Genpartspapir
Fra : Politico

Dato : 24-02-05 11:36

Hej NG,

Er der nogen der ved, om til notartestamente kan benytte en fotokopi af det
genpartspapir der skal bruges til notarens kopi? (jaja, jeg ved det, jeg er
en nærigrøv, men jeg nægter altså at give 10 kr. for et stykke papir, hvis
jeg bare kan tage en fotokopi af det...)

Hvis testamentet fylder mere end de ca. 1,5 sider der kan være på
genpartspapiret, skal man så bare bruge et almindeligt stykke papir til
resten?

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-02-05 17:16

Scripsit "Politico" <sekret@nowhere.com>

> [...]
> en nærigrøv, men jeg nægter altså at give 10 kr. for et stykke papir, hvis
> jeg bare kan tage en fotokopi af det...)

Notaren skal have sin genpart på genpartspapir. En fotokopi vil kunne
gengive påtrykket på papiret, men det er i sig selv uvæsenligt. Det
vigtige er at det autoriserede papir opfylder krav til holdbarhed over
for gulning og andet kemisk forfald (af hensyn til arkiveringen) og er
specielt tyndt (igen af hensyn til pladsforbruget ved arkivering. Det
er af samme grund at der skal skrives på begge sider).

Der er løbende overvejelser om at lade tinglysning og lignende
forretninger ske rent elektronisk med skanninger i stedet for
papirgenparter, men det er ikke indført endnu. Bl.a. er det ikke
ligetil at finde et datalagringsmedium der holder lige så længe som
godt papir samtidig med at det er rimelig kompakt og ikke rævedyrt.
Den hastighed filformater ændrer sig med, gør det heller ikke
tillokkende at stå om 70 år og skulle kunne håndtere arkivalier i 25
forskellige antikke grafikformater.

> Hvis testamentet fylder mere end de ca. 1,5 sider der kan være på
> genpartspapiret, skal man så bare bruge et almindeligt stykke papir til
> resten?

Nej, så må man tage et nyt ark genpartspapir i brug.

--
Henning Makholm "Det må være spændende at bo på
en kugle. Har I nogen sinde besøgt de

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-05 17:24

> [...]
>
> Hvis testamentet fylder mere end de ca. 1,5 sider der kan være på
> genpartspapiret, skal man så bare bruge et almindeligt stykke papir til

Det kan der ikke - det er sådan set derfor man har genpartspapiret - det er
også tyndere end almindeligt papir.

PN

Fra : Knud Olsen

Dato : 24-02-05 22:53

<pni> skrev i en meddelelse

> Det kan der ikke - det er sådan set derfor man har genpartspapiret - det
> er også tyndere end almindeligt papir.

Jeg skrev selv vores testamente på A4 alm hvidt papir og
kontorfuldmægtigen på dommerkontoret lagde rigtigt en stykke
af det her genpartspapir i fotokopimaskinen og vupti så var det gjort endda
incl. i de 300 kr det koster i gebyr !

vh KO

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-05 23:49

> [...]
> af det her genpartspapir i fotokopimaskinen og vupti så var det gjort
> endda incl. i de 300 kr det koster i gebyr !

Der har du så været heldig - for det er absolut ikke normalt - men
superservice - absolut!

Fra : Politico

Dato : 24-02-05 21:37

Tak for svarene!