Små stegte kartofler
Fra : Jørn Ibsen

Dato : 18-02-05 22:28

Hej

Har lige købt en stak små nye kartofler, som jeg havde tænkt mig at
koge og efterfølgende krydre og stege i olie. Nogen der ved, om man
evt. kan ovnstege dem? Fx pladre dem til med olie, og smide dem ind
ved 200-250 gr. en bajers tid?

Vh. JIB

Fra : Astrid Lund

Dato : 19-02-05 01:58

On 18 Feb 2005 21:27:49 GMT, Jørn Ibsen <j-ibsen@33UC4get2net.dk>
(slet 33UC4) wrote:

> [...]
>koge og efterfølgende krydre og stege i olie. Nogen der ved, om man
>evt. kan ovnstege dem? Fx pladre dem til med olie, og smide dem ind

Sent at jeg så dette, men. Bedre sent enn aldri?

Ikke kok dem. Er de riktig små? Skrubb, tørk, del i båter, _litt_
salt, ellers krydder etter ønske. Bakepapir i bunnen av en form,
fordel kanskje ørlite olje og sitronsaft over. Bak nederst i ovnen,
snu en gang. Min favoritt er oregano, pepper, salt, litt olje, masse
sitronsaft. Vendes i pose, fordeles på papiret, bakes ca. 15 min. Snu
om, (se etter på fargen!) og 15 min. til. Da skulle det være klart.
(Varierer med potetsorten). Nye er gjerne ferdig før de gamle. Lykke
til!

--
Astrid

Fra : Peter Westh

Dato : 19-02-05 09:45

"Astrid Lund" <Astrid@hjemme.net> skrev i en meddelelse

> Sent at jeg så dette, men. Bedre sent enn aldri?
> >
> Ikke kok dem. Er de riktig små? Skrubb, tørk, del i båter

Eller lad dem være hele.

/P

Fra : Heidi

Dato : 19-02-05 09:32

Jørn Ibsen (slet 33UC4) wrote:
> [...]
> koge og efterfølgende krydre og stege i olie. Nogen der ved, om man
> evt. kan ovnstege dem? Fx pladre dem til med olie, og smide dem ind

Nytårsaften lavede vi ovnkartofler med almindelige brune kartofler (tror
jeg de hed), af de mindste, skrubbede dem rene, pladrede dem til i olie,
salt, peber, timian og lidt sød chili, og så i ovnen en times tid - de
blev vendt jævnligt. De blev rigtig gode, også uden at koge dem først.

--
Heidi

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 20-02-05 23:20

Heidi <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev:

> [...]
>med almindelige brune kartofler (tror
>jeg de hed), af de mindste,
>skrubbede dem rene, pladrede dem til i olie,

Yep. Det var lige den, jeg skulle bruge.
Tak!

Vh. JIB

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-02-05 13:47

Jørn Ibsen skrev:

> [...]
> koge og efterfølgende krydre og stege i olie. Nogen der ved, om man
> evt. kan ovnstege dem? Fx pladre dem til med olie, og smide dem ind

Kog kartoflerne halvt, og lad dem afkøle noget. Vikl et lille stykke
bacon rundt om hver enkelt kartoffel. Læg kartoflerne i en bradepande
el.lign., og lad dem stege færdigt i ovnen til baconen er stegt og
kartoflerne gyldne.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 09-03-05 22:40

Hejsa,

Nedenstående mindede mig om en "opskrift" jeg engang fik af en kok,
men nærmest har svedt helt ud ..

Det var noget med at stege/bage en bradepande små kartofler med skræl
i op til 6 timer. Kokken forklarede at kartofler først bliver møre
(efter 45min-1 time), så bliver de hårde (tørrer velsagtens ud), men
derefter bliver de så gradvist mere møre igen..

Jeg kan bare huske at han havde dem på et lag balsamico eddikke,
salt og peber, men ellers har jeg ikke mere info.

Er der nogen der kender noget til denne fremgangsmåde ?

På forhånd tak

Jakob

Fra : Emil

Dato : 10-03-05 00:27

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
>bacon rundt om hver enkelt kartoffel. Læg kartoflerne i en bradepande
>el.lign., og lad dem stege færdigt i ovnen til baconen er stegt og

Det minder mig om "verdens bedste pommes frites".

Her skulle kartoflerne 'koges' ved 65 grader (til forklistning),
afkøles, deles og herefter friteres i to omgange (angiveligt for
at mindske dampudslippet under friteringerne).

Så, uden at have prøvet, vil jeg tro, at din fremgangsmåde vil
give topkarakterer i smagens verden. Så tak for tippet, det skal
prøves.

m.v.h. Emil