skibspræster
Fra : Lykke Juhler

Dato : 21-02-05 11:00

Hej alle

Hvor finder man oplysninger om skibspræster?

Med venlig hilsen

Lykke Juhler

Fra : Lykke Juhler

Dato : 28-02-05 11:07

Kan det virkelig passe, at der ikke findes noget register eller lignende
over skibspræster.
Der må da være nogen som har en skibspræst i deres familie, eller nogen som
er stødt på en eller anden registrering.

Eller var skibspræster bare noget man var indtil man havde mulighed for at
få et sogn, og dermed kunne gå i land?

Lykke

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 28-02-05 20:14

Scripsit Lykke Juhler:

> Kan det virkelig passe, at der ikke findes noget register eller
> lignende over skibspræster.
> Der må da være nogen som har en skibspræst i deres familie, eller
> nogen som er stødt på en eller anden registrering.

Har du prøvet nogle af de yderst omfangsrige præste-stater? Der er
f. eks. Wiberg: "Personalhistoriske, statistiske og genealogiske
Bidrag til en almindelig dansk Præstehistorie eller alphabetisk
ordnet Fortegnelse over alle Sognekald, Sognecapellanier,
Hospitalspræsteembeder o.s.v." Jeg har ikke checket om "osv" omfatter
skibspræster.

Lars Erik Bryld

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 01-03-05 00:06

> Kan det virkelig passe, at der ikke findes noget register
> eller lignende over skibspræster.

Alle præster (i nyere tiders embeder) er antageligt registrerede et eller
andet sted - Kirkelig Håndbog har vel de fleste vel med.
Hvad mener du egentlig med stillingsbetegnelsen "Skibspræst"?
Hvor finder du den stillingsbetegnelse?
Hvilken tid taler vi om - og hvilken kirkelig retning?

Hæren har feltpræster og søværnet vel også, der kunne kaldes "skibspræster",
selv om det næppe er den rette tittel.
Der er mig bekendt ikke ansat sådanne i handelsflåden, ligesom jeg ikke kan
finde noget litteratur om en sådan stilling. På et skib er det jo normalt
kaptajnen der fungerer som sjælesørger.

--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : Bent Fleron

Dato : 01-03-05 08:50

Poul Erik Jensen wrote:

> [...]

> ikke kan finde noget litteratur om en sådan stilling. På et skib er
> det jo normalt kaptajnen der fungerer som sjælesørger.

Du har ret i at der i 'dagens Danmark' ikke er ansat skibspræster, men
sådan har det ikke altid været. Specielt to typer skibe havde førhen
skibspræster der periodevis dækkede over flere hundrede år. Dels var der
slaveskibene i slutningen af 17-hundredetallet og dels emigrantskibene i
sidste halvdel af 18-hundredetallet.

Litterært var stillingen beskrevet f.eks. af N.F.S.Grundtvig, der sammen
med et par af sine brødre selv var skibspræster i deres unge år.

Så spørgsmålet om der findes registratur over skibspræster er ganske
relevant, men jeg kender ikke til en særlig registratur over
skibspræster.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : Lykke Juhler

Dato : 01-03-05 08:58

Hej igen

Det drejer sig om Hans Olsen Høyer der ifølge Wibergs præstehistorie bliver
sognepræst i Veerst.
Der beskrives han som tidligere Skibspræst. Hans kone stammer (højst
sandsynligt) fra Stavanger og hedder Anna Rosenkilde.
Vi kan ikke finde deres giftermål i 1771, hverken i Stavanger eller hvor han
kommer fra.
En mulighed er selvfølgelig Holmens kirke i Kbh. da det var søfolkenes kirke
(hvis jeg husker ret).

Men det er jo lidt som at lede efter en nål i en høstak. Der er mange sogne
mellem Stavanger og Veerst

Jeg tror på at han må have sejlet som præst på et større skib----hvorfor
ellers betegnelsen Skibspræst.

Hilsen Lykke Juhler

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 01-03-05 17:10

> Det drejer sig om .... giftermål i 1771, ...mellem Stavanger og Veerst
>
> Jeg tror på at han må have sejlet som præst på et større skib----hvorfor
> ellers betegnelsen Skibspræst.

Jamen, det er jo straks bedre oplysninger at konstatere sin manglende viden

Så er det jo nok (jfr. Bents udmærkede indlæg) et slaveskib det handler om,
når tide er 1700tallet. Havde jeg vidst det fra starten, havde jeg slet ikke
skrevet noget i denne tråd, for om slaveriet på den tid har jeg kun en meget
begrænset almen viden. Og når jeg svarede som jeg gjorde, var det fordi jeg
fandt spørgsmålet (som ofte i denne gruppe) belyst så ringe, at ingen ville
kunne svare ordentlig på det - endsige kunne prøve med egen viden og
hjælpemidler at finde ud af svaret. Det er ofte derfor, at ellers relevante
forespørgsler blafre i vinden uden nogen svarer på dem. Emnet er også
vigtigt for responsen, thi mange læser ikke andet, så det burde have været
"Register over skibspræster i 1700tallet". Det ville have skærpet interessen
for at læse mere end emnelinien og samtidigt fortalt noget om hvad det var
det søgtes.

Fra : Lykke Juhler

Dato : 01-03-05 21:07

> [...]
> Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
> Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Hej Poul Erik

Den vil jeg tage til mig, da du jo nok har ret. Jeg var faktisk meget i
tvivl om, hvor meget jeg skulle oplyse, da det gik lidt på en generel viden
omkring skibspræster.

For et par uger siden havde jeg et indlæg i gruppen om personerne, men der
kom slet ingen respons. Måske var emnet også for tyndt, måske er der
virkelig ingen der kender noget til denne gamle familie der efter sigende
skulle gå helt tilbage til Petrus Parvus Rosaefontanus også kaldet Peder
Litle.

Men det er det med at give de rigtige oplysninger til gruppen, så nogen kan
komme med deres guldkorn. Det med slaveskibene lyder rimelig fornuftigt
synes jeg.

Tak for hjælpen.

Lykke

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 03-03-05 00:21

On Mon, 28 Feb 2005 11:06:51 +0100, "Lykke Juhler" <famjuhler@mail.dk>
wrote:

> [...]
>er stødt på en eller anden registrering.
>
>Eller var skibspræster bare noget man var indtil man havde mulighed for at

Hej Lykke

Det synes mig du ligesom lusker lidt "omkring den varme grød" med dit
spørgsmål.

Hvorfor går du ikke direkte til Kirkeministeriet og spørger hvordan
det forholder sig - altså forudsat du ikke har fundet noget om emnet
på anden vis.

Mine bøger om slægtsforskning afslører intet om forholdet, men jeg
mindes da at have set, at ganske enkelte skibe skulle have været
kirkebogsførende (sogne i 800-serien på LAK)

Venligst
John

Fra : Lykke Juhler

Dato : 03-03-05 07:52

> [...]
> mindes da at have set, at ganske enkelte skibe skulle have været
> kirkebogsførende (sogne i 800-serien på LAK)

Næhhhh jeg vil ikke sige jeg lusker omkring den varme grød, men det er mange
gange et godt udgangspunkt at starte med at spørge her i gruppen først.

Jeg går da ud fra at man har denne NG til, at udveklse erfaringer og hjælpe
hinanden.
Det plejer at være søde og hjælpsomme folk her i NG, og er der nogen der
ligge inde med en viden, så svarer de gerne nøjagtig lige så pænt, som jeg
er blevet svaret på dette spørgsmål.

Med venlig hilsen

Lykke Juhler

Fra : Martin Henriksen

Dato : 03-03-05 10:18

Hej Lykke

Du skrev i et af dine første indlæg, at det drejer sig om årstal om kring
1770.
Jeg tvivler stærkt på at der overhovedet var tænkt på Kirkeministeriet
dengang.

Man kan nok ikke tænke sig, at almindelige handelsskibe havde skibspræster.
Mere oplagt er det, at søge i marinen, eller et af de store Kompagnier og
deres
skibe. F.eks Vestindisk Kompagni.
Så er det med at komme i gang på Daisy, hvis man ellers ved hvem marinen
sorterede under.
Jeg har kigget lidt på Vestindisk Kompagni. men det handler mest om
forholdene
på de vestindiske øer.

Med venlig hilsen
Martin Henriksen