Brugt harddisk, virker ikke! Gælder reklam~
Fra : Heine Laursen

Dato : 22-02-05 17:20

Hejsa.

Jeg har en kammerat, der har købt en brugt hardisk, af hvad jeg formoder
er en forhandler. Jeg ved ikke helt under vilke omstæmdigheder handlen er
forgået, men personen har fået en Regning/kvitering på at han har købt
og betalt hardisken. Forhandleren har derefter fået hardisken igen
fordi min kammerat ikke kunde få den til at virke. Forhandleren siger så
at, have repereret hardisken, og opkræver penge for dette (dog ikke
betalt endnu). Efter udlevering af hardisken er denne blevet testet med
hardisk producentens test program, flere gange og programmet siger der er
fejl på hardisken.
Kan min kammerat benytte sig af reklamations retten eller kræve pengende
tilbage.
Kan han nægte at betale for reperation af hardisken, når den ikke
virker efter reperationen?
Hvis forhandleren nægter at tage harddisken tilbage / bytte den til en
tilsvarende vare, hvad der man så gøres?

Jeg ved ikke præsist hvornår hardisken er blevet købt,
men der der ikke over et ½ år siden.
Garentien fra hardisk producebtens side er udløbet.

Heine Laursen

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-02-05 11:31

"Heine Laursen" <gozar@gozar.dynu.com> skrev i en meddelelse

> Forhandleren siger
> så at, have repereret hardisken,

Forhandleren lyver. Man reparerer ikke harddiske. Man kan, såfremt det er
_meget_ vigtigt, ofre en halv bondegård og få data trukket ud af en defekt
harddisk, men det er jo noget helt andet.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/21/05)

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-02-05 12:56

Jens Bruun wrote:
> [...]
> _meget_ vigtigt, ofre en halv bondegård og få data trukket ud af en defekt
> harddisk, men det er jo noget helt andet.

Man kan godt reparere harddiske, men det eneste der kan
gøres er at sætte en anden printplade på.

JonB

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-02-05 13:13

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> Man kan godt reparere harddiske, men det eneste der kan
> gøres er at sætte en anden printplade på.

Hvis vi _skal_ ordkløve, så er det i så fald ikke harddisken, der repareres,
men onboard-controlleren, der udskiftes.

Pointen er, at en harddisk er hermetisk lukket (vakuum og 100% støvfri), og
at man derfor ikke kan åbne den for at foretage sig noget som helst uden at
ødelægge den.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-02-05 15:38

Jens Bruun wrote:
> [...]
> at man derfor ikke kan åbne den for at foretage sig noget som helst uden at

en "harddisk" er ubrugelig uden kontrolleren, og uden den
specifikke controller til den harddisk model, serie, fabrikant
osv. Så controlleren er i høj grad en del af disken.

JonB

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-02-05 17:33

> en "harddisk" er ubrugelig uden kontrolleren, og uden den
> specifikke controller til den harddisk model, serie, fabrikant
> osv. Så controlleren er i høj grad en del af disken.

*lol*

Du skulle have det sidste ord.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-02-05 15:56

Jens Bruun wrote:

> "Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> *lol*
>
> Du skulle have det sidste ord.

Næ, det skulle jeg. Og jeg er enig i at controlleren er en del af disken.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen