søg erstat
Fra : Knud Haugmark

Dato : 17-02-05 21:25

jeg skal have strøgetde første 12 tegn i et felt i databasen.

så hvilke statements skal man bruge???

UPDATE `title` FROM `news2` (stryg de første 12 tegn)

Knud

Fra : Per Thomsen

Dato : 17-02-05 23:07

Knud Haugmark wrote:
> jeg skal have strøgetde første 12 tegn i et felt i databasen.
>
> så hvilke statements skal man bruge???
>
> UPDATE `title` FROM `news2` (stryg de første 12 tegn)

Den rette gruppe at spørge i ville nok være dk.edb.database, og derfor
har jeg sat x-post og follow-up dertil.

Og så et bud (utestet):

UPDATE `news2` SET `title`=SUBSTRING(`title` FROM 12);

MVH Per Thomsen,
http://www.pert.dk/

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 18-02-05 07:29

Per Thomsen wrote:

> [...]
> har jeg sat x-post og follow-up dertil.
>
> Og så et bud (utestet):
>
> UPDATE `news2` SET `title`=SUBSTRING(`title` FROM 12);

Interessant syntax. Hvilket system kommer det fra?

Strengmanipulation er ikke standardiseret i SQL. Knud bliver derfor
nødt til at fortælle os, hvilken database han arbejder på.

VH
Kristian

Fra : Per Thomsen

Dato : 18-02-05 08:50

Kristian Damm Jensen wrote:
> [...]
[klip - x-post og fut]

MySQL (<http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/string-functions.html>)

> Strengmanipulation er ikke standardiseret i SQL. Knud bliver derfor
> nødt til at fortælle os, hvilken database han arbejder på.

Ja, det har du selfølgelig ret i. Det var mig der var så flabet at
antage, at der var tale om MySQL, da den ofte er brugt sammen med PHP
(og Knuds post var oprindelig i dk.edb.internet.webdesign.serverside.php).

MVH Per Thomsen,
http://www.pert.dk/

Fra : Troels Arvin

Dato : 18-02-05 11:24

On Thu, 17 Feb 2005 22:29:26 -0800, Kristian Damm Jensen wrote:

> Strengmanipulation er ikke standardiseret i SQL.

SUBSTRING er skam standardiseret af ISO, ligesom en række andre
streng-relaterede funktioner. Se fx under "Functions and operators" på
http://troels.arvin.dk/db/rdbms/ for mere info.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 19-02-05 21:53

Troels Arvin wrote:

> SUBSTRING er skam standardiseret af ISO, ligesom en række andre
> streng-relaterede funktioner. Se fx under "Functions and operators"

> http://troels.arvin.dk/db/rdbms/ for mere info.

Der kan man bare se, så lærte jeg også noget i dag.

Så må man bare håbe, at den oprindelige spørger benytter sig af
PostgresSQL.

VH
Kristian