Regler
Fra : Mette B. Rahm

Dato : 25-05-01 08:18

Hej alle
Hmm, gad vide om det står på din side Nina, det har jeg ikke lige checket

Mennu får I spørgsmålet alligevel.
En kat som render frit, der hverken er øremærket eller chipmærket. hvad må
jeg stille op med den ?? Må jeg godt aflevere den på fx. Inges Kattehjem,
eller til kattensværn ????
Grunden til at jeg spørger er:
Herude på kollegiet hvor jeg bor er det tilladt at have indekatte, men ikke
udekatte - der er dog en del der har udekatte, og disse er desværre ret
generende for mange folk (sover i barnevogne, strinter op ad folks ting
osv.) - Nu har jeg set en lille sorthunkat i løbetid, og jeg er næsten
sikker på at hun blev parret. ¨Jeg havde fat i hende en dag, og hun er ikke
mærket på nogen måde, spørgsmålet er bare - skal jeg lade sådan en kat rende
igen eller må jeg aflevere den på et internat ?
Måske er det ondt overfor de ejere der muligvis er, men hvad skal vi stille
op, når vi fremlyser ejere af de løse katte er der ingen der melder sig, og
så er det ligesom ret svært, ikke ???
Jeg vil ikke indlevere katten for at være ond mod evt. ejere, ej heller for
kattens værste, men for kattens bedste. På et internat vil katten blive
dyrlægechecket, vaccineret og neutrealiseret, og det mener jeg er enhver
kats ret.

Så hvad må jeg i følge loven gøre ved disse katte ??

Venligst

Mette

--
-----
Gillian's Norske Skovkatte

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 25-05-01 08:24

Jo, der står noget på Nina's hjemmeside, men jeg efterlyser nu også HVAD
kendetegner en herreløs kat ? Er det ikke manglende mærkning ?

- Mette

Fra : Tina

Dato : 25-05-01 08:35

Du må kunne se på dens foderstand om den får noget ordentligt at spise,
eller prøv at følge efter katten og se om den går "hjem"

Tina

Fra : Gitte J.L

Dato : 25-05-01 08:40

Katten er vel herreløs i det øjeblik den ikke har en ejer, der vil stå ved
sit ejerskab ved fx fremlysning? Det er jo så bare den risiko katteejere
løber, når de ikke får deres dyr ordentligt mærket og lader det løbe frit
omkring.....du kan jo heller ikke se på katten, om ejerne bare har lukket
den ud for aldrig at lukke den ind igen.
Jeg synes det må være helt ok, at du indleverer katten hos Kattens Værn (til
kattens eget bedste)...det er jo reelt ikke sikkert at den har en ejer, og
hvis den har...så er det jo synd at ejeren ikke synes katten fortjener
mærkning etc. Skulle den være chip-mærket, så opdager KV det vel også.....
- Gitte

Fra : Gitte J.L

Dato : 25-05-01 08:47

Jeg tænkte egentlig også på, at man evt. kunne se på foderstanden om katten er
ok. Men...det kan jo tage en bette tid inden en kasseret kat taber sig så meget,
at man ligefrem kan se på den, at den er blevet herreløs....
Havde det været en hund, så havde den nok længe været indleveret til
politiet....eller ejeren havde nok længe meldt sig, inden nogen følte trang til
at gøre noget for dyret.
- Gitte

Fra : Helle Andersen

Dato : 25-05-01 19:08

"Gitte J.L" <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse news:3B0E0DFF.9EA3AA0@hum.auc.dk...
> [...]
> ok. Men...det kan jo tage en bette tid inden en kasseret kat taber sig så meget,
> at man ligefrem kan se på den, at den er blevet herreløs....

Det med foderstander kan man altså ikke rigtig
regne med Som nogen nok kan huske fik jeg
min bortløbne kat hjem efter 7 år som vildkat. Da
han stak af, var han fin slank, men han var altså
lettere bollefed, da han kom hjem igen. Godt nok
er han dagligt blevet fodret af en "kattemor", men
derfor var han jo altså stadig vildkat. Så en god
foderstand er absolut ikke et bevis på, at katten
har en ejer. Dårlig foderstand vil naturligvis
modsat indikere, at katten _ikke_ har en ejer.

--
Hilsen Helle
Cats seem to go on the principle that it never does any harm to ask for what you want. - Joseph Wood Krutch

Fra : Gitte J.L

Dato : 25-05-01 21:29

7 år, uha.....dejligt at læse at det nogle gange går så godt
- Gitte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 25-05-01 13:19

Hej Mette

Hvor jeg bor, har vi en kattemor. Hun modtager alle fundne katte og
opbevarer dem i en uge, mens katten fremlyses. Hvis ejeren ikke melder sig,
afleveres katten på Inges Kattehjem, som bebyggelsen har fået en aftale med.

Jeg er sikker på denne fremgangsmåde er lovlig.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : marianne hellemose

Dato : 25-05-01 16:32

Hej Mette
Jeg ville helt klart vægte kattens tarv højere end
en evt. ejer der bliver ked af det/sur over at miste sin
kat, vi ved alle at det er et barskt liv "derude" for kattene,
og hvis hun er drægtig vil det blive endnu hårdere, så jeg ville
indlevere hende til KV eller Inge's kattehjem, måske er der så
en ejer der bliver ked af det, men hellere det end et ulykkeligt
katteliv for "mor og børn" og en evt. ejer kunne måske så
lære at få katten øremærket/neutraliseret

--
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS