Jura vedr. dokumentation ifbm. et uheld.
Fra : Ukendt

Dato : 21-02-05 15:32

Hvis man bliver part i et trafikuheld på offentlig vej, kan modparten så
nægte at der tages bill. af hans fx. skadede bil, jvf. det er hans
"ejendom"?. Så man må indskrænke sig til stedet og ens egen bil.

mvh.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-02-05 15:48

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis man bliver part i et trafikuheld på offentlig vej, kan modparten så
> nægte at der tages bill. af hans fx. skadede bil, jvf. det er hans
> "ejendom"?. Så man må indskrænke sig til stedet og ens egen bil.

Nej, der er ingen lov der forbyder at tage billeder på offentlige steder
(heller ikke af andres ting).
Afhængig af forholdene kan det være ulovligt at offentliggøre dem, men det
er der jo ikke tale om her.

/Per

Fra : Henning

Dato : 21-02-05 15:49

On Mon, 21 Feb 2005 15:32:09 +0100, "Jørgen M. Rasmussen"
<garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote:

>Hvis man bliver part i et trafikuheld på offentlig vej, kan modparten så
>nægte at der tages bill. af hans fx. skadede bil, jvf. det er hans
>"ejendom"?. Så man må indskrænke sig til stedet og ens egen bil.

Nej, bilen henstår på offentlig område. Det var anderledes hvis den
stod i hans indkørsel.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-02-05 16:19

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej, bilen henstår på offentlig område. Det var anderledes hvis den
> stod i hans indkørsel.

Det tror jeg faktisk ikke det er. Straffeloven nævner kun fotografering af
personer på ikke frit tilgængeligt område.
Hverjen bilen eller indkørslen hører til i disse kategorier.
I øvrigt er der kun tale om uberettiget fotografering, og dokumentation for
en ulykke mhp. at sikre sine egne rettigheder kan meget vel være berettiget,
også hvis der er tale om personer.

/Per