Hejsa
Fra : manse

Dato : 22-02-05 14:22

Hejsa
Jeg har lige et spørgsmål
Jeghar købt en 3 telefon og der forlanger de man køber et guld abbonement.
Men sagen er den at når de sælger nokia 3 telefon
så ved de allerede ved salget at den ikke viker til det guld abbonement de
forlanger man køber,og forlanger penge for
I mine øjne er det bedrageri,når de sælger eb vare som de er fuld ud klar
over at de ikke ved virker
Det siger de selv når man hendvender sig til kundeservice

Er det lovligt.???

Fra : HKJ

Dato : 22-02-05 14:43

"manse" <bamsefarr@tele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
> over at de ikke ved virker
> Det siger de selv når man hendvender sig til kundeservice

Nej, men jeg tvivler på at det passer hvad du siger.

Problemet er nok nærmere at en eller anden smart feature ikke virker. Hvis
den feature er en væsentlig del af "guld" aftalen, så har du et godt
argument (Selvfølgelig har du også et godt argument, hvis det er funktioner
som forventes at virke på normale mobil telefoner).

Udsnit af købeloven:
------------------
§ 75 a. Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet og andre
egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen skal i forbindelse med
købet have de fornødne oplysninger med henblik på montering, anvendelse,
opbevaring og vedligeholdelse af salgsgenstanden.
Stk. 2. Medmindre andet følger af parternes aftale, skal salgsgenstanden
1) have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt emballering, som
køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig
grund til at forvente,
2) være egnet til formål, som genstande af den pågældende type sædvanligvis
anvendes til,
3) være egnet til køberens særlige formål, hvis sælgeren har bestyrket
køberens forventning herom, og
4) have samme egenskaber som en vareprøve eller model, som sælger har
forelagt køberen ved købets indgåelse.

Fra : Kuruderu

Dato : 22-02-05 15:35

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> [...]
> køberens forventning herom, og
> 4) have samme egenskaber som en vareprøve eller model, som sælger har

Det er også værd at bemærke at årsagen til at man "skal" købe guld tillæget
er at man ellers ikke ville kunne sælge telefonen til den annoncerede pris.
Der står ligeledes i annoncverne at priserne forudsætter samtidig oprettelse
af guld tillæg.

Kuruderu

Fra : manse

Dato : 22-02-05 15:43

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> funktioner
> som forventes at virke på normale mobil telefoner).

Nej Jeg kan kun ringe op som normalt og sende sms
Men ALLE de ting de siger man kan i guld aftalen duer ikke, da de siger at
de nokia tlf.som de sælger ikke kan bruge den pakkeløsning som 3 kører
med,de har endnu ikke fundet ud af hvad de skal gøre,men de sælger stadig
samme telefon med guld abb,selv om de er klar over at det ikke virker,
Jeg var inde i deres butik på kultorvet i kbh
og der stod nok 15 med selv samme problem,og fik den samme sang
Så det er ikke kun en lille ting som ikke virker

Fra : HKJ

Dato : 22-02-05 16:08

> [...]
> samme telefon med guld abb,selv om de er klar over at det ikke virker,

> Så det er ikke kun en lille ting som ikke virker

Så må du kigge videre i købelove:
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Hvis de ikke kan klare 1) indenfor en rimelig tid, må det jo blive en af de
andre.