PHP-Newbie (Hjælp!)
Fra : Dennis Munding

Dato : 22-02-05 15:58

Hej NG!

Jeg har hidtil kun beskæftiget mig med (x)html og css, men nu vil jeg begive
mig ud på "dybt vand" og gå i gang med at lære php...

I den forbindelse har jeg brug for lidt hjælp til at starte op - udover at
læse om emnet, er der så andet, som jeg skal/vil få brug for i forbindelse
med kodning og afprøvning af php-filer??

Jeg synes, at jeg kan mindes et indlæg om, at man helst skal have sat sin PC
op til server - er det korrekt??

Hvis "ja" - hvor finder jeg sådan en?? (Har Win98, men min pws vil ikke
fungere - prøvede den i forb. med SSI!).

Har også "hørt" noget om, at man skal bruge en "php-editor"...??
Igen - hvis "ja" - findes den på nettet, og er den gratis??
Og kan jeg få den på dansk (er meget dårlig til tekniske udtryk på
engelsk!!).

Kort sagt: Kender du til links der omhandler alt, hvad man skal bruge for at
kode i php (kun på dansk!!), så må du meget gerne poste dem til mig her i
gruppen (så andre "newbies" også kan få glæde af dem!)...

På forhånd mange tak for hjælpen!

Dennis Munding
Webmaster
http://www.skovaa-munding.dk/
http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-02-05 16:04

Dennis Munding skrev:

>Jeg synes, at jeg kan mindes et indlæg om, at man helst skal have sat sin PC
>op til server - er det korrekt??

Det er en mulighed, men jeg bruger den ikke. Jeg lægger i stedet
mine PHP-filer ud på mit webhotel og kalder så siden derfra i min
browser. Man er nødt til at have en server der kan afvikle PHP,
og siderne kan så ses i en browser.

Hvis du vil afvikle PHP på dit eget system, skal du først opsætte
en webserver og derefter supplere den med en PHP-del.

>Hvis "ja" - hvor finder jeg sådan en?? (Har Win98, men min pws vil ikke
>fungere - prøvede den i forb. med SSI!).

Her er hjælp til opsætningen og en manual. Du kan springe
opsætningen over hvis du vil arbejde som mig.

http://www.php.net/manual/da/

>Har også "hørt" noget om, at man skal bruge en "php-editor"...??

Skal og skal. Notepad kan som sædvanlig klare det nødvendige, men
det er rart at have syntaksfarvning. Jeg har hidtil brugt MED som
jeg stadig er godt tilfreds med (til flere ting), men den er
shareware. Lige for nylig blev jeg opmærksom på MPSoftwares
gratis PHP-Editor. Jeg har kun kikket lidt på den, men den ser
lovende ud.

http://www.med-editor.com/indexus.html

http://www.mpsoftware.dk/

--
Bertel

Fra : Dennis Munding

Dato : 23-02-05 10:45

Hej Bertel!
> [...]
> mine PHP-filer ud på mit webhotel og kalder så siden derfra i min
> browser. Man er nødt til at have en server der kan afvikle PHP,

Det har jeg også gjort med SSI, men det går hen og bliver en dyr fornøjelse,
når man skal betale for sit internet-forbrug...

> Hvis du vil afvikle PHP på dit eget system, skal du først opsætte
> en webserver og derefter supplere den med en PHP-del.

Og det aner jeg så ikke, hvordan man gør...??

> Her er hjælp til opsætningen og en manual. Du kan springe
> opsætningen over hvis du vil arbejde som mig.
>
> http://www.php.net/manual/da/

Det har jeg forsøgt, men der er en del af det, som ikke bliver installeret
korrekt - kan ikke i skrivende stund huske, hvordan fejl-meldingen lød, men
jeg skal prøve at finde ud af det, hvis det kan hjælpe til korrekt
installering..

> [...]
> shareware. Lige for nylig blev jeg opmærksom på MPSoftwares
> gratis PHP-Editor. Jeg har kun kikket lidt på den, men den ser

MED?? En forkortelse, som jeg ikke kender....

Jeg prøver at kigge på de to links, selvom jeg allerede har hentet den der
hedder "phpdesigner" (aner ikke, hvilken man skal vælge...).

Mange tak for dit svar!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-02-05 13:35

Dennis Munding skrev:

>Jeg prøver at kigge på de to links, selvom jeg allerede har hentet den der
>hedder "phpdesigner" (aner ikke, hvilken man skal vælge...).

Så tag PHP-designer fordi den er gratis. Du har ikke brug for en
lang periode hvor du prøver den ene editor efter den anden i et
spinkelt håb om at finde en der er perfekt for dig.

Du vil være meget bedre hjulpet med at bruge en af dem og vænne
dig til dens fordele og særheder - uanset om der findes en anden
et eller andet sted der måske er lidt bedre.

Den kan du lede efter når du kender dine behov bedre.

--
Bertel

Fra : René Jensen

Dato : 22-02-05 17:53

Dennis Munding wrote:
> [...]
> læse om emnet, er der så andet, som jeg skal/vil få brug for i forbindelse
> med kodning og afprøvning af php-filer??

Litteratur er et godt sted at starte. Prøv f.eks. at købe eller låne:

"Teach Yourself PHP, MySQL and Apache in 24 Hours" af Julie C. Meloni,
den fås også i en dansk oversættelse:
"Introduktion til PHP, MySQL og Apache" af Julie C. Melone / Kim Krarup
Andersen og er udgivet af Libris.

> Jeg synes, at jeg kan mindes et indlæg om, at man helst skal have sat sin PC
> op til server - er det korrekt??

Både ja og nej. Har du et webhotel, som understøtter PHP, så er det bare
om at uploade sit materiale, i dette tilfælde er det ikke nødvendigt,
men det er nu rart at have sin egen server til at sidde og rode med
HTML-udvikling på.

> Hvis "ja" - hvor finder jeg sådan en?? (Har Win98, men min pws vil ikke
> fungere - prøvede den i forb. med SSI!).

Formentlig har du ment IIS (Internet Information Services), som man kan
installere med NT, 2000 og XP Pro. Den ligger under tilføj/fjern Windows
komponenter.

> Har også "hørt" noget om, at man skal bruge en "php-editor"...??
> Igen - hvis "ja" - findes den på nettet, og er den gratis??

Du behøves ikke en desideret PHP-editor, da et PHP script bare er et
rent tekst-dokument. Men f.eks. UltraEdit er dejligt at benytte, fordi
kan en masse ting, som man vil sætte pris på, når man arbejder meget med
tekst-dokumenter, som jeg f.eks. gør.

http://www.ultraedit.com/

Måske http://www.netcoders.dk/ ?

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-02-05 22:02

René Jensen wrote:

> Formentlig har du ment IIS (Internet Information Services), som man
> kan installere med NT, 2000 og XP Pro. Den ligger under tilføj/fjern
> Windows komponenter.

Den understøtter bare ikke php som den er. Men man kan installere et
tillægsmodul, så også php kan køres lokalt:

http://hjemmesideskolen.dk/files/php-4.3.5-installer.exe

Jeg bruger den selv.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jacob Atzen

Dato : 22-02-05 23:38

On 2005-02-22, Erik Ginnerskov <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:
> Den understøtter bare ikke php som den er. Men man kan installere et
> tillægsmodul, så også php kan køres lokalt:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/files/php-4.3.5-installer.exe

Den trænger da vist til at blive opdateret.

- Jacob Atzen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-02-05 14:20

Jacob Atzen wrote:

> Den trænger da vist til at blive opdateret.

Du har muligvis ret, har du en adresse?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-02-05 14:54

Erik Ginnerskov wrote:

> Du har muligvis ret, har du en adresse?

Never mind, fandt selv en nyere:

http://hjemmesideskolen.dk/files/php-5.0.3-installer.exe

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 23-02-05 10:50

Hej René!
"René Jensen" <not4u2know@privacy.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> den fås også i en dansk oversættelse:
> "Introduktion til PHP, MySQL og Apache" af Julie C. Melone / Kim Krarup

Tak! Det vil jeg prøve - skal blot være sikker på forfatterens efternavn -
er det "Meloni" eller "Melone"??

> [...]
> om at uploade sit materiale, i dette tilfælde er det ikke nødvendigt,
> men det er nu rart at have sin egen server til at sidde og rode med

Lokalt er rarest, da det andet koster for mange penge - jeg betaler for
forbrug... :-/

> Formentlig har du ment IIS (Internet Information Services), som man kan
> installere med NT, 2000 og XP Pro. Den ligger under tilføj/fjern Windows
> komponenter.

Nej, jeg mener skam SSI (Server Side Include), som man er nødt til at teste
på en server, for at kunne se resultatet (inkludering af menu f.eks.)...

> [...]
> rent tekst-dokument. Men f.eks. UltraEdit er dejligt at benytte, fordi
> kan en masse ting, som man vil sætte pris på, når man arbejder meget med

Den vil jeg tage et kig på...

> Måske http://www.netcoders.dk/ ?

Er det et forum??

Fra : TL

Dato : 24-02-05 14:42

> Tak! Det vil jeg prøve - skal blot være sikker på forfatterens efternavn -
> er det "Meloni" eller "Melone"??

Google er din ven:

http://www.libris.dk/default.asp?loadside=/vis_Produkt.asp?ISBN=87-7843-617-6

TL
- - -

www.lindkold.dk

Fra : jopa

Dato : 23-02-05 22:55

Dennis Munding skriblede bla:

> Jeg synes, at jeg kan mindes et indlæg om, at man helst skal have sat
> sin PC op til server - er det korrekt??

http://www.easyphp.org/

Alt hvad du skal bruge Apache server - MySql - PhpMyAdmin

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 24-02-05 12:52

Hej John!
"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> http://www.easyphp.org/
>
> Alt hvad du skal bruge Apache server - MySql - PhpMyAdmin

Det link har jeg fået før, men jeg fatter ikke ret meget af, hvad der står
på siden...
Har dog fundet et download-link til easyphp1.7, men jeg ved ikke, om de 3
ting du nævner ovenfor også bliver downloaded...??

Tak for linket!

Fra : Dennis Munding

Dato : 24-02-05 15:33

Hej igen John!

> [...]
> Har dog fundet et download-link til easyphp1.7, men jeg ved ikke, om de 3
> ting du nævner ovenfor også bliver downloaded...??

Nu har jeg prøvet at installere EasyPHP, min jeg kan ikke starte
programmet - der kommer en meddelelse om, at en anden server bruger
porten...

Har prøvet at fjerne både PWS og IIS, men lige lidt hjælper det....

A fatter aller en ski'!!

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 24-02-05 13:01

Dennis Munding wrote:

> Hvis "ja" - hvor finder jeg sådan en?? (Har Win98, men min pws vil
ikke
> fungere - prøvede den i forb. med SSI!).

IIS kan bruges som server og så skal der blot installeres en PHP
fortolker ovenpå. Du kan også bruge Apache.

Du kan jo kigge på nogle af de danske tutourials der er på
<http://www.webcafe.dk>, de er nemme at gå til.

> Har også "hørt" noget om, at man skal bruge en "php-editor"...??

En php-editor er blot en text-editor. Jeg bruger selv den gratis
JEdit,<http://www.jedit.org> fordi den har mange gode features.

> Kort sagt: Kender du til links der omhandler alt, hvad man skal bruge
for at
> kode i php (kun på dansk!!),

www.webcafe.dk er din ven
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Dennis Munding

Dato : 24-02-05 15:30

Hej Lars!

IIS kan bruges som server og så skal der blot installeres en PHP
fortolker ovenpå. Du kan også bruge Apache.

En PHP-fortolker??
Er det f.eks. PHP4 eller EasyPHP??

Du kan jo kigge på nogle af de danske tutourials der er på
<http://www.webcafe.dk>, de er nemme at gå til.

Det vil jeg gøre - tak for linket!

En php-editor er blot en text-editor. Jeg bruger selv den gratis
JEdit,<http://www.jedit.org> fordi den har mange gode features.

Det begynder at snurre rundt i mit lille hoved, med alle de forskellige
programmer, man kan/skal have for af kode php...

www.webcafe.dk er din ven

Det håber jeg...

Tak for hjælpen!
Har nok brug for at få det "skåret ud i pap og skovlet ind med skeer"!!

Fra : jopa

Dato : 24-02-05 16:23

Dennis Munding skriblede bla:

> Det begynder at snurre rundt i mit lille hoved, med alle de
> forskellige programmer, man kan/skal have for af kode php...

For at kode PHP behøver du blot Notepad.
Hvis du ikke skulle betale for den tid du er på nettet så var det
unødvendigt med lokal server.

Kan nu ikke forstå det skulle skabe problemer at få serveren op at køre.
og ja du downloader hele skidtet i et hug og det kører sammen
Kan desvæære ikke sige hvad der er galt hos dig

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 24-02-05 17:16

Hej John!
> [...]
> og ja du downloader hele skidtet i et hug og det kører sammen
> Kan desvæære ikke sige hvad der er galt hos dig

Når jeg prøver at starte Apache, får jeg en fejlmelding om, at der er en
anden server, der bruger porten....

Desuden er fransk ikke min stærke side (åbnede lige manualen eller hvad det
nu var - det hele stod på fransk!)...

Fra : Lotte M

Dato : 28-02-05 12:51

Dennis Munding skrev:

> Når jeg prøver at starte Apache, får jeg en fejlmelding om, at der er en
> anden server, der bruger porten....

Bruger du mon Skype? Jeg kan ikke starte Apache når Skype kører, men når
jeg lukker Skype er der ingen problemer.

> Desuden er fransk ikke min stærke side (åbnede lige manualen eller hvad det
> nu var - det hele stod på fransk!)...

De forskellige manualer findes i engelske versioner på nettet. Mon du
har indstillet din EasyPhp til Engelsk? Kanske du kan have glæde af
http://www.canowhoopass.com/guides/easyphp/ , her er forskellige
vejledninger på engelsk og links til yderligere dokumentation.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 28-02-05 17:35

Hej Lotte!
"Lotte M" <post@lotte-m.dk> skrev i en meddelelse
> Bruger du mon Skype? Jeg kan ikke starte Apache når Skype kører, men når
> jeg lukker Skype er der ingen problemer.

Nej, jeg bruger ikke Skype...
Tror det er IIS eller PWS, der laver knas...

> [...]
> http://www.canowhoopass.com/guides/easyphp/ , her er forskellige
> vejledninger på engelsk og links til yderligere dokumentation.

Ja, har ændret det til engelsk, men den indbyggede bruger-manual står på
fransk, og den ændrer sig ikke, selvom man laver om på sproget...

Tekniske udtryk på engelsk er heller ikke min stærke side - i det hele taget
er jeg ikke ret god til fremmed-sprog...
Men hvis der ikke findes en dansk manual, må jeg prøve med den engelske...

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 24-02-05 16:25

Dennis Munding wrote:

> En PHP-fortolker??
> Er det f.eks. PHP4 eller EasyPHP??

ja. EasyPHP er plot en pakke der har flere forskellige elementer med
end blot en ren php fortolker.

> Det begynder at snurre rundt i mit lille hoved, med alle de
forskellige
> programmer, man kan/skal have for af kode php...

Det er slet ikke så kompliceret, du skal bruge 3 ting:

1) En webserver (f.eks IIS eller Apache)
2) en PHP fortolker (PHP4.3.10 er seneste stabile verion og kan hentes
hos: http://www.php.net/get/php-4.3.10-installer.exe/from/a/mirror)
3) Noget til at skrive PHP i. Dvs en ganske almindelig teksteditor.
Måske er du vandt til at bruge Macromedia Dreamweaver, den kan fint
bruges.

Hvis du senere ønske at bruge en database til at gemme data, kan du
installere MySQL fra
http://dev.mysql.com/get/Downloads/MySQL-4.1/mysql-4.1.10-win32.zip/from/pick#mirrors

Hvis du syntes alt dette er for bøvlet kan du også bare installere
easyPHP fra
http://www.revolutionhosting.net/downloads/download.php?id=16 som
indholder alle disse ting (inklusiv MySQL).

Med venlig hilsen og held og lykke
Lars

Fra : Dennis Munding

Dato : 24-02-05 17:22

Hej Lars!

ja. EasyPHP er plot en pakke der har flere forskellige elementer med
end blot en ren php fortolker.

Ok!

Det er slet ikke så kompliceret, du skal bruge 3 ting:

1) En webserver (f.eks IIS eller Apache)

Har forsøgt at afinstallere IIS - måske en meget dum ting...??? (Tror det er
den, der gør det umuligt at bruge EasyPHP...)

2) en PHP fortolker (PHP4.3.10 er seneste stabile verion og kan hentes
hos: http://www.php.net/get/php-4.3.10-installer.exe/from/a/mirror)

Har forsøgt at følge den vejledning, der er på
http://www.webcafe.dk/artikler/php/installerphp4/ , men det der med at pakke
filen ud, vil ikke rigtig lykkes, som beskrevet - jeg har WinZip9.0!

3) Noget til at skrive PHP i. Dvs en ganske almindelig teksteditor.
Måske er du vandt til at bruge Macromedia Dreamweaver, den kan fint
bruges.

Jeg bruger NotesBlok (NotePad)....

Hvis du senere ønske at bruge en database til at gemme data, kan du
installere MySQL fra
http://dev.mysql.com/get/Downloads/MySQL-4.1/mysql-4.1.10-win32.zip/from/pick#mirrors

Det vil jeg prøve, hvis det andet lykkes...

Hvis du syntes alt dette er for bøvlet kan du også bare installere
easyPHP fra
http://www.revolutionhosting.net/downloads/download.php?id=16 som
indholder alle disse ting (inklusiv MySQL).

Har jeg forsøgt, men uden held... (Se mit svar til John)

Med venlig hilsen og held og lykke
Lars

Mange tak!

Fra : AlleyKat \(FSS\)

Dato : 25-02-05 04:10

"Dennis Munding" skrev:
> Har forsøgt at afinstallere IIS - måske en meget dum ting...??? (Tror det
> er
> den, der gør det umuligt at bruge EasyPHP...)

Nej det er en fin ide - Apache er ikke så go' til at køre på port 80, når
IIS er installeret.

> Har forsøgt at følge den vejledning, der er på [webcafe], men det der med
> at pakke
> filen ud, vil ikke rigtig lykkes, som beskrevet - jeg har WinZip9.0!

webcafe's artikler er vist ved at være godt forældede.

> Jeg bruger NotesBlok (NotePad)....

Fint nok. Selv foretrækker jeg http://context.cx ConTeXT (freeware), en
slags avanceret Notepad - den kan nemlig kobles sammen med bl.a. PHP, og det
er ret fedt at ha' context-sensitiv hjælp ved at skrive en php-kommando og
trykke en F-tast for at se hjælpen til kommandoen (instruktioner i
opsætning: http://www.php.net/docs-echm.php#ides ), og såmænd også at kunne
køre filen i PHP fra editoren - så kan man med det samme se mere
grundlæggende fejl og mangler i éns script.

> [snip] easyPHP [/snip]
> Har jeg forsøgt, men uden held...

Sådanne færdige pakker kaldes WAMP - Windows Apache MySQL PHP. Der findes en
hel del alternativer til franske easyPHP (jeg kan nemlig heller ikke ret
mange franske ord, og selv Babelfisken har det med at kløjs i sproget).

Jeg kan stærkt anbefale at søge på 'WAMP' på www.sf.net (SourceForge), der
er mange forskellige at vælge imellem. Af de bedre jeg kender lidt til vil
jeg kun nævne The Saint WAMP (TSW) og Uniform Server (også kendt som
UniServer eller MiniServer - http://miniserver.sf.net ).

Uniform er min personlige favorit, da den ikke kræver noget installation
(bare pak ud og start/stop), men den nuværende version har altså lidt bøvl
med Windows 98 - man skal udskifte et par filer for at få det til at køre
under 98, der er filer til det under Patches. Jeg har ofte min UniServer med
'i byen' på en USB-nøgle. Dens eneste forudsætninger er, at der ikke er
installeret andre webservere, og at der ikke er noget der blokerer port 80
(Skype er slem til det - kan rettes i Skypes indstillinger).

Vi har en del hjælp liggende rundt omkring til UniServer på http://phpbb2.dk
og en 'specialversion' med PHP 4.3.10, primært til folk der vil arbejde med
phpBB (som ikke understøtter PHP5) - dér er du velkommen til at søge
yderligere hjælp hvis du skulle vælge at bruge denne, i forummet 'Hjælp med
PHP, MySQL mv', eller skrive direkte til mig derinde.

Håber du kan bruge forslagene til noget,

MvH
AlleyKat

Fra : Dennis Munding

Dato : 28-02-05 08:05

Hej "AlleyKat" (og alle andre...)!

Har nu forsøgt at installere flere forskellige servere på min pc, men alle
kommer med den samme besked: Der er en anden server, som bruger port 80...

Og jeg har forsøgt at afinstallere IIS, men uden held...

Tror jeg venter med at udforske PHP, til jeg har fået formateret min
harddisk - det tyder nemlig på, at det er den eneste udvej, for at "starte
på en frisk"....

Men mange tak for jeres indsats!!

Jeg gemmer de links, som I har været så flinke at poste til mig... (især de
dansk-sprogede!)

Jeg vender "frygteligt tilbage", når jeg har fået installeret en server
korrekt....

På genhør!