|
| Serienummer/garanti Fra : Lars Madsen |
Dato : 24-02-05 17:43 |
|
Er der nogen der ved om det er lovligt for en butik(SHG.DK) at afvise
reklamationsretten på et grafikkort fordi serienummeret er faldet af,
det er et lille klistermærke som ofte falder af pga varmen? kortet er
et halvt år og kostede da alligevel 2500kr(lidt surt)
| |
Henrik Stidsen (24-02-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 24-02-05 18:58 |
|
LArs@x.dk (Lars Madsen) wrote in
news:bafe3147.0502240842.748b57bb@posting.google.com
> Er der nogen der ved om det er lovligt for en butik(SHG.DK) at
> afvise reklamationsretten på et grafikkort fordi serienummeret
> er faldet af, det er et lille klistermærke som ofte falder af
> pga varmen? kortet er et halvt år og kostede da alligevel
> 2500kr(lidt surt)
Problemet er nok at du ikke kan bevise at det er det kort du
indleverer du har købt. Jeg tror dog SHG, med mindre de har andre
grunde end blot at klistermærket mangler, vil få klaps hvis du lader
forbrugerklagenævnet (eller hva det er de hedder...) kigge på sagen.
--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/
| |
News - [6400] (24-02-2005)
| Kommentar Fra : News - [6400] |
Dato : 24-02-05 19:25 |
|
Jeg kan ikke forklare dig om loven, men et lille vink.
På flere integrede kredse står der en produktionsdato, kortet kan så ikke
være ældre end
denne dato
/ Qbic
"Lars Madsen" <LArs@x.dk> skrev i en meddelelse
news:bafe3147.0502240842.748b57bb@posting.google.com...
> Er der nogen der ved om det er lovligt for en butik(SHG.DK) at afvise
> reklamationsretten på et grafikkort fordi serienummeret er faldet af,
> det er et lille klistermærke som ofte falder af pga varmen? kortet er
> et halvt år og kostede da alligevel 2500kr(lidt surt)
| |
Povl H. Pedersen (24-02-2005)
| Kommentar Fra : Povl H. Pedersen |
Dato : 24-02-05 19:40 |
|
In article <bafe3147.0502240842.748b57bb@posting.google.com>, Lars Madsen wrote:
> Er der nogen der ved om det er lovligt for en butik(SHG.DK) at afvise
> reklamationsretten på et grafikkort fordi serienummeret er faldet af,
> det er et lille klistermærke som ofte falder af pga varmen? kortet er
> et halvt år og kostede da alligevel 2500kr(lidt surt)
Du har købt en vare, og har på denne reklamationsret. Reklamationsretten
bortfalder ikke fordi et klistermærke er væk, det er ikke dette du klager
over. Men hvis SHG mener det er et problem, så opret en reklamationssag
på det bortkomne klistermærke. Det helt klart en konstruktionsfejl at
vælge en lim der ikke kan holde til normale arbejdstemperaturer.
Når de så har erstattet dette, så kan de se på resten :)
Når du kommer med en fakturakopi, så kan de ikke afvise afhjælpning.
Der er slet ikke noget dokumentationskrav i købeloven.
| |
"Erik Andersen (24-02-2005)
| Kommentar Fra : "Erik Andersen |
Dato : 24-02-05 20:41 |
|
"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message
news:slrnd1s7qd.le.povlhp@ip100.home.terminal.dk...
> In article <bafe3147.0502240842.748b57bb@posting.google.com>, Lars Madsen
> wrote:
>> Er der nogen der ved om det er lovligt for en butik(SHG.DK) at afvise
>> reklamationsretten på et grafikkort fordi serienummeret er faldet af,
>> det er et lille klistermærke som ofte falder af pga varmen? kortet er
>> et halvt år og kostede da alligevel 2500kr(lidt surt)
>
> Du har købt en vare, og har på denne reklamationsret. Reklamationsretten
> bortfalder ikke fordi et klistermærke er væk, det er ikke dette du klager
> over. Men hvis SHG mener det er et problem, så opret en reklamationssag
> på det bortkomne klistermærke. Det helt klart en konstruktionsfejl at
> vælge en lim der ikke kan holde til normale arbejdstemperaturer.
>
> Når de så har erstattet dette, så kan de se på resten :)
Og hvorfor skulle de dog erstatte det? Det kan jo vaere 100 andre
forhandleres kort, uden serienummer = ingen bevis for nogetsomhelst
| |
Verner (24-02-2005)
| Kommentar Fra : Verner |
Dato : 24-02-05 20:59 |
|
On Thu, 24 Feb 2005 19:40:47 -0000, "Erik Andersen <WebHosting A/S,
WebByen A/S, UK2.net, DanBBS ApS>" <teamea@mailme.dk> wrote:
>Og hvorfor skulle de dog erstatte det? Det kan jo vaere 100 andre
>forhandleres kort, uden serienummer = ingen bevis for nogetsomhelst
Fordi manden har en kvittering på købet - så nemt er det !
Verner
| |
Henrik Madsen (25-02-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Madsen |
Dato : 25-02-05 00:15 |
|
On Thu, 24 Feb 2005 20:58:51 +0100, Verner <Vernerha@yahoo.dk> wrote:
>On Thu, 24 Feb 2005 19:40:47 -0000, "Erik Andersen <WebHosting A/S,
>WebByen A/S, UK2.net, DanBBS ApS>" <teamea@mailme.dk> wrote:
>
>
>>Og hvorfor skulle de dog erstatte det? Det kan jo vaere 100 andre
>>forhandleres kort, uden serienummer = ingen bevis for nogetsomhelst
>
>
>Fordi manden har en kvittering på købet - så nemt er det !
Ja han har en kvittering på at han har købt et grafikkort nummer
ditten og datten hos firmaet..
hvis klistermærket ikke er der kan kortet jo være et hvilket som helst
kort af samme type og fabrikat fra en hvilken somhelst butik ...
For mig at se har butikken ikke en chance for at verificere at det er
det kort hvis mærket er væk, det er jo nok også derfor de skriver at
garantien bortfalder hvis det mangler..
Min egen personlige mening er at butikken i et sådant tilfælde burde
afvise sagen da kunden jo heller ikke kan bevise at det vitterligt er
den vare som er på fakturaen han står med..
Eneste "formildende" omstændighed må være hvis det aldrig har været
der men det har det jo tilsyneladende i denne sag...
Henrik
| |
Verner (25-02-2005)
| Kommentar Fra : Verner |
Dato : 25-02-05 10:19 |
|
On Fri, 25 Feb 2005 00:15:28 +0100, Henrik Madsen
<hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> wrote:
>Ja han har en kvittering på at han har købt et grafikkort nummer
>ditten og datten hos firmaet..
>
>hvis klistermærket ikke er der kan kortet jo være et hvilket som helst
>kort af samme type og fabrikat fra en hvilken somhelst butik ...
>
>For mig at se har butikken ikke en chance for at verificere at det er
>det kort hvis mærket er væk, det er jo nok også derfor de skriver at
>garantien bortfalder hvis det mangler..
Det er vel ikke anderledes, end hvis man køber en stegepande hos
Imerco..
Verner
| |
Povl H. Pedersen (25-02-2005)
| Kommentar Fra : Povl H. Pedersen |
Dato : 25-02-05 18:29 |
|
In article <cpns11hkk7hhg2qv4fbukijflpgide1vii@4ax.com>, Henrik Madsen wrote:
> Ja han har en kvittering på at han har købt et grafikkort nummer
> ditten og datten hos firmaet..
>
> hvis klistermærket ikke er der kan kortet jo være et hvilket som helst
> kort af samme type og fabrikat fra en hvilken somhelst butik ...
Så må sælger sikre at klistermærket har en levetid der er lang nok.
Evt indgravere serienummeret i enheden.
>
> For mig at se har butikken ikke en chance for at verificere at det er
> det kort hvis mærket er væk, det er jo nok også derfor de skriver at
> garantien bortfalder hvis det mangler..
Som en anden skrev: Ligesom med en stegepande.
> Min egen personlige mening er at butikken i et sådant tilfælde burde
> afvise sagen da kunden jo heller ikke kan bevise at det vitterligt er
> den vare som er på fakturaen han står med..
Næh, her må butikken enten dokumentere at mærket er voldeligt fjernet,
ellers må det antaget at mærket ikke har været af en tilstrækkelig
holdbarhed, hvilket er butikkens ansvar. Det er ikke unormalt at labels
med serienumre/stregkoder falder af.
> Eneste "formildende" omstændighed må være hvis det aldrig har været
> der men det har det jo tilsyneladende i denne sag...
Butikken må dokumentere det har været der, samnt at det ikke kan
falde af ved normalt brug.
| |
HKJ (24-02-2005)
| Kommentar Fra : HKJ |
Dato : 24-02-05 21:00 |
|
"Lars Madsen" <LArs@x.dk> wrote in message
news:bafe3147.0502240842.748b57bb@posting.google.com...
> Er der nogen der ved om det er lovligt for en butik(SHG.DK) at afvise
> reklamationsretten på et grafikkort fordi serienummeret er faldet af,
> det er et lille klistermærke som ofte falder af pga varmen? kortet er
> et halvt år og kostede da alligevel 2500kr(lidt surt)
Det tvivler jeg på, det er butikkens ansvar at give dig mulighed for at
dokumenterer dit køb
Se afsnit 3:
http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/aeldre-afg/jb96/3/
| |
Povl H. Pedersen (24-02-2005)
| Kommentar Fra : Povl H. Pedersen |
Dato : 24-02-05 22:43 |
|
In article <cvlboe$4os$1@news.cybercity.dk>, HKJ wrote:
>
> "Lars Madsen" <LArs@x.dk> wrote in message
> news:bafe3147.0502240842.748b57bb@posting.google.com...
>> Er der nogen der ved om det er lovligt for en butik(SHG.DK) at afvise
>> reklamationsretten på et grafikkort fordi serienummeret er faldet af,
>> det er et lille klistermærke som ofte falder af pga varmen? kortet er
>> et halvt år og kostede da alligevel 2500kr(lidt surt)
>
> Det tvivler jeg på, det er butikkens ansvar at give dig mulighed for at
> dokumenterer dit køb
>
> Se afsnit 3:
> http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/aeldre-afg/jb96/3/
Ja - butikken er jvf. punkt 3 ansvarlige for, at dokumentationen har en
levetid der tillader reklamation. Så hvis butikken ikke vil godtage
dokumentation alene i form af kvitteringen, så må de sørge for at anden
dokumentation lever tilstrækkeligt længe. Det er butikken ansvar sådan
som jeg læser det.
Så her er ikke noget at komme efter for forretningen. De skal afhjælpe.
| |
Lars Madsen (25-02-2005)
| Kommentar Fra : Lars Madsen |
Dato : 25-02-05 06:56 |
|
"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message news:<slrnd1sii5.mn.povlhp@ip100.home.terminal.dk>...
> In article <cvlboe$4os$1@news.cybercity.dk>, HKJ wrote:
> >
> > "Lars Madsen" <LArs@x.dk> wrote in message
> > news:bafe3147.0502240842.748b57bb@posting.google.com...
> >> Er der nogen der ved om det er lovligt for en butik(SHG.DK) at afvise
> >> reklamationsretten på et grafikkort fordi serienummeret er faldet af,
> >> det er et lille klistermærke som ofte falder af pga varmen? kortet er
> >> et halvt år og kostede da alligevel 2500kr(lidt surt)
> >
> > Det tvivler jeg på, det er butikkens ansvar at give dig mulighed for at
> > dokumenterer dit køb
> >
> > Se afsnit 3:
> > http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/aeldre-afg/jb96/3/
>
> Ja - butikken er jvf. punkt 3 ansvarlige for, at dokumentationen har en
> levetid der tillader reklamation. Så hvis butikken ikke vil godtage
> dokumentation alene i form af kvitteringen, så må de sørge for at anden
> dokumentation lever tilstrækkeligt længe. Det er butikken ansvar sådan
> som jeg læser det.
>
> Så her er ikke noget at komme efter for forretningen. De skal afhjælpe.
Jeg har forhørt mig ved forbrugerrådet som mente det var forkert af
SHG så de henviste til forbrugerklagewnævnet der mener det samme, så
sagen er sendt videre til dem, hvis der så er grundlag for det tager
de kontakt til Forhandleren med henblik på en videre retsag, de sender
vist er brev til dem først og det er deres erfaring at mange
forhandlere afhjælper problemet allerede her fordi en retsag er dyr
hvis de taber. jeg vender tilbage med sagens videre forløb(om et års
tid) hvis jeg kender systemet godt nok det skal siges at det er SHG
der mener siger mærket er fjernet, jeg kan ikke´selv huske om det sad
der. Tak for responsen
| |
Martin Jørgensen (25-02-2005)
| Kommentar Fra : Martin Jørgensen |
Dato : 25-02-05 12:41 |
|
Lars Madsen wrote:
-snip-
> Jeg har forhørt mig ved forbrugerrådet som mente det var forkert af
> SHG så de henviste til forbrugerklagewnævnet der mener det samme, så
> sagen er sendt videre til dem, hvis der så er grundlag for det tager
> de kontakt til Forhandleren med henblik på en videre retsag, de sender
> vist er brev til dem først og det er deres erfaring at mange
> forhandlere afhjælper problemet allerede her fordi en retsag er dyr
> hvis de taber. jeg vender tilbage med sagens videre forløb(om et års
> tid) hvis jeg kender systemet godt nok det skal siges at det er SHG
> der mener siger mærket er fjernet, jeg kan ikke´selv huske om det sad
> der. Tak for responsen
Jeg ved også at der ind i mellem, måske endda ofte sker det - at
producenten indkoder serienummeret i hardwaren. Måske har du
serienummeret på din kvittering fra SHG.dk. Det du dernæst mangler er at
kontakte hardware-producenten for at høre hvordan du får computeren til
at skrive hardwaren's serienummer på skærmen.
Så fortæller du bagefter SHG at serienumrene er de samme og hvis de ikke
tror dig så kan de selv checke...
Det kunne måske få din sag til at gå noget hurtigere, hvilket jeg
ihvertfald ville foretrække!
Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk
| |
Lars Madsen (25-02-2005)
| Kommentar Fra : Lars Madsen |
Dato : 25-02-05 17:35 |
|
Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message news:<421f0eb3$0$48695$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> Lars Madsen wrote:
>
> -snip-
>
> > Jeg har forhørt mig ved forbrugerrådet som mente det var forkert af
> > SHG så de henviste til forbrugerklagewnævnet der mener det samme, så
> > sagen er sendt videre til dem, hvis der så er grundlag for det tager
> > de kontakt til Forhandleren med henblik på en videre retsag, de sender
> > vist er brev til dem først og det er deres erfaring at mange
> > forhandlere afhjælper problemet allerede her fordi en retsag er dyr
> > hvis de taber. jeg vender tilbage med sagens videre forløb(om et års
> > tid) hvis jeg kender systemet godt nok det skal siges at det er SHG
> > der mener siger mærket er fjernet, jeg kan ikke´selv huske om det sad
> > der. Tak for responsen
>
> Jeg ved også at der ind i mellem, måske endda ofte sker det - at
> producenten indkoder serienummeret i hardwaren. Måske har du
> serienummeret på din kvittering fra SHG.dk. Det du dernæst mangler er at
> kontakte hardware-producenten for at høre hvordan du får computeren til
> at skrive hardwaren's serienummer på skærmen.
>
> Så fortæller du bagefter SHG at serienumrene er de samme og hvis de ikke
> tror dig så kan de selv checke...
>
> Det kunne måske få din sag til at gå noget hurtigere, hvilket jeg
> ihvertfald ville foretrække!
>
>
> Med venlig hilsen / Best regards
> Martin Jørgensen
Hehe, har selv forhørt mig rundt omkring i det vilde vesten, og fik
det samme af vide, nu arbejder jeg på sagen
| |
|
|