Harddisk crachet - redde data?
Fra : Morten

Dato : 23-02-05 15:56

Hej

Jeg har en 160 gb harddisk som på et tidspunkt begyndte at sige en klik-lyd
ca. 1 gang i sekundet (lød som et bornholmer-ur) - så tog jeg den ud af
maskinen og havde den liggende lidt - da jeg ville sætte den i igen kunne
maskinen slet ikke se den.

Jeg har prøvet på 3 forskellige maskiner, prøvet at plotte den forskelligt,
sikret at kabler osv. virker, men computeren kan simpelthen slet ikke se at
den sidder i ...

Den er fyldt med ferie billeder så det er næsten livsnødvendigt at jeg får
dataerne fra den - men hvordan?

Havde selv tænkt noget med at åbne den og flytte skiverne over i en anden HD
af samme type, men er der nogen der har nogen ideer ellers?

/Morten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-02-05 16:27

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev

> Havde selv tænkt noget med at åbne den og flytte skiverne over i en anden
HD
> af samme type, men er der nogen der har nogen ideer ellers?

Det kan du sagtens glemme alt om, det er ikke muligt!

Dels kan du ikke ballancere skiverne korrekt, og dels kræver det
specialværktøj samt specielle støvfri omgivelser med overtryk. Blot et
enkelt lillebitte støvkorn kan smadre aktuatoren og dermed hovederne til
ukendelighed....

Måske kan du være heldig og skifte printet, men ellers er den nok død. Jeg
har dog en enkelt gang været heldig med at læse en HD med næsten samme
symtomer i en USB boks. I maskinen kunne den ikke ses, men i USB boksen
kunne jeg fint læse den.

Jeg har også en anden disk, som i en maskine melder SMART fejl, men i USB
kassen virker den fint...

Claus

Fra : Morten

Dato : 23-02-05 18:28

> Måske kan du være heldig og skifte printet, men ellers er den nok død. Jeg
> har dog en enkelt gang været heldig med at læse en HD med næsten samme
> symtomer i en USB boks.

Jeg regnede bare ikke med at det var printet når man kunne høre en mis-lyd
inde fra selve disken.
Jeg vil prøve at låne en USB boks fredag og se om det hjælper!

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 23-02-05 20:11

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in

> Det kan du sagtens glemme alt om, det er ikke muligt!

jo det er - men det er svært og der er bestemt ikke garanti for succes.
Jeg har prøvet det flere gange - og det lykkedes ca 3/10 gange.

> Måske kan du være heldig og skifte printet, men ellers er den nok død.

Det er en nemmere løsning der ofte virkede da jeg arbejdede med den
slags ting (nogle år siden)

> Jeg har dog en enkelt gang været heldig med at læse en HD med næsten
> samme symtomer i en USB boks. I maskinen kunne den ikke ses, men i USB
> boksen kunne jeg fint læse den.

heh gad vide om de controllere der sidder i sådan en bare er
supertolerante overfor diverse signalfejl?

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 23-02-05 16:31

On Wed, 23 Feb 2005 15:55:46 +0100, "Morten"
<REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Havde selv tænkt noget med at åbne den og flytte skiverne over i en anden HD
>af samme type, men er der nogen der har nogen ideer ellers?

Hvis ikke den drejer rundt ? så prøv at få den igang. Det kan gøres
ved at have den tilkoblet en pc. Men du har den løst hængende. Giv
harddisken et roterende ryk i det plan skiven er i.

Det vil give skiven lidt inerti.

Pas endelig på at harddiskens metal ikke rører kabinettets metal på
noget tidspunkt, for så står der en gnist, og elektronikken på
harddisken kan brænde af.

Hvis ikke du kan få den igang, eller den allerede drejer rundt uden at
du kan se den, - så ved jeg ikke.

mvh

John

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-02-05 16:40

Morten skrev:

> anden HD af samme type, men er der nogen der har nogen ideer ellers?

Kig i dk.edb.hardware.drev - der er emnet meget oppe for tiden.

Fra : Anders Lund

Dato : 23-02-05 16:35

Morten wrote:
> Den er fyldt med ferie billeder så det er næsten livsnødvendigt at jeg får
> dataerne fra den - men hvordan?

Der findes jo data-revocery firmaer - det plejer dog at koste en del.
www.Ibas.dk er et af dem der lige springer frem i hukommelsen. De har en
hotline, som du kan prøve at ringe til og høre.

Og så kan jeg jo hurtigt komme med en "husk at tage backup" tale: For
1000 kr kan du få dig en ekstern harddisk til USB på 160 GB. Har selv en
på 300 GB og den bruger jeg til en fuld backup af alle mine (og et par
andres) computere.

I sær når der er tale om noget så uerstatteligt som de private billeder,
sørger jeg altid for at der findes mindst 2 kopier.

> Havde selv tænkt noget med at åbne den og flytte skiverne over i en anden HD
> af samme type, men er der nogen der har nogen ideer ellers?

For det første: DONT PANIC

I panik kan du komme til at gøre dumme ting. Dataene går ingen vejne, de
er stadig på harddisken og forsvinder ikke. Derfor har du gjort klogt i
at skrive her først, da du ellers kan komme til at gøre det sværre at få
dataene frem.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : Morten

Dato : 24-02-05 14:23

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> Der findes jo data-revocery firmaer - det plejer dog at koste en del.
> www.Ibas.dk er et af dem der lige springer frem i hukommelsen. De har en
> hotline, som du kan prøve at ringe til og høre.

1000,- for at checke om den kan reddes, og yderligere 7000,- for at gøre det
hvis den kan.

Meget vil jeg ofre, men ligefremt at give 8.000,- for dem er nok i
overkanten...

Jeg vil prøve en USB boks i morgen og melde tilbage med resultatet....

/Morten

Fra : Anders Lund

Dato : 24-02-05 15:08

Morten wrote:
> 1000,- for at checke om den kan reddes, og yderligere 7000,- for at gøre det
> hvis den kan.

Av. Ja, det er ikke helt billigt med dem. Der findes nok også andre der
kan gøre det.

> Jeg vil prøve en USB boks i morgen og melde tilbage med resultatet....

God idé.

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 22:18

Rigtige mænd tager ikke backup.... de græder bare Good luck

K.C.s