hurtig hjælp til en lille film quiz
Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 24-02-05 14:03

Hejsa

Jeg skal bruge lidt hjælp til en lille film quiz der løber af stablen i
morgen. Målgruppen er elever i 8 klasse.

Jeg holder indimellem en lille quiz med mine elever. Reglerne er helt
simple, de skal gætte en film, en skuespiller eller en instruktør. De får 3
ledetråde, og får henholdsvis 3-2-1 point, alt efter hvor mange lede tråde
de har brug for, for at gætte det.

Problemet er at de film jeg vælger tit er helt ukendte for dem, og quizen
bliver derfor alt for svært, så kom med nogle forslag. De ser nok mest
tegnefilm (disney), teenage gys og action, samt teenage komedier.

Et eksempel kunne være:

1. Hovederollerne spilles af: Sean Penn, Tim Robbins og Kevin Bacon
2. Instruktøren er Clint Eastwood
3. Filmens titel refererer til en mysitisk flod

Håber I gider sende nogle forslag til mig

Mvh. Brian

Fra : Claus Agerskov

Dato : 25-02-05 13:42

Brian, Rikke & Kristian wrote:

> [...]
> 2. Instruktøren er Clint Eastwood
> 3. Filmens titel refererer til en mysitisk flod

Eksemplet må være et eksempel på et spørgsmål, som du ikke vil stille, da
det netop ligger uden for deres kategori.

Jeg synes dog, at opbygningen af spørgsmålet er rigtig god selvom der ikke
er så stor forskel på sværhedsgraden mellem 1 og 2.

Jeg ville måske have valgt et citat eller filmmusiknummer, som nummer et.

Skuespillere og eventuel instruktør som nummer to.

Og et rigtig godt clue som nummer tre.

1. Citat: "Jeg bedragede dig ikke. Jeg bedrog dig".
2. Hovedrollerne spilles af Niels Olsen og Sidse Babett-Knudsen.
3. Sonny hedder egentlig Andrea og er ikke hendes livs kærlighed.

1. Musiknummer: "It must have been love" med Roxette.
2. Hovedrollerne spilles af Richard Gere og Julia Roberts.
3. Selvom man er luder, kan man godt få prinsen på den hvide hest.

Vælg helst film, som også har været i fjernsynet.

De herligste hilsner

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 25-02-05 14:37

"Claus Agerskov" <ca@chbs.dk> skrev i en meddelelse
> Brian, Rikke & Kristian wrote:
>

> Eksemplet må være et eksempel på et spørgsmål, som du ikke vil stille, da
> det netop ligger uden for deres kategori.

Netop, nu var det så bare et af de spørgsmål jeg lige havde på rygraden

> Jeg synes dog, at opbygningen af spørgsmålet er rigtig god selvom der ikke
> er så stor forskel på sværhedsgraden mellem 1 og 2.

Nej det er rigtig, man kan sige at det blot udvider de informationer de har
om filmen.

> Jeg ville måske have valgt et citat eller filmmusiknummer, som nummer et.
>
> Skuespillere og eventuel instruktør som nummer to.
>
> Og et rigtig godt clue som nummer tre.

God ide

> [...]
> 2. Hovedrollerne spilles af Richard Gere og Julia Roberts.
> 3. Selvom man er luder, kan man godt få prinsen på den hvide hest.

Gode eksempler, selv om jeg har fyret quizen af i dag, så vil jeg da gerne
have lidt flere eksempler, det kan jo være jeg "leger" lidt med dem en anden
gang.

> Vælg helst film, som også har været i fjernsynet.

Jep det en god ide, og gamle danske film bør jeg også have med, da der er
stor forskel på hvilke slags film de ser.

Fra : Per Andersen

Dato : 26-02-05 12:07

hvorfor spørger du ikke ind til hvilke fild dine elever ser. De vil måske
svare: Honey, Glitter for pigerne - og drengene vil det nok være aktionfilm
der præger billedet. Det er min erfaring at deres valg af film i denne alder
er meget kønsbetinget.

per
"Brian, Rikke & Kristian" <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> skrev i en
meddelelse newskTd.654$SD7.489@news.get2net.dk...

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 26-02-05 16:32

"Per Andersen" <perand@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> aktionfilm
> der præger billedet. Det er min erfaring at deres valg af film i denne

Øh det gør jeg da også, de ser: tegnefilm (disney), teenage gys og action,
samt teenage komedier.

f.eks. The Ring (amerikansk), Alien VS. Predator, Resident Evil, American
Pie

Mvh. Brian