Vin til curry?
Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 19-02-05 15:25

Kan man drikke vin til en kraftig curry (hhv. lam og kylling) uden at
ødelægge smagen af begge - og i så fald, hvad kan anbefales?

Eller er det bedre at holde sig til øl (er ale evt. godt i de
forbindelse?) og (soda-) vand?

Lars

Fra : Jan Pedersen

Dato : 19-02-05 21:08

jubija@yahoo.dk wrote:
:: Kan man drikke vin til en kraftig curry (hhv. lam og kylling) uden at
:: ødelægge smagen af begge - og i så fald, hvad kan anbefales?
::

En god hvidvin, ligger godt til carry....

--
Jan Pedersen
cuk@cuk.dk

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 19-02-05 23:26

On Sat, 19 Feb 2005 21:07:30 +0100, "Jan Pedersen" <cuk@cuk.dk> wrote:

> [...]
>:: ødelægge smagen af begge - og i så fald, hvad kan anbefales?
>::
>
>En god hvidvin, ligger godt til carry....

Øh, en god hvidvin - er det ikke et meget vidt begreb?

Lars

Fra : Jan Pedersen

Dato : 20-02-05 11:21

::: jubija@yahoo.dk wrote:
::::: Kan man drikke vin til en kraftig curry (hhv. lam og kylling)
::::: uden at ødelægge smagen af begge - og i så fald, hvad kan
::::: anbefales?
:::::
:::
::: En god hvidvin, ligger godt til carry....
::
:: Øh, en god hvidvin - er det ikke et meget vidt begreb?

Jo men hvis jeg skrev en af mine foretrukne er det jo ikke sikkert de ville
falde i andres smag, men hvis du holder dig til i prisklassen 50,- og
opefter kommer du ud over de fleste "sygdomme" ved masseproduktionerne.

Personligt ville jeg nok finde noget australsk eller newzealandsk. med en
kraftig frugtsmag.

--
Jan Pedersen
cuk@cuk.dk

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 20-02-05 16:07

On Sun, 20 Feb 2005 11:21:06 +0100, "Jan Pedersen" <cuk@cuk.dk> wrote:

> [...]
>falde i andres smag, men hvis du holder dig til i prisklassen 50,- og
>opefter kommer du ud over de fleste "sygdomme" ved masseproduktionerne.

Okay, men jeg tænkte nu mest på, at der jo er ret stor smagsforskel på
f.eks. en fadlagret chardonnay og en riesling. Begge kan jo sagtens
være gode hvidvine.

>Personligt ville jeg nok finde noget australsk eller newzealandsk. med en
>kraftig frugtsmag.

Tak for tippet

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-02-05 15:44

"Jan Pedersen" <cuk@cuk.dk> skrev i en meddelelse

> En god hvidvin, ligger godt til carry....

Vel gør den ej.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/09/05)

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-02-05 17:48

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev

> "Jan Pedersen" <cuk@cuk.dk> skrev

> Vel gør den ej.

Helt enig. Drik en god lassi eller en øl af lysere kvalitet til. Te fungerer
også fint, men er måske lidt fremmed for en dansker.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Monty

Dato : 22-02-05 12:18

Jo, den gør.

Men jeg vil nu mere kigge efter en alsace hvidvin .... gewurtztraiminer
eller lign.
Jeg tror ikke at en "normal" oversøisk kan hamle op med karry.

mvh. René

Fra : Thomas Widmann

Dato : 20-02-05 19:16

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> writes:

> "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev

> Helt enig. Drik en god lassi eller en øl af lysere kvalitet til. Te
> fungerer også fint, men er måske lidt fremmed for en dansker.

På min lokale indiske restaurant har jeg set en del af formodentlig
indisk/pakistant oprindelse drikke cola til maden.

/Thomas
--
Thomas Widmann twid@bibulus.org http://www.twid.bibulus.org
Flat 3/2, 54 Mavisbank Gardens, Glasgow G51 1HL, Scotland, EU

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-02-05 19:32

"Thomas Widmann" <twid@bibulus.org> skrev:

> På min lokale indiske restaurant har jeg set en del af formodentlig
> indisk/pakistant oprindelse drikke cola til maden.

Cola og danskvand er smarte drikke, der stort set for al mad til at glide :)

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-02-05 20:50

"Thomas Widmann" <twid@bibulus.org> skrev i en meddelelse

> På min lokale indiske restaurant har jeg set en del af formodentlig
> indisk/pakistant oprindelse drikke cola til maden.

Jeps. Det gør min kone også, men det gør det jo ikke mere tiltrækkende

Sandsynligvis har du set pakistanske muslimer drikke cola og nej, min kone
er ikke muslim (så vidt jeg ved).

Fra : Ole

Dato : 20-02-05 11:41

jubija@yahoo.dk wrote:
> [...]
> ødelægge smagen af begge - og i så fald, hvad kan anbefales?
>

> Eller er det bedre at holde sig til øl (er ale evt. godt i de

Synes curry smadrer enhver vin måske bortset fra hedvin.

Inderne laver en youghurt drik kaldet vist nok lahsi. Den er fin til det.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt design og nye billeder på:

Fra : Håkon Paulsen

Dato : 20-02-05 12:36

>Eller er det bedre at holde sig til øl (er ale evt. godt i de
>forbindelse?) og (soda-) vand?

Til karry/stærk mad i det hele taget ville jeg til hver en tid
drikke øl. Ikke ale. En kraftigt smagende pilsner - enten noget
tjekkisk eller f. eks. Blå Thor. Eller en hvedeøl - Carlsberg
Hvede, Hoegarten eller noget.

/Håkon

Fra : Henrik

Dato : 20-02-05 15:36

<jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Eller er det bedre at holde sig til øl (er ale evt. godt i de
> forbindelse?) og (soda-) vand?

Måske får jeg alle øldrikkerne på nakken nu, men hvad med en øl af IPA
(India Pale Ale) typen ... alene navnet får mig til at tænke på Indien og
curry.

Henrik

Fra : Christian

Dato : 20-02-05 22:48

Helt enig! IPA egner sig fint til indisk mad. Den parfumerede duft fra
humlen blander sig med krydderierne i en god curry. Personlig foretrækker
jeg dog en lettere øl - fx. en engelsk bitter eller mild ale uden for meget
co2.

Gem vinen til fransk og italiensk mad.

--
/Christian
csa [AT] snog [DOT] dk

Fra : alfaekko

Dato : 22-02-05 16:30

> [...]
> ødelægge smagen af begge - og i så fald, hvad kan anbefales?
>

> Eller er det bedre at holde sig til øl (er ale evt. godt i de

Klassisk vin til karry-krydrede retter er gewürztraminer med lidt restsødme.
Det fungerer meget bedre end man forventer. Du kan også prøve med en iskold
fino-sherry, der kan skære igennem det meste, men jeg tror mere på gewürzen

mvh
Anders
www.ølsmagning.com

Fra : Henrik

Dato : 01-03-05 13:55

<jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man drikke vin til en kraftig curry (hhv. lam og kylling) uden at
> ødelægge smagen af begge - og i så fald, hvad kan anbefales?

Hvis der stadig er nogen der læser denne tråd, så var det måske en idé at
kigge på denne artikkel
http://www.berlingske.dk/madvin/artikel:aid=389810:fid=100100106/

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 01-03-05 16:20

On Tue, 1 Mar 2005 13:54:47 +0100, "Henrik"
<hallo_derude@hotmail.comXX> wrote:

>Hvis der stadig er nogen der læser denne tråd, så var det måske en idé at
>kigge på denne artikkel
>http://www.berlingske.dk/madvin/artikel:aid=389810:fid=100100106/

Tak for tippet - interessant læsning (selv om der ikke var mange ord
om karryvin)

Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-03-05 20:09

> Tak for tippet - interessant læsning (selv om der ikke var mange ord
> om karryvin)

Det er der nok en grund til

Vin og karry (curry) hører imo ikke sammen. Omtalte artikel omhandlede vin
og kun vin. Derfor _skal_ der selvfølgelig vælges en vintype, når der til
sidst i artiklen nævnes indisk curry, men det er jo ikke ensbetydende med,
at det er en rigtig god kombination.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/26/05)