Indekat til udekat..
Fra : Stefanie Mathiesen

Dato : 23-02-05 23:34

Nu når det bliver sommer skal misserne så være udekatte.
Den lille er der ingen problemer med. Jeg er mere nervøs for den store. Han
er 4år og har aldrig været udekat. Mon overhovedet at han kan gebærde sig
ude? Og næsten endnu værre - mon han kan finde ud af og komme her tilbage
igen?

Jeg søger tips og tricks, gerne så mange som muligt, til hvordan man gør det
nemmest?

--
Mvh Stefanie

Fra : Anette

Dato : 24-02-05 00:36

Stefanie Mathiesen wrote:
> Jeg søger tips og tricks, gerne så mange som muligt, til hvordan man
> gør det nemmest?

Vi har "konverteret" flere misser fra indekatte til udekatte og jo, det kan
de sagtens finde ud af.
Har det været om sommeren har vi bare ladet en dør stå åben, mens vi selv
var i haven. Missen har så siddet i døren længe, stirret nysgerrigt ud med
en meget lang hals, og set på os med bebrejdende øjne " Se I har glemt at
lukke døren, tænk hvis jeg nu løber væk"
De første forsigtige skridt ud i den store verden er nemmest , når der er en
åben dør lige bagved, så "man" lige kan smutte tilbage i huset, hvis der nu
lige skulle komme noget frygteligt skræmmende. 3 - 7 dage så kører det bare,
så har katten fundet ud af at "sparke" på vinduet når den vil ind, eller
sætte sig og vræle foran kattelemmen fordi den ikke kan finde ud af at bruge
den, men kan lugte at det er der den bor ( Læs: der dens madskål står)
Start evt med at lukke din kat ud når den er sulten, så er den nemmere at
kalde ind hvis nu "verden " er lidt for spændende.
Vores sidste inde-til ude kat, er Malle. Han var 1½ år da vi overtog ham i
november 2002, da hans menneskemor skulle til England og studere. Han var
vant til at være alenemis en lejlighed på 1 sal, så livet på landet her hos
os var en stor omvæltning. Vi lavede et par simple sider, så hans "mor" kan
følge hans færden fra London - hvor du er velkommen til at læse lidt om hans
første oplevelser ude i det fri. Det gik fint, selvom det ikke gik helt som
planlagt
http://www.faarborg.dk/Malle/side3.htm
http://www.faarborg.dk/Malle/side2.htm

Obs du skal starte nedefra på siderne for at have kronologien på plads

God fornøjelse med projektet - når engang sommeren kommer

/ Anette

Fra : Denise

Dato : 24-02-05 08:31

"Anette" <abc@def.es> wrote in message
> http://www.faarborg.dk/Malle/side3.htm
> http://www.faarborg.dk/Malle/side2.htm

Hej Anette
Var inde og læse om misserne. Malle er vel nok en skøn mis, en rigtig
personlighed må jeg nok sige .
Det var nogle dejlige billeder og nogle skønne kommentarer. Hyggede mig
rigtig meget med at sidde og læse om ham her på en rimelig sur morgen .

--
Hilsen Denise

Fra : Stefanie Mathiesen

Dato : 06-03-05 12:17

Hmm, jeg har selvfølgelig mine betænkeligheder ved at lukke mine elskede
misser ud i det fri...
En ting mere - hvad første gang de "banker" på døren og vi ikke er hjemme så
vi kan lukke dem ind. Hvad så? De sidder vel ikke i flere timer og venter?
Mon de bliver sure og bliver væk? (jeg ved godt jeg er paranoid, men jeg har
jo aldrig prøvet det før og er lidt nervøs for det...)

--
Mvh Stefanie

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 24-02-05 09:18

Stefanie Mathiesen wrote:
> [...]
> igen?
>
> Jeg søger tips og tricks, gerne så mange som muligt, til hvordan man gør det

Vi er holdt helt op med at bekymre os over om kattene kan finde tilbage
igen. Bare sørg for at holde katten inde den første uge eller to efter
flytningen,så den føler sig hjemme.

Der er to ting, som jeg mener, at man skal være på vagt over for, og det
er trafik og naboer.

Tre af vores katte blev slået ihjel af biler sidste sommer,på trods af
at der er mindst 50 meter fra huset ned til en smal vej med meget lidt
trafik, men der er en sidevej og et sving, og det er ikke altid folk
kører forsigtigt omkring hjørnet.

Man kan også være heldig. Fie blev 17 år, selvom hun var udekat og
færdedespå villaveje i hhv Valby og Rødovre.

Den anden ting er naboer. Kattene går deres egne veje, og man kan ikke
passe på dem hele tiden. I Rødovre havde vi en helt forskruet nabo, som
bl.a. lod sine små bitte drenge lege på taget af hus og garage.
Engang var Fie forsvundet i 8 dage, og det viste sig ifølge andre
naboer, at hun havde holdt Fie som legetøj for sine unger.

Til gengæld er det skønt at se kattene lege i haven, slås og klatre i
træer. Dog ikke i dette vejr. De går ud på dørtrinet, kigger forundret
og lunter ind igen.

vh
Bjarne