Medion bærbar med sort skærm
Fra : Christian Raaby

Dato : 24-02-05 18:02

Hejsa,

Jeg roder med en defekt bærbar for en ven. Jeg har snart opgivet, men måske
I kan hjælpe.

Maskinen er en Medion MD 9789 der er ca. tre år gammel så desværre ingen
garanti.

Problemet er:
Der kommer intet billede på skærmen når man tænder den. CPU-blæseren starter
med det samme jeg tænder maskinen, men jeg har fået at vide, at den altid
har støjet meget. Sikkert pga. P4 desktop-CPU. Når jeg holder Power nede i
mere end et par sekunder, kommer der et hurtigt hvidt lysglimt på skærmen
inden computeren slukker.

Jeg har prøvet følgende:

-Tilsluttet en alm. monitor til vga-udgangen og skifte med FN+knappen til
skærmskift. Heller intet billede.

- Åbnet og lukket skærm mens den er tændt for at tjekke for løs forbindelse.
Det virker ikke til at være tilfældet.

-Isætte en Windows cd for at se om den vil boote på den. Det vil den ikke og
det lyder ikke til at cd-drevet starter op. Jeg er dog ikke klar over om
cd-boot er slået til i BIOS. Det tror jeg næsten, da maskinen ikke er
udstyret med A-drev.

- Jeg har prøvet uden RAM monteret og bagefter med en RAM-klods fra en anden
maskine. Stadig intet billede og heller ingen bip-tone fra BIOS over
manglende RAM-klods. Plejer den ikke at give lyd fra sig?

- Startet op med harddisk afmonteret.

- Startet op med batteri afmonteret med strømforsyning alene. Virker heller
ikke. Batteriet er dog ved at være noget dødt i det. Det holder ikke særligt
længe. Kan det være strømforsyningen som laver balladen?

Jeg er nu efterhånden ved at tro, at enten er skærmen stået af, eller så er
onboard-grafikkort eller motherboard færdigt. Hælder selv mest til det
sidste. P4 i en bærbar er jo ikke det bedste med hensyn til varmeudvikling.

Har I nogle bud på hvad jeg ellers kan tjekke? Jeg ville gerne prøve at
resette BIOS, hvis jeg kan finde batteriet.

Håber I kan hjælpe.

På forhånd tak.

Mvh.
Christian

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-02-05 18:56

"Christian Raaby" <raabydenmark(FJERNDETTE)@hotmail.com> skrev

> Maskinen er en Medion MD 9789 der er ca. tre år gammel så desværre ingen
> garanti.

Mere eller mindre end tre år?

Mange steder bliver Medion jo netop solgt med tre års garanti...

Claus

Fra : Christian Raaby

Dato : 24-02-05 20:42

> Mere eller mindre end tre år?
>
> Mange steder bliver Medion jo netop solgt med tre års garanti...
>
> Claus

Hov... Det var jeg ikke klar over. Det vil jeg da lige forhøre mig om.

Tak for tippet.

Mvh.
Christian