Hardware test program ???
Fra : Ukendt

Dato : 19-02-05 09:33

Hej Alle,

min søns PC har fået nogle problemer, midt i han bruger den (spiller på den)
låser alt på den, og det kser efter hånden rimelig tit.

jeg har formateret den flere gange uden hel, nu er den ny formateret men en
ren win XP på og nogle få spil som før hen har kørt uden problemer. Men den
låser stadig, så derfor tror jeg at det er noget Hardware der er defekt, jeg
tænker fluks på feks en ram fejl.

Så mitspørgsmål går endlig på om i har nogle tip til gode test programmer
der kan teste min masking grundigt igennem, så jeg kan finde ud af om det er
et Hardware problem ?

på forhånd tak

mvh Morten Dall

Fra : Myt

Dato : 19-02-05 10:44

"Morten Dall Darmer" <mrnews(snabel-A)tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der kan teste min masking grundigt igennem, så jeg kan finde ud af om det

Jeg kunne fornemme det er grafikkortet der er problemet. Prøv at hold øje
med det, hvis der er en blæser på, se om den overhovedet kører rundt, det er
en typisk fejl. Prøv eventuelt, men pas på nallerne, at mærk om grafikkortet
er varmt.

Myt

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-05 13:18

Hej,

"Myt" <mythoss_43@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> med det, hvis der er en blæser på, se om den overhovedet kører rundt, det
> er en typisk fejl. Prøv eventuelt, men pas på nallerne, at mærk om

det vil jeg prøve, men jeg tror ikke at det er det der er problemet, for det
er ikke krævende spil min 5 år'ige søn spiller.

grafik kortet er et Radeon 9200 med pasiv køling.

mvh Morten

Fra : Dino

Dato : 19-02-05 14:13

Den 19-2 2005 skrev Morten Dall Darmer i dk.edb.hardware:

> det vil jeg prøve, men jeg tror ikke at det er det der er problemet,
> for det er ikke krævende spil min 5 år'ige søn spiller.

Jeg havde problemer med et Matrox Millennium kort (uden blæser), der blev
for varmt - ved helt simpelt brug som tekstbehandling o.l. Til jeg
monterede en ekstra blæser, der blæste direkte ind på grafik-kortet.

--
Dino

Verdens største samling af danske
script og moduler til Hamsteren
<http://starcruiser.dk/hamstersiden/>

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 19-02-05 10:38

> [...]
> der kan teste min masking grundigt igennem, så jeg kan finde ud af om det

Hvis det kun sker når der spilles på maskinen vil jeg tro at det handler om
at grafikkort og processor belastes hårdere. Derved bruger disse komponenter
mere strøm og bliver varmere.

Jeg ville hive låget at computeren og sikre mig at specielt grafikkort og
processor er ordentlig kølet. Prøv evt. at spille på computeren mens den har
låget afmonteret og kan I holde det ud, så luft også gerne grundigt ud imens
i spiller så der er køligt i lokalet.

Der findes software som kan aflæse temperaturen på væsentlige komponenter
monteret på bundkortet, heriblandt processoren. Mainboard Monitor er én af
dem: http://mbm.livewiredev.com/

Skulle du få lyst til at aflæse harddiskens temperatur kan du evt. bruge
D-temp: http://private.peterlink.ru/tochinov/

Alternativt vil jeg gætte på en svag (læs billig) strømforsyning som ikke
bryder sig om den kraftige belastning.

Mvh
Claus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-02-05 12:05

Claus Nygaard-Pedersen skrev:

> Monitor er én af dem: http://mbm.livewiredev.com/
> bruge D-temp: http://private.peterlink.ru/tochinov/

Det er jo hele 2 programmer.

'Everest Home Edition' fra Lavalys kan begge dele og lidt til:
http://www.lavalys.com

> Alternativt vil jeg gætte på en svag (læs billig) strømforsyning som
> ikke bryder sig om den kraftige belastning.

Det er også en mulighed.

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-05 13:21

Hej Claus

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> wrote in message

> [...]
> om
> at grafikkort og processor belastes hårdere. Derved bruger disse

nu bruger han den kun til at spille, så jeg ved ikke om problemet er
der hvis man laver andet end at spille, men jeg tror nu ikke at det er
et varme problem, det er en PIII 600 og min søn er 5 år så de spil han
spiller er spil som pixeline osv, altså ikke krævende spil det er alle
spil han også kunne spille da han havde en PII-300.
derfor ville det undre mig lidt hvis det er fordi den køre varm, men
tak for tippet jeg vil prøve at kikke på temperaturen, hvor varm må
den blive ?

mvh Morten

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 19-02-05 14:27

> [...]
> derfor ville det undre mig lidt hvis det er fordi den køre varm, men
> tak for tippet jeg vil prøve at kikke på temperaturen, hvor varm må

Temperaturer over 60 grader kan skabe problemer. De målte 60 grader er
typisk en middelværdi, men da CPU'ens temperatur, ved korte kraftige
belastninger, nemt kan stige 10 grader på meget kort tid, vil det som regel
resultere i ustabilitet.

PIII 600MHz lyder ikke som den nyeste maskine. Tilbage i efteråret samlede
jeg tre maskiner af ældre PIII stumper og konstaterede ved alle tre at den
varmeledende pasta, der var brugt mellem CPU og køleprofil, var tørret helt
ud og at CPU'erne derfor blev ganske varme. Den tørre pasta var begyndt at
virke som isolering der forhindrede varmen i at blive ledt væk. Måske det
var en idé at checke om CPU'ens varme effektivt ledes videre til
køleprofilen.

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-05 22:40

> virke som isolering der forhindrede varmen i at blive ledt væk. Måske det
> var en idé at checke om CPU'ens varme effektivt ledes videre til
> køleprofilen.

det lyder da som en mulighed, det vil jeg fluks tjekke i morgen.

mvh Morten

Fra : Mikkel Lund

Dato : 19-02-05 18:24

Morten Dall Darmer wrote:
> [...]
> der kan teste min masking grundigt igennem, så jeg kan finde ud af om det er

Hej, prøv lige at støvsuge hele kabinettet, det er tit at støvet ligger
i et lag så det isolere. Husk alle køler ribber, der gemmer sig meget.

--
Hilsen Mikkel Lund

http://aausatii.aau.dk

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-05 22:42

"Mikkel Lund" <mmlu03FJERN@control.auc.dk> wrote in message

> Hej, prøv lige at støvsuge hele kabinettet, det er tit at støvet ligger i
> et lag så det isolere. Husk alle køler ribber, der gemmer sig meget.

okay, ja men det må jeg da også prøve i morgen.

mvh Morten

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 20-02-05 09:49

RAM problemer kan ofte findes med www.memtest.org

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Bjarne Torhus

Dato : 20-02-05 13:42

Der er programmet Check IT der er godt til hardware test.
Du kan søge efter Check IT på internettet.
Det kan fås i en version der booter fra en diskette, operativ systemet
har derfor ingen betydning.

mvh Bjarne

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 21-02-05 13:33

Bjarne Torhus wrote:
> Der er programmet Check IT der er godt til hardware test.
> Du kan søge efter Check IT på internettet.

Ellers tak, jeg mangler ikke nogle test programmer.
( hint: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html )

--
Mvh.
Mikael Nørrelund