogen bås.

Det jeg skriver er så, at Holst højst sandsynligt har kunne regne ud, at man
ikke må parkere på stedet - ved at forholde sig til andre signaler end den
bås, han ikke kunne se på grund af sne på vejen.

Hvis der IKKE havde været sne, hvordan havde Holst så opdaget, at man ikke
måtte parkere på stedet?

Mvh. Lisbeth

Fra : Holst

Dato : 25-02-05 09:48

Lisbeth Jacobsen wrote:

> [...]
> ikke må parkere på stedet - ved at forholde sig til andre signaler end den
> bås, han ikke kunne se på grund af sne på vejen.

Hvilke signaler? Der holdt en række andre biler parkeret på stedet.
Skulle jeg 1) gå ud fra at de alle er ulovligt parkeret? eller 2) gå ud
fra at alle er lovligt parkeret? Ja, jeg ved godt, at jeg hverken kan
det ene eller det andet. Men på den måde, de var parkeret på, var det
meget nærliggende at tro, at der var en ledig bås mellem to af bilerne.

> Hvis der IKKE havde været sne, hvordan havde Holst så opdaget, at man ikke
> måtte parkere på stedet?

Der stod jo et skilt på stedet, hvorpå der stod, at man kun måtte
parkere i båse. Uden sneen havde man jo kunnet se båsene, ikke?

Og eftersom 510 kr. er sure penge, så kan jeg love dig for, at jeg ikke
parkerer ulovligt, hvis jeg kan undgå det.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-02-05 13:01

"Holst" <newsfeb05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilke signaler? Der holdt en række andre biler parkeret på stedet.

Aner det ikke! Jeg har ikke været på stedet. Men jeg har endnu ikke oplevet
det sted, hvor enten færdselsloven eller trafikskilte ikke har været nok til
at overbevise mig om, hvorvidt man må parkere eller ej. Der behøver ikke
også være synlige P-båse.

> Skulle jeg 1) gå ud fra at de alle er ulovligt parkeret? eller 2) gå ud
> fra at alle er lovligt parkeret?

Jeg parkerer dagligt på en privat P-plads, som jeg betaler for.
Overfor mig plejer der - efter normal fyraften - at være 1-5 ULOVLIGT
parkerede biler. Jeg er vant til at se, at der kan være særdeles mange, der
parkerer ulovligt. Ser det mange andre steder også.

Så nej.. at der holder biler parkeret ville jeg aldrig tage som udtryk for,
at der kan JEG også parkere uden fare for en P-afgift. Men i storbyer er der
også altid andre tegn - et trafikskilt i nærheden!

> Men på den måde, de var parkeret på, var det
> meget nærliggende at tro, at der var en ledig bås mellem to af bilerne.

Vil man undgå afgifter og bøder i trafikken, er man nødt til at VIDE - og
kan ikke nøjes med at tro, at det de andre gør er lovligt.

> Der stod jo et skilt på stedet, hvorpå der stod, at man kun måtte
> parkere i båse. Uden sneen havde man jo kunnet se båsene, ikke?

Se hvilke båse? Du skrev, at der ikke VAR nogen båse på stedet.

> Og eftersom 510 kr. er sure penge, så kan jeg love dig for, at jeg ikke
> parkerer ulovligt, hvis jeg kan undgå det.

Ehmm..... min påstand er ikke desto mindre, at den P-bøde kunne du have
undgået. Der har været andre tegn på, om det var tilladt at parkere det
pågældende sted. Hvis der IKKE er sne og man ikke kan se båse, så er der
andre ting (skilte eller færdelselslov), der signalerer, at man ikke må
parkere på stedet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jens.b.

Dato : 27-02-05 11:58

> [...]

"da jeg parkerede kl. 22 om aftenen, var hele vejen dækket af et
tyndt lag sne, så ingen båse kunne ses nogen steder."

går det for stærkt for dig ?

det er længe siden jeg har set så meget vås som du har skrevet i dine svar
ang.
Parkeringsafgift på privat område

fra en person.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-02-05 13:34

"Jens.b." <postkasse.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "da jeg parkerede kl. 22 om aftenen, var hele vejen dækket af et
> tyndt lag sne, så ingen båse kunne ses nogen steder."
>
> går det for stærkt for dig ?

Nej. Men det går måske for stærkt for dig?

For den 24. skrev Holst, at da sneen forsvandt, kunne man se, at der ikke
var nogen båse. Det handler altså ikke om, at båsene var skjult af sne. De
var der ikke.

Ergo har der været skilt eller færdselslov til at oplyse om
parkeringsrettigheder.
Hvorfor Holst vil parkere efter ulovligt parkerede biler og båse, der ikke
er der - sne eller ej - frem for at parkere efter de anvisninger, der er at
rette sig efter, når der ikke er snevejr, er da lidt forunderligt.

Når der IKKE er sne til at skjule de båse, der ikke er der, parkerer man
oftest efter færdselslovens §29 og §92

Mvh. Lisbeth

Fra : Holst

Dato : 27-02-05 16:10

Lisbeth Jacobsen wrote:

> [...]
> var nogen båse. Det handler altså ikke om, at båsene var skjult af sne. De

Der var ingen båse der, hvor jeg havde parkeret. Båsene var givetvis et
andet sted, hvor det derfor havde været lovligt at parkere. Fat det.

> [...]
> er der - sne eller ej - frem for at parkere efter de anvisninger, der er at
> rette sig efter, når der ikke er snevejr, er da lidt forunderligt.

Nå, jeg tror bare, at jeg lader være med at diskutere mere med dig. Det
er nytteløst.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-02-05 18:40

> Der var ingen båse der, hvor jeg havde parkeret. Båsene var givetvis et
> andet sted, hvor det derfor havde været lovligt at parkere. Fat det.

Det havde jeg fattet. Eller havde du jo næppe oplyst om det skilt, der
meddelte, at man kun måtte parkere indenfor båsene. Men mon ikke dét skilt
stod dér, hvor der rent faktisk var båse?

Mvh. Lisbeth

Fra : Holst

Dato : 27-02-05 16:08

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Se hvilke båse? Du skrev, at der ikke VAR nogen båse på stedet.

Lisbeth, du er et vrøvlehoved, der vist blot vrøvler for at vrøvle.

Eftersom der står et skilt, hvorpå der står, at der kun må parkeres i
båse, så må man jo ligesom gå ud fra, at der er nogle båse. Ellers er
skiltet jo omsonst.

> [...]
> pågældende sted. Hvis der IKKE er sne og man ikke kan se båse, så er der
> andre ting (skilte eller færdelselslov), der signalerer, at man ikke må

Du har åbenbart ikke læst tråden ordentlig, eller også fatter du bare
intet. Prøv at tage forbi Gartnergade på Nørrebro.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-02-05 18:46

> [...]

> Eftersom der står et skilt, hvorpå der står, at der kun må parkeres i
> båse, så må man jo ligesom gå ud fra, at der er nogle båse. Ellers er

Jep... men det stod sikkert der, hvor der rent faktisk var båse. Eksempelvis
i den anden side af gaden.

> Du har åbenbart ikke læst tråden ordentlig, eller også fatter du bare
> intet. Prøv at tage forbi Gartnergade på Nørrebro.

Jo. Har faktisk fattet det! Vi er bare ikke enige.

Mvh.Lisbeth

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-02-05 22:57

In article <421e3455$0$243$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Holst wrote:

> [...]
> forruden. Det var også rigtig nok, for nattens varme og regn havde
> fjernet det meste af sneen, så nu kunne man tydeligt se, at der ikke var

Men jf aftaleretten er en aftale noget mellem 2 parter, og du kan ikke
uvidende indgå en aftale. Dvs du ville ikke være forpligtet til at
betale en evt afgift såfremt du havde ret til at holde i området.

De steder hvor CarPark skiltene ikke har været klart synlige, og
folk har klaget, da er man også sluppet uden afgiften. Igen fordi
en aftale kræver 2 parter.

> [...]
> Københavns Kommunes dårlige snerydning, der er årsag til, at jeg ikke
> parkerede lovligt. Jeg gjorde faktisk et forsøg på at parkere lovligt,

Den er jeg ikke sikker på de slipper afsted med (medmindre du handlede
mod bedre vidende).

Fra : Holst

Dato : 24-02-05 23:19

Povl H. Pedersen wrote:

> Den er jeg ikke sikker på de slipper afsted med (medmindre du handlede
> mod bedre vidende).

Hvad er bedre vidende. Det var en legegade, og under det var der et
skilt, hvor der stod, at parkering kun var tilladt i afmærkede båse
eller noget i den retning.

Eftersom der lå et lag sne over hele vejen, var det ikke til at se
båsene. Men langs begge sider af vejen holdt en række biler. På den ene
side holdt tre biler: _111_____333_444_. Jeg havde jo kørt rundt i et
stykke tid for at finde et passende sted at parkere, og ud fra den
betragtning, at bilerne 111, 333 og 444 nok var stedkendte og havde
parkeret lovligt, så var der nok også en ledig bås mellem 111 og 333.
Det var der så ikke.

Da jeg om morgenen kom for at hente min bil, var bil 111 og 333
forsvundet, men 444 (eller en anden bil på samme plads) holdt der
stadig, og den havde også fået en parkeringsafgift. Der var da heller
ikke nogen båse, der hvor jeg og de andre biler havde været parkeret.
Jeg kiggede ikke efter, hvor de omtalte båse overhovedet var.