Worchester sauce forbydes pga kræftfremkal~
Fra : Elscorpio

Dato : 21-02-05 20:52

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-02-05 21:47

15andersen@telia.com (Elscorpio) skrev:

> Læs artiklen
>
> http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=284206

Det er irriterende, at de chiliprodukter med Sudan-farvestofferne
bliver ved med at komme ind på det europæiske marked. Der skulle ellers
være blevet stillet skrappe krav til kemiske analyser af produkter med
chili før de må komme ind på det europæiske marked. Det har åbenbart
været virkningsløst

Den danske Fødevarestyrelse har desværre heller ikke været alt for god
i løbet af 2003 og 2004 hvor problematikken var meget stor. De har på
deres hjemmeside givet udtryk for, at de havde testet de fleste
produkter på det danske marked indeholdende chili hvilket er yderst
tvivlsomt, da der er chili i utroligt mange fødevareprodukter og værst
af alt oplyste de kun om de produkter hvor der var fundet sudan-
farvestofferne og ikke om alle testede produkter med angivelse af hvor
farvestofferne var fundet så man kunne sammenligne egne produkter op
mod listen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 21-02-05 23:48

> 15andersen@telia.com (Elscorpio) skrev:
> Den danske Fødevarestyrelse har desværre heller ikke været alt for god
> i løbet af 2003 og 2004

Nedskæringer.

/P

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-02-05 08:30

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev:

> Nedskæringer.

Tjo måske men på den anden side havde det ikke krævet meget at lave en
liste over alle testede produkter og markere hvilke der var fundet
sudan-farvestoffer i.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 22-02-05 21:25

In article <Xns9605568262A42.miljokemi.dk@miljokemi.dk>,
"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> Tjo måske men på den anden side havde det ikke krævet meget at lave en
> liste over alle testede produkter og markere hvilke der var fundet
> sudan-farvestoffer i.

To spørgsmål er dukket op i min hjerne siden jeg hørte denne nyhed.
1. Hvor farligt er det der Sudan-skidt i grunden i de mængder det vil
optræde i i fx worcestersovs? Det er jo ikke ren chili, og heller ikke
noget man kværner flere liter af. For den sags skyld, hvor farlig ville
det være at bruge chili med stoffet? Igen, chilipulver er ikke noget man
spiser med ske!
2. I TV-Avisen i går (tror jeg) viste de en Lea&Perrins flaske under
indslaget. Men at dømme efter listen på tekst-tv som jeg kiggede på her
i dag, så er den bemeldte worcestersovs slet ikke solgt i DK i ren form,
kun anvendt som tilsætning i andre varer (saucer, salater?)
Tilsyneladende er der tale om at det er relativt nyproducerede
varepartier der er ramt. Er der nogen som helst grund til at jeg skal
kyle den flaske Lea&Perrins, som jeg købte for lang tid siden, ud?

--
Lasse Hillerøe Petersen | "I met someone who looks a lot like you,
----------------------------+ she does the things you do;

Fra : Emil

Dato : 22-02-05 23:16

On Tue, 22 Feb 2005 Lasse Hillerøe Petersen wrote:

> [...]
>i dag, så er den bemeldte worcestersovs slet ikke solgt i DK i ren form,
>kun anvendt som tilsætning i andre varer (saucer, salater?)

Korrekt. Brug du bare løs af dine flasker.

>Tilsyneladende er der tale om at det er relativt nyproducerede
>varepartier der er ramt. Er der nogen som helst grund til at jeg skal
>kyle den flaske Lea&Perrins, som jeg købte for lang tid siden, ud?

Nej.
Det er kun worcestersovs som er solgt til industrien, som er
ramt.
<http://www.foedevarestyrelsen.dk/GUID.asp?ID=DB20CA7C-97A3-4A3F-9566-FB09B2E109F7>

m.v.h. Emil

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-02-05 23:05

"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> skrev:

> To spørgsmål er dukket op i min hjerne siden jeg hørte denne
> nyhed. 1. Hvor farligt er det der Sudan-skidt i grunden i de
> mængder det vil optræde i i fx worcestersovs?

Den officielle udmelding fra fødevaremyndighederne både i DK og
udlandet er, at der umiddelbart ikke er noget at bekymre sig om da
koncentrationen i produkterne er lav og endnu lavere i de færdige
retter, så den forøgede kræftrisiko i praksis er umålelig. Dette vil
jeg mene er plausibelt og personligt er jeg ikke specielt bekymret,
selvom jeg positivt ved, at jeg har spist krydderier indeholdende det
pågældende farvestof, da man dagligt udsættes for kræftfremkaldende
stoffer der forefindes naturligt i fødevarerne, når man udsættes for
udstødningsgasser og fabriksrøg osv.

> Det er jo ikke ren
> chili, og heller ikke noget man kværner flere liter af. For den
> sags skyld, hvor farlig ville det være at bruge chili med stoffet?

Det øger sandsynligvis risikoen for kræft på sigt i henhold til
dyreforsøg, så det er fornuftigt at undlade at spise produkter der
indeholder farvestoffet, men det er meningsløst at bekymre sig

> Igen, chilipulver er ikke noget man spiser med ske!
> 2. I TV-Avisen i går (tror jeg) viste de en Lea&Perrins flaske
> under indslaget.

Dumt da det produkt ikke er berørt af problemet såvidt jeg er
orienteret. Det er et produkt der ikke er solgt direkte på
konsummarkedet der er berørt. Dette produkt er så blevet brugt i en
lang række produkter der sælges på konsummarkedet.

> Tilsyneladende er der tale om at det er
> relativt nyproducerede varepartier der er ramt. Er der nogen som
> helst grund til at jeg skal kyle den flaske Lea&Perrins, som jeg
> købte for lang tid siden, ud?

Nej. Det behøver du ikke. Hvis den mod forventning skulle komme på
listen så smid den ud eller lever den tilbage til butikken og få
pengene tilbage.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Emil