Strømforbrug ?
Fra : Kyllerylle

Dato : 19-02-05 08:36

Hej

Er der nogen steder hvor man kan se hvor meget strømforbruget er på nyere
hardware med henblik på hvor stor strømforsyningen minimum skal være ?

Har allerede købt en Coolermaster, men er nu begyndt at tvivle om den er
stor nok.

mvh.
Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-02-05 12:10

Kyllerylle skrev:

> Er der nogen steder hvor man kan se hvor meget strømforbruget er på
> nyere hardware med henblik på hvor stor strømforsyningen minimum skal
> være ?

Der findes sites der opgiver effektforbruget - det er desværre tom
information, da driftsspændingerne ikke er oplyst. Måske man skulle
prøve at sende en mail til de steder der har lister over
effektforbruget - de må også kunne skaffe oplysninger om
driftsspændinger.

> Har allerede købt en Coolermaster, men er nu begyndt at tvivle om den
> er stor nok.

Hvilket hardware har du i maskinen og hvilken PSU?

Fra : Kyllerylle

Dato : 19-02-05 15:15

Hej

Har købt en Coolermaster Realpower rs 450 w
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=97021

En Athlon64 3500
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=102899

En Zalman 7700CU køler
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=109823

et Msi K8N Diamond Bundkort
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=123850

Corsair TwinXP1024-3200XL
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350755

2 stk POV Geforce 6600 GT
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=120355

2 stk Maxtor DiamondMax 10 200 GB
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=124183

Liteon DVD brænder
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=115912

Liteon DVD-drev
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=68806

udover det har jeg 2 x 120mm blæsere og 2 x 92 mm blæsere

Der er ikke noed af det der er monteret eller pakket ud endnu, så derfor
overvejer jeg om jeg burde skifte PSUén ud inden jeg pakker den ud ?

Tanken om overclockining har da også strejfet mig, så der skullegerne være
lidt ekstra juice i strømforsyningen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-02-05 17:25

Kyllerylle skrev:

> Der er ikke noed af det der er monteret eller pakket ud endnu, så
> derfor overvejer jeg om jeg burde skifte PSUén ud inden jeg pakker
> den ud ?

Iflg. dens specifikationer burde den kunne klare opgaven.

> Tanken om overclockining har da også strejfet mig, så der skullegerne
> være lidt ekstra juice i strømforsyningen.

Jeg ved ikke hvor meget overclocking belaster CPU'en. Det ved de nok i
OC-gruppen

Fra : Hans

Dato : 20-02-05 13:59

Jesper G. Poulsen wrote:

> Iflg. dens specifikationer burde den kunne klare opgaven.

> Jeg ved ikke hvor meget overclocking belaster CPU'en. Det ved de nok i
> OC-gruppen

Nu har emnet været oppe og vende nogle gange her i gruppen, så derfor kunne
jeg ikke dy mig for at måle strømforbruget på min AMD 64 baserede
arbejdsstation.

Bestykningen er:

PSU: Chill Innovation 510 Watt
CPU: AMD 64 3200+ S-939 Winchester
Bundkort: Asus A8V Deluxe
Ram: 2x 512MB Kingston HyperX PC3200
Video: Radeon 9600SE (Midlertidig løsning. Afventer køler til mit X800 XT)
HDD: 2 x 74GB WD Raptors
DVD-Drev
DVD-Brænder
Floppydrev

Afbrudt på PSU: 4 Watt
Tændt på PSU, maskine ikke tændt: 20 Watt
Maskine startet, idle i BIOS: 108 Watt
Win XP, idle med Cool & Quiet: 82 Watt
Win XP, idle uden Cool & Quiet: 103 Watt
(Med begge HDD i stand-by falder forbruget yderligere 8 Watt i XP og idle)
CPU 100% load under XP: 120 Watt

Jeg vender tilbage med en update når jeg får mit X800 XT i maskinen igen.

Hans

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-02-05 15:57

Hans skrev:

> Nu har emnet været oppe og vende nogle gange her i gruppen, så derfor
> kunne jeg ikke dy mig for at måle strømforbruget på min AMD 64
> baserede arbejdsstation.

Hvad vil du bruge den måling til?

Fra : Hans

Dato : 20-02-05 16:00

Jesper G. Poulsen wrote:

> Hvad vil du bruge den måling til?

Du vidste måske hvor meget det drejede sig om i forvejen, specielt hvor
meget Cool & Quiet egentlig giver i strømbesparelse?

Et er datablade, et andet praksis under et givet OS.

Hans

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-02-05 16:50

Hans skrev:

> Et er datablade, et andet praksis under et givet OS.

Jeg stoler mere på databladene... Din måling rummer for mange målefejl,
bla. er din wattmeter ikke kalibreret (er du sikker på at det kan måle
en SMPS' forbrug)?

Fra : Hans

Dato : 20-02-05 19:48

Jesper G. Poulsen wrote:

> Jeg stoler mere på databladene... Din måling rummer for mange
> målefejl, bla. er din wattmeter ikke kalibreret (er du sikker på at
> det kan måle en SMPS' forbrug)?

Ja, selvfølgelig er jeg sikker på det jeg måler. Ellers ville det jo være
spild af tid. Bundkortets strømforbrug med ram er heller ikke en uvæsentlig
faktor, og de samlede data finder du ingen steder.

Hans