sterilisere gravid kat
Fra : Berith

Dato : 24-02-05 17:32

Hej gruppe
Jeg har bemærket at der her i gruppen er mange med stor erfaring i katte.
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe os med vores dilemma.
Vores kat er tilsyneladende været i løbetid uden af vi har opdaget det.
Naboen har i hvertfald set "kattekomsammen" i vores have. Det har hele tiden
været meningen den skulle steriliseres. Jeg kontaktede dyrlægen der sagde at
vi kunne sagtens sterilisere den alligevel, så fjerner man bare hele
livmoderen med evt. fostre. Det forekommer mig noget voldsomt.
Bagefter kommer jeg til at tænke på at når vi mennesker er gravide så går
der hormoner i gang med det samme. Sådan er det vel også for katte. Vi kan
mærke den sover mere og er mere afdæmpet.
Ville vi ikke risikere at lave hormonkaos, og muligvis påvirke den psykisk
også hvis vi bare fjernede en eventuel graviditet?
Ville det i virkeligheden være mere humant at fjerne livmoderen fremfor at
aflive evt. killinger vi ikke selv kan beholde? Hvordan vil vores kat
reagerer på at vi fjerner nogle killinger fra den umidelbart efter fødslen?
Vil den oplevelse være voldsommere for katten end at fjerne livmoderen nu?

Venlig hilsen Berith

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 24-02-05 18:39

Hej Berith

Uhh det er et rigtig svært spørgsmål, har du nogen ide om langt henne hun er
?? jeg kunne forestille mig at jo tidligere det blev gjort, jo bedre og
hurtigere ville hun komme over det.

Jeg har ingen erfaring med at afbryde en drægtighed, men
jeg har da oplevet en missemor der mistede sine killinger
og hun blev meget deprimeret, men hun fik så heller ikke lov at beholde
nogen af dem, det vil nok gøre det lidt nemmere hvis hun har et par stykker,
hmm, jeg var vist ikke til megen hjælp.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Lene Hansen

Dato : 24-02-05 19:24

Jeg har før fået steriliseret et par katte, der begge var blevet med
killinger (snydt mig med p.pillerne!) Den ene blev Steriliseret ret kort tid
efter. Den anden var noget henne, men havde fået p. piller og jeg valgte, i
samråd, men dyrlægen, at hun også blev Steriliseret, da killingerne
alligevel skulle aflives efter fødsel.
Mine oplevelse på dette, var at der ikke var noget anderledes at mærke på
katten. Mit indtryk var ikke at de savnede deres børn på nogen måde. Derimod
syntes jeg det er mere synd at fjerne killingerne fra en nybagt kattemor.
Det vil virkelig fremkalde et savn og søgen hos de fleste katte. Så jeg er
absolut ikke i tvivl om at jeg altid vil vælge at få katten Steriliseret
inden fødslen, hvis det er en fejl den er kommet i løbetid.
Alle mine katte er dog nu neutraliseret, så jeg håber aldrig at skulle tage
stilling til den sag mere - for rart er det altså trods alt ikke.

M.v.h.

Lene Hansen

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 24-02-05 19:33

"Berith" <natlampe.slettes@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> at
> vi kunne sagtens sterilisere den alligevel, så fjerner man bare hele

Hej

Jeg har prøvet at få to gravide katte steriliseret. Det foregik helt uden
problemer. I de aktuelle tilfælde var det mor og datter, vildkatte, der
havde født hver deres kuld i vores værksted. Vi valgte (sammen med hele
gruppen her) at få dem steriliseret og genudsat, men kunne først få det
gjort, da deres killinger kunne klare at undvære mors mælk en hel dag. I
mellemtiden var de naturligvis begge nået at komme i løbetid og blive
drægtige.
Rent medicinsk er der slet ingen problemer, det svære er nok snarere at vi
overfører menneskelige følelser på katten og derfor synes, at det er "synd".
Personligt synes jeg dog, det er langt mere synd (ikke mindst overfor
killingerne) at lade katten gennemføre svangerskabet og dernæst aflive
killingerne.
Naturligvis oplever katten et forholdsvist pludseligt fald i hormonspejlet,
men jeg tror ikke det på nogen måde skader en ellers sund og rask kat på
længere sigt.
Du sammenligner selv med menneskers graviditet og hormonelle ændringer - og
vi tager da heller ikke langsigtet skade af at abortere, spontant eller
provokeret.

Hvis I ikke har lyst eller mulighed for at beholde killingerne (også hvis I
ikke kan få dem afsat), ville jeg uden at tøve vælge den kombinerede
abort/sterilisering. Jeg er sikker på, at jeres kat ikke vil tage skade

MVH Mette

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-05 19:39

"Berith" <natlampe.slettes@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:421e0193

> [...]
> vi kunne sagtens sterilisere den alligevel, så fjerner man bare hele
> livmoderen med evt. fostre. Det forekommer mig noget voldsomt.

Hvor langt er din kat henne i graviditeten ?

> [...]
fødslen?
> Vil den oplevelse være voldsommere for katten end at fjerne livmoderen nu?

Vores kat var i løbetid som 5 mdr. gammel og da hun var knap 6 mdr. blev hun
pludselig stor og spændt omkring maven. Vi havde intet bemærket før da.

Hun fødte kort efter 5 " killinger". De kom ca. 3 uger for tidligt og var
slet ikke færdigudviklet.
Hun var ellers en rigtig dygtig kattemor. Bed navlestrengen over og vaskede
killingerne som hun skulle. Hun opdagede dog, at der var noget galt og lod
så killingerne ligge. Hun spiste vist også en eller to, af dem jeg ikke
nåede at fjerne hurtigt nok.
Det var hårdt for os, da killingerne kom levende til verden og vi kunne
intet gøre for, at redde deres liv.

Kattemor var dog hurtigt sig selv igen og der har intet være, at bemærke
efterfølgende i hendes opførsel. Hun blev neutraliseret ugen efter.

Jeg synes, at i skal enten neutralisere hende med det samme eller også skal
i lade hende få killingerne, beholde dem alle til de er 12 uger og så
neutralisere hende bagefter.
Det er imo mere synd, at fjerne de nyfødte raske killinger, end at
neutralisere
hende nu.

--
Mvh. www.tjekmig.dk