Bilafgifter/EU-domstolen (måske lidt OT)
Fra : Martin Sorensen

Dato : 23-02-05 20:57

For en måned eller 2 siden læste jeg, at en embedsmand ved EU-domstolen
havde indstillet til at domstolen skulle gå imod Danmark i forbindelse med
det danske krav om at personer her i landet ikke må føre udenlandsk
registrede biler. Det er en indstilling der typisk følges i 80% af
sagerne.

Der er altså en stor sandsynlighed for at DK må opgive det krav - hvilket
vil sige at man vil kunne lease en bil på den anden side af sundet,
hvorefter det nok vil være svært at opretholde de danske afgifter. En
voldsom nedsættelse af afgifterne vil naturligvis slå tilsvarende igennem
på brugtbilpriser.

Er der nogen her som ved hvornår der forventes dom i sagen?

Hvis en dom går Danmark imod forventer jeg at DK vil bede om en
overgangsordning. Nogle bud på hvor lang den vil blive?

Andre mulige konsekvenser?

Jeg ved godt at noget af ovenstående er lidt OT, men dk.politik er svær at
skelne fra dk.snak.mudderkastning, og dk.fritid.bil er nok heller ikke
rette forum.

mvh

Martin

Fra : Rune Wold

Dato : 23-02-05 21:56

Martin Sorensen wrote:

[klip]

> [...]
> havde indstillet til at domstolen skulle gå imod Danmark i forbindelse med
> det danske krav om at personer her i landet ikke må føre udenlandsk

Dette er alt for unuanceret.

Sagen handler om, hvorvidt om arbejdskræftens fri bevægelighed er
krænket ved, at danske bosatte, der er ansat i en anden medlemstat, ikke
i Danmark kan køre i en firmabil, som er indregistreret i den anden
medlemstat, uden at der betales bilafgift.

[klip]

> [...]
> hvorefter det nok vil være svært at opretholde de danske afgifter. En
> voldsom nedsættelse af afgifterne vil naturligvis slå tilsvarende igennem

En dom der vil følge generaladvokatens forslag, vil aldrig kunne få de
konsekvenser, du opridser.

[klip]

> Hvis en dom går Danmark imod forventer jeg at DK vil bede om en
> overgangsordning. Nogle bud på hvor lang den vil blive?

Tro mig, du vil ikke få glæde af dommen, da dommen alene vil vedrøre
udenlandske arbejdstagere, der er bosat i danmark og som i kraft af
arbejdet for stillet en firmabil til rådighed.

Hvis du ikke vil betale de høje bilafgifter, så er emmigration den
eneste mulighed.

/Rune Wold

Fra : Frederik

Dato : 26-02-05 00:23

"Rune Wold" <uuu@uuu.invalid.dk> wrote in message
> [...]
> arbejdet for stillet en firmabil til rådighed.
>
> Hvis du ikke vil betale de høje bilafgifter, så er emmigration den eneste

Forstår jeg dig korrekt, at en dansk statsborger, der arbejder i Sverige og
får en svensk indregistreret firmabil stillet til rådighed ikke kan bruge
denne privat i Danmark?

Mvh.

Frederik

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-02-05 00:31

Frederik wrote:

> Forstår jeg dig korrekt, at en dansk statsborger, der arbejder i Sverige
> og får en svensk indregistreret firmabil stillet til rådighed ikke kan
> bruge denne privat i Danmark?

Hvis denne borger er bosidende i Danmark, så nej.
Man kan heller ikke leje en bil i udlandet, og køre med den i DK.
Man kan få stillet en udlejningsbil til rådighed af forsikringen, hvis ens
egen DK reg. bil bliver skadet, og køre fra grænsen til bopæl, læsse bagage
af, og køre direkte til aftalt afleveringssted, men ikke køre indenom
kiosken, for at købe en avis til hjemturen med bussen.

Kilde, DR Trafikradioen.

Ivar Madsen

Fra : Frederik

Dato : 26-02-05 10:52

"Ivar Madsen" <spam.news.cc@milli.dk> wrote in message

> [...]
> af, og køre direkte til aftalt afleveringssted, men ikke køre indenom
> kiosken, for at købe en avis til hjemturen med bussen.

Ja sådan er det i dag.

Jeg mener i relation til Generaladvokatens anbefaling og henvisning til Cura
Anlagen såvel som Hans Van Lent dommene ved EFD.

Mvh.

Frederik

Fra : Rune Wold

Dato : 26-02-05 11:59

Frederik wrote:

[klip]

> Jeg mener i relation til Generaladvokatens anbefaling

Generaladvokatens udtalelses er ikke gældende ret (endnu).

/Rune Wold

Fra : Frederik

Dato : 26-02-05 17:35

> Frederik wrote:
>
> [klip]

> Generaladvokatens udtalelses er ikke gældende ret (endnu).
>
> /Rune Wold

Det er jeg klar over. Det var heller ikke spørgsmålet.

Mvh.

Frederik

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-02-05 22:34

Martin Sorensen wrote:

> [...]
> det danske krav om at personer her i landet ikke må føre udenlandsk
> registrede biler. Det er en indstilling der typisk følges i 80% af

Her er en vurdering fra et stort leasing-selskab:

http://www.aldautomotive.dk/News/Latest%20News/NewsViewer.aspx?id={2DB73A41-8366-4379-87CD-F9A3C032168E}
(http://shor.ter.dk/803125198)

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Martin Sorensen

Dato : 24-02-05 18:22

In article <421cf516$0$29276$14726298@news.sunsite.dk>, jstein@image.dk wrote:

> Her er en vurdering fra et stort leasing-selskab:

> [...]

Tak (til jer begge), meget nyttigt.

Min personlige interesse var nærmest om jeg kunne risikere at skifte bil
(til noget lidt nyere)

mvh

Martin