Pizza med kyllingfilèt
Fra : Astrid Lund

Dato : 18-02-05 18:11

Heisann,

Noen der ute som har erfaring med hjemmelaget pizza med kyllingfilèt?
Hvilke krydder som smaker bra etc.?

Tomatsausen er laget med champignon, chili, tabasco,
worchestershiresaus (litt av disse sterke krydderne gir god smak,
synes vi), løk, hvitløk, tomatpurè, oregano, pepper og ja, jeg vet
ikke alt hva gubben har hatt i jeg, for jeg har vært ute og handlet!
Men det går i tomatsaus, rundet av med creme fraîche som står og
bobler litt. Denne pleier det å _smake_ av.

Så kommer spørsmålet: Kyllingbitene er nå så vidt stekt i panna med
litt pepper - er det noe annet som er godt? I tillegg skal det i
ananas og paprika, men det er over pizzaen.

Forslag?

--
Astrid

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 18-02-05 22:36

Astrid Lund <Astrid@hjemme.net> skrev:
>Heisann,
>
>Noen der ute som har erfaring med hjemmelaget pizza med
kyllingfilèt?

Jep

> [...]
>synes vi), løk, hvitløk, tomatpurè, oregano, pepper og ja, jeg vet
>ikke alt hva gubben har hatt i jeg, for jeg har vært ute og

Prøv at blive hjemme næste gang, for det var da en interessant
tomatsovs...

>Men det går i tomatsaus, rundet av med creme fraîche som står og
>bobler litt. Denne pleier det å _smake_ av.

Creme fraiche? Det lyder nu ikke så godt til en tomatsovs til pizza

>Så kommer spørsmålet: Kyllingbitene er nå så vidt stekt i panna
med
>litt pepper - er det noe annet som er godt? I tillegg skal det i
>ananas og paprika, men det er over pizzaen.

Prøv at marinere kyllingstykkerne i en blanding af olie, soya og
hvidløg, bare en halv time. Derefter steges de let på pande, og så
kan du smide dem på pizzaen med ananas og peberfrugt som
sædvanligt. Jeg lover dig, at kyllingstykkerne får smag!

Vh. JIB

Fra : Astrid Lund

Dato : 19-02-05 00:32

On 18 Feb 2005 21:36:23 GMT, Jørn Ibsen <j-ibsen@Y0BNOget2net.dk>
(slet Y0BNO) wrote:

>kyllingfilèt?
>
>Jep

Så fint!

>handlet!
>
>Prøv at blive hjemme næste gang, for det var da en interessant
>tomatsovs...

Ja, det er hjemme, gubben har laget den

>Creme fraiche? Det lyder nu ikke så godt til en tomatsovs til pizza

Med så mange "morsomme krydder" - så må det til, ja.

> [...]
>kan du smide dem på pizzaen med ananas og peberfrugt som
>sædvanligt. Jeg lover dig, at kyllingstykkerne får smag!

Det holder med en _halv_ time?

Men samtidig kan jeg røpe at det ble meget bra det som ble resultatet.
Samtidig skal jeg lage pizza neste gang, så da er det greit med litt
variasjon. Takk skal du ha!
--
Astrid

Fra : Astrid Lund

Dato : 19-02-05 01:24

(slet Y0BNO) wrote:

>kyllingfilèt?
>
>Jep

Bra!

>handlet!
>
>Prøv at blive hjemme næste gang, for det var da en interessant
>tomatsovs...

Den er "gjenganger" her. Men jeg får det aldri så bra til som han
gjør! (Han gjør noe som bare han vet om, tror jeg)...

>Creme fraiche? Det lyder nu ikke så godt til en tomatsovs til pizza

Jo, faktisk. Det _runder_ av, slik at krydderne kommer fram, samtidig
som det ikke er så sterkt. Det skal småkoke en stund, og avkjøles
selvsagt, før det smøres over gjærdeigen.

> [...]
>kan du smide dem på pizzaen med ananas og peberfrugt som
>sædvanligt. Jeg lover dig, at kyllingstykkerne får smag!

Det skal _jeg_ prøve. For next time it's my time! (Prestasjonsangst,
gjærbakst liker ikke meg...) Men da har jeg noe godt over! Takk for
tips. Hva bruker du som pizzasaus?

--
Astrid

Fra : -V-

Dato : 18-02-05 23:40

Astrid Lund wrote:
> [...]
> litt pepper - er det noe annet som er godt? I tillegg skal det i
> ananas og paprika, men det er over pizzaen.

Kokken over dem alle, Escoffierog hans kloge ord, 'Fait simple', gælder også
her.
Skær halvdelen af dine ingredienser væk, og nyd istedet smagen af rene
råvarer.

Ananas på pizza? The work of the devil, methinks.

-V-

Fra : Astrid Lund

Dato : 19-02-05 01:37

On Fri, 18 Feb 2005 23:39:41 +0100, "-V-" <Diplomaten@snotmail.com>
wrote:

>Astrid Lund wrote:

Klipp

> [...]
>her.
>Skær halvdelen af dine ingredienser væk, og nyd istedet smagen af rene

På et vis enig, men..

>Ananas på pizza? The work of the devil, methinks.

Youthinks? Har du prøvd? La renne godt av, og fordel litt over...mmm.
Smaker godt, men må ikke koke i noen rett. Da blir det "feil". Men
smaken er som...?
--
Astrid

Fra : -V-

Dato : 19-02-05 01:52

Astrid Lund wrote:

> På et vis enig, men..

...men?

> Youthinks? Har du prøvd?

Ja, jeg har prøvet. Jeg har også været ung og spist den uundgåelige
Hawaiipizza, som var enormt populær i min omgangskreds i en kort periode.

> Smaker godt, men må ikke koke i noen rett. Da blir det "feil". Men
> smaken er som...?

.....som hvad? Tving mig nu ikke til at bruge grimme ord i en pæn
nyhedsgruppe.

-V-

Fra : Astrid Lund

Dato : 19-02-05 14:52

On Sat, 19 Feb 2005 01:51:59 +0100, "-V-" <Diplomaten@snotmail.com>
wrote:

>..men?

Det er mannen i huset som står for pizzalagingen.

> [...]
>Hawaiipizza, som var enormt populær i min omgangskreds i en kort periode.

>....som hvad? Tving mig nu ikke til at bruge grimme ord i en pæn

En delt ananas, vel!
--
Astrid