|
| Garanti og reklamationsret? Fra : Peter |
Dato : 21-02-05 09:50 |
|
Jeg har hjulpet en håndfuld mennesker finde en billig computer.
Dette blev foretaget ved hjælp af www.edbpriser.dk som jeg ofte har
anvendt med stor success, til at finde udstyr til langt mindre end hvad
det ellers koster i lokalområdet.
Her havde firmaet T-data.dk nogle maskiner med de rette specifikationer,
til en lav pris.
Maskinerne har levet fint op til brugernes krav, men 2 brugere har haft
problemer med udstyret.
Disse PC'ere er blevet sendt retur for at blive repareret.
Den første fik udskiftet en blæser, men fungerede stadig ikke da den kom
tilbage. Den blev derfor sendt retur igen.
Den anden havde en periodisk fejl, som gjorde at den i perioder ikke
ville starte.
Der er gået et sted mellem 12 og 13 måneder siden maskinerne blev købt,
og de ønsker at udskifte bundkort, processor mm. på købers regning
(næsten samme pris som en ny PC), og henviser til reglerne om
reklamationsret. De ydede 6 måneders garanti.
Hvordan er reglerne for reklamationsret, og kan de bare afvise at betale
reperationen når køber ikke er skyld i at udstyret er defekt?
Peter
| |
HKJ (21-02-2005)
| Kommentar Fra : HKJ |
Dato : 21-02-05 10:29 |
|
"Peter" <glem@det.nu> wrote in message
news:cvc7a4$6nt$1@news.net.uni-c.dk...
> Den første fik udskiftet en blæser, men fungerede stadig ikke da den kom
> tilbage. Den blev derfor sendt retur igen.
> Den anden havde en periodisk fejl, som gjorde at den i perioder ikke
> ville starte.
>
> Der er gået et sted mellem 12 og 13 måneder siden maskinerne blev købt,
> og de ønsker at udskifte bundkort, processor mm. på købers regning
> (næsten samme pris som en ny PC), og henviser til reglerne om
> reklamationsret. De ydede 6 måneders garanti.
Vil det sige at du har påtalt fejlene indenfor de første 6 måneder?
| |
Andy (21-02-2005)
| Kommentar Fra : Andy |
Dato : 21-02-05 11:14 |
|
> Jeg har hjulpet en håndfuld mennesker finde en billig computer.
>
> Dette blev foretaget ved hjælp af www.edbpriser.dk som jeg ofte har
> anvendt med stor success, til at finde udstyr til langt mindre end hvad
> det ellers koster i lokalområdet.
>
> Her havde firmaet T-data.dk nogle maskiner med de rette specifikationer,
> til en lav pris.
Har du fungeret som mellemmand eller er maskinerne solgt direkte til den
'håndfuld mennesker' fra T-data?
> Der er gået et sted mellem 12 og 13 måneder siden maskinerne blev købt,
> og de ønsker at udskifte bundkort, processor mm. på købers regning
> (næsten samme pris som en ny PC), og henviser til reglerne om
> reklamationsret. De ydede 6 måneders garanti.
>
> Hvordan er reglerne for reklamationsret, og kan de bare afvise at betale
Der er 2 års reklamationsret, så selvfølgelig skal forhandleren afhjælpe
mangelen. Efter 6 mdr. er der omvendt bevisbyrde, hvilket betyder at kunden
blot skal fastholde at maskinen har været brugt som man normalt ville bruge
en PC.
> og kan de bare afvise at betale reperationen når køber ikke er skyld i at
udstyret er defekt?
Nej, forudsat at du ikke har udeladt noget, f.eks. at du har købt maskinerne
og videresolgt dem til den 'håndfuld mennesker'.
Andy
| |
Peter (21-02-2005)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 21-02-05 12:02 |
|
Andy wrote:
> Har du fungeret som mellemmand eller er maskinerne solgt direkte til den
> 'håndfuld mennesker' fra T-data?
>>Hvordan er reglerne for reklamationsret, og kan de bare afvise at betale
>
>
> Der er 2 års reklamationsret, så selvfølgelig skal forhandleren afhjælpe
> mangelen. Efter 6 mdr. er der omvendt bevisbyrde, hvilket betyder at kunden
> blot skal fastholde at maskinen har været brugt som man normalt ville bruge
> en PC.
>
>
>>og kan de bare afvise at betale reperationen når køber ikke er skyld i at
>> udstyret er defekt?
>
> Nej, forudsat at du ikke har udeladt noget, f.eks. at du har købt maskinerne
> og videresolgt dem til den 'håndfuld mennesker'.
Jeg har ikke haft andet at gøre med handelen, end at kende til siden, og
vise dem de modeller andre kollegaer havde købt.
De har selv bestilt maskinerne direkte på t-data.dk, selv afregnet
t-data.dk og t-data.dk har sendt maskinerne direkte til køberne.
Jeg har ikke fået noget økonomisk ud af det, men har blot været "ham der
har set et godt tilbud på nettet."
En anden gang bliver det nok Dell, HP, Acer eller lignende jeg vil
henvise til, og ikke en "bambus fabrikant".
Hvad indebærer denne reklamationsret?
Hvad er sælger forpligtiget til?
Hvad er køber forpligtiget til?
Hvad er omvendt bevis byrde? Er det sælger eller køber der har bevisbyrden?
Køberen har haft computeren stående på sit kontor i begge tilfælde, og
den er blevet benyttet til hvad en kontormaskine benyttes til.
Peter
| |
Rune Wold (21-02-2005)
| Kommentar Fra : Rune Wold |
Dato : 21-02-05 16:29 |
|
Peter wrote:
[klip]
> Hvordan er reglerne for reklamationsret, og kan de bare afvise at betale
> reperationen når køber ikke er skyld i at udstyret er defekt?
Nej, formentlig ikke. Hvis de fejl der tales om kan karakteriseres som
mangler i KBL's forstand, så kan de næppe afvises med henvisning til, at
perioden med omvendt bevisbyrde er overstået. Jeg forudsætter, at de
berunder deres afvisning med, at bevisbyrden for mangler er forbrugerens.
Om formodningsregel, reklamationsret, garanti og bevisbyrde gælder følgende:
a. Formodningsregel
Ifølge KBL § 77 a, stk. 3 gælder der en formodningsregel ved spørgsmål
om mangler i forbrugerkøb de første 6 måneder fra levering. Denne
formodningsregel er kun relevant, når forbrugeren har iagtaget
reklamationsfristen iht. KBL § 81. Forbrugeren skal bevise, at varen
lider af en fejl, ukontraktsmæssighed eller mao., at varen ikke er i
overensstemmelse med kBL § 75a-77. Herefter må sælgeren i de første 6
måneder fra levering bevise, at denne fejl ikke var tilstede ved
risikoens overgang (hvilket vil sige ved levering ikke købstidspunktet).
Hvis sælger ikke kan løfte denne bevisbyrde er varen mangelfuld.
b. Reklamationsperiode (reklamationsret)
Efter de 6 måneder gælder de almindelige regler om bevisbyrde. Det vil
sige, forbrugeren har bevisbyrden for at der overhovedet er en fejl, og
at denne fejl var tilstede ved risikoens overgang. Dvs. køber har den
fulde bevisbyrde for, at der er en mangel
b. Garanti
Forretningen må kun angive at have solgt med garanti overfor
forbrugeren, hvis garantien giver forbrugeren en væsentlig bedre
retsstilling, end han ellers ville have haft. Når forretningen taler om
garanti, så indholdet formentlig ikke anderledes end den almindelige
formodningsregel. Dette giver andre problemer, som dog er irrelevante,
da der under alle omstændigheder er gået mere end 6 måneder.
c. Bevisbyrden
Visse virksomheder har forstået købeloven således, at forbrugeren har
bevisbyrden for, at en mangel var tilstede ved risikoens overgang, når
de første 6 måneders er forløbet. Dvs. når den 6 måneders
formodningsregel er overstået.
Det er for så vidt også rigtigt bortset fra, at virksomhederne har en
forkert opfattelse af, hvad bevisbyrden egentlig er.
I virkeligheden er der ingen forskel på denne bevisbyrde, og den der
eksisterede under den gamle købelov.
Dvs., at en virksomhed ikke kan løbe fra en mangelsansvar ved blot at
sige, at forbrugeren skal bevise, at han ikke selv har ødelagt genstanden.
Det disse virksomheder i virkeligheden gør, er, at konsekvent nægte, at
der er tale om en mangel. I så fald må forbrugeren anlægge sag eller
klage til forbrugerklagenævnet, hvorefter forbrugerens bevisbyrde ofte
vil kunne løftes.
Denne handlemåde er for så vidt ikke i strid med købeloven. Man der er
givetvis tale om en forretningsførelse i stid med markedsføringslovens § 1.
/Rune Wold
| |
|
|