Groft monopol eksempel på ADSL
Fra : søger matzau

Dato : 17-02-05 16:44

Jeg har uden held forsøgt at købe et ADSL abbonnement. Jeg kan ikke blive
kunde - hverken hos TDC eller andre. På trods af, at jeg er fuldt
kreditværdig og gerne vil betale for ADSL.

Der er (telefon/ADSL)stik i væggen, og regnede med, at jeg kunne købe
bredbånd via dette stik. Men jeg får nej - både fra TDC - men OGSÅ fra de
øvrige spillere:

Der kræves åbenbart, at jeg køber et af følgende:

1) Fastnet telefon
2) Kabel-tv

Hvad i helvede har fastnet telefon og kabel tv med ADSL at gøre?

Er dette lovligt? Kan man tvinge mig til at købe produkter, jeg ikke ønsker,
for at få adgang det, jeg ønsker? Er der ikke en eller anden lovgivning, der
forhindrer at der kræves andre køb for at få adgang til det, man reelt gerne
vil købe?

En ADSL udbyder sagde direkte, at jeg var nødt tilat købe noget hos deres
konkurrent før at de kunne levere(!)

Sagen er, at jeg er glad og tilfreds med kun at have en mobiltelefon. Jeg
ønsker IKKE at betale for en fastnet telefon/abbonnement. Jeg gider ikke se
TV og ønsker slet IKKE kabel-tv.

Husk, at der ER telefonstik i væggen.

Kan dette være rigtigt? Hvordan kan de øvrige udbydere acceptere, at TDC
sidder med så ulækker en monopol magt?

Skal jeg holdes udenfor internettet fordi en gammel dansk virksomhed har
lavet en deal med konkurrenter/regering?

Med rasende hilsner

Adam

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-02-05 16:56

"søger matzau" <nej@tak.dk> skrev

> [...]
> 1) Fastnet telefon
> 2) Kabel-tv
> Hvad i helvede har fastnet telefon og kabel tv med ADSL at gøre?

Du har sikkert misforstået noget. For at få ADSL kræves det, at lejligheden
har en bærelinje, altså en eksisterende telefonledning med kobber nok. Har
din lejlighed ikke dette, så skal du betale for at få det indlagt.

Har du prøvet hos Cybercity?

Hvis CC har eget udstyr på din central, så er der ingen problemer i at få
ADSL. Det kræver blot, at du skal betale for at få en TDC tekniker til at
sætte stikket op. Det er vistnok kr 500,- men ellers er der ingen krav om
fastnetabonnement.

Prøv at ringe til CC, bedre ADSL får man ivørigt ikke efter min mening. Jeg
har selv CC ADSL og fik det uden at have fastnettelefon. Helt uden
problemer...

CC er mig bekendt den eneste udbyder, som kan levere uden fastnet, men det
kræver vist nok, at de selv har eget udstyr på centralen, men jeg er ikke
helt sikker på dette.

Claus

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-02-05 17:16

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev:

> [...]
> lejligheden har en bærelinje, altså en eksisterende telefonledning
> med kobber nok. Har din lejlighed ikke dette, så skal du betale

Nej det skal man ikke betale for.

Adam skal betale for en oprettelse af en telefonlinie pt. 950 (475 hvis
han er under 28) og 100,- i rabat hvis der bestilles online og ikke
andet. Hvis der ikke er kobber er det TDC der skal bekoste at få lagt
mere kobber ned.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-02-05 18:34

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev

> [...]
> han er under 28) og 100,- i rabat hvis der bestilles online og ikke
> andet. Hvis der ikke er kobber er det TDC der skal bekoste at få lagt

Hvis man bestiller en ADSL hos CC, og der ikke er kobber, så skal du betale
for at få lagt det ind. TDC betaler det ikke for dig...

Claus

Fra : per christensen

Dato : 17-02-05 23:08

> "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev

> Hvis man bestiller en ADSL hos CC, og der ikke er kobber, så skal du
betale
> for at få lagt det ind. TDC betaler det ikke for dig...

Nej TDC har forsyningspligten og der skal være et kobber par til hver husdan
Så det første kobberpar skal TDC betale for at få lagt i jorden !

PS har selv en WOL / Tiscali / tele2 opkobling uden telefon !

MVH
Per

Fra : Thomas Corell

Dato : 18-02-05 07:14

per christensen wrote:

> Nej TDC har forsyningspligten ...

På telefoni ja, ikke på adsl.

> ... og der skal være et kobber par til hver husdan

Nej TDC har ikke forsyningspligt på kobberpar, men på telefoni.

--
Don't waste space

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 17-02-05 20:44

> [...]
> sætte stikket op. Det er vistnok kr 500,- men ellers er der ingen krav om

Taknikeren koster 695 kr.
At de har udstyr på centralen er forøvrigt ingen garanti; TDC er i sin gode
ret til at afvise en ansøgning om rå kobber, hvis det så betyder, at de ikke
fremover kan levere fastnettelefoni (som de har leveringspligt på) uden at
skulle udføre anlægsarbejde.

> CC er mig bekendt den eneste udbyder, som kan levere uden fastnet, men det
> kræver vist nok, at de selv har eget udstyr på centralen, men jeg er ikke
> helt sikker på dette.

Tiscali kan også levere ADSL på rå kobber; under samme vilkår som Cybercity.
Og StruerNet.

--
Mvh. Jesper

Fra : TBC

Dato : 20-02-05 02:07

"Jesper Nielsen" <jn@nielsenit.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> de ikke fremover kan levere fastnettelefoni (som de har leveringspligt på)

Det er desværre korrekt. Løsningen i den forbindelse bliver derfor den at
oprette et telefonabonnement (hvilket TDC *SKAL* levere kobber til) hos en
eller anden udbyder, og så derefter overdrage kobberet til Tiscali eller
Cybercity ADSL service, hvis man bor på en central hvor de kan levere ADSL
uden PSTN (Har selv været denne beskidte, og fra forbruger perspektiv
uacceptale mølle igennem)

- Enig med Matzau

TBC

Fra : Ivar Madsen

Dato : 27-02-05 10:44

Jesper Nielsen wrote:

> [...]
> de ikke fremover kan levere fastnettelefoni (som de har leveringspligt på)

Ikke korekt, CC kan godt få overdraget kobberet uden man har en telefonlinie
i forvejen. TDCs forsyningspligt på PSTN/ISDN overdrages så til CC.
CC havde så ikke telefoni på programmet indtil for nylig, så hvis man ville
have telefon, så blev kobberet så ændret til delt kobber.

Ivar Madsen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-02-05 17:08

"søger matzau" <nej@tak.dk> crashed Echelon writing

> Der er (telefon/ADSL)stik i væggen, og regnede med, at jeg kunne købe
> bredbånd via dette stik. Men jeg får nej - både fra TDC - men OGSÅ fra
> de øvrige spillere:

*suk* google kan sikkert være din ven her, da dette emne har været
debatteret siden ca. år 2000.

1. Du bor for langt fra centralen til at der kan leveres en ADSL
forbindelse.

2. Kobberet er i så dårlig stand at der er for stor dæmpning og derfor ikke
kan leveres ADSL

3. Der er ikke nok kobber tilgængeligt for udbyderen til at oprette en ADSL
forbindelse. Primært gældende for CC og Tiscali.

4. Du har forespurgt hos en udbyder som beder slutkunden om at afholde
omkostningen for bærelinjen for ADSL (en PSTN eller ISDN linje) ergo et
telefonabonnement. Primært gældende for TDC og Tele2.

--
Bjarke Andersen

Fra : KsNa

Dato : 17-02-05 18:56

"søger matzau" <nej@tak.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har uden held forsøgt at købe et ADSL abbonnement. Jeg kan ikke blive
> kunde - hverken hos TDC eller andre. På trods af, at jeg er fuldt
> kreditværdig og gerne vil betale for ADSL.

Det er ikke en menneskeret, at kunne få ADSL.

> [...]
>
> 1) Fastnet telefon
> 2) Kabel-tv
>
> Hvad i helvede har fastnet telefon og kabel tv med ADSL at gøre?

ad1: En kobberforbindelse til telefoncentralen.
ad2: Ingenting.

> [...]
> ønsker, for at få adgang det, jeg ønsker? Er der ikke en eller anden
> lovgivning, der forhindrer at der kræves andre køb for at få adgang til

Du har brug for en forbindelse til telefoncentralen, den skal vel betales.

> [...]
>
> Skal jeg holdes udenfor internettet fordi en gammel dansk virksomhed har
> lavet en deal med konkurrenter/regering?

Ja, man kan jo beskylde hvem som helst, for hvad som helst, men er det nu
også sandheden.

Mvh
Kim

Fra : TBC

Dato : 20-02-05 02:14

"KsNa" <KsNa@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Du har brug for en forbindelse til telefoncentralen, den skal vel betales.

Ja, gerne gennem ADSL abonemmentet hos ISP'en, som når man er Tiscali eller
Cybercity kunde

I to glemmer vist at hans anke er at han grundet forbrugerfjendtlig politik,
ikke kan få lov at få ADSL hos nogen *uden* at det kræves at han skal betale
for PSTN telefon samtidig (eller for TDC's vedkommende endnu værre
"bærelinjeafgift" = Samme udgift som PSTN abbonement, blot uden PSTN
abonnement)

Det handler ikke om at han ikke kan få ADSL eller PSTN (eller kobber til
PSTN+ADSL), blot at han har oplevet at han i praksis ikke kan få lov til at
få ADSL uden PSTN!

TBC

Fra : Steen Suder

Dato : 17-02-05 19:19

søger matzau wrote:

> Jeg har uden held forsøgt at købe et ADSL abbonnement. Jeg kan ikke
> blive kunde - hverken hos TDC eller andre. På trods af, at jeg er
> fuldt kreditværdig og gerne vil betale for ADSL.

Hvad med FWA fra Sonofon?
Jeg har selv en antenne hængende på huset, så jeg er uafhængig af kobber
etc.

Jeg må dog tilstå at jeg ikke kan finde det på deres webside, men prøv
da at ringe til dem.

<KLIP problemer med monopol etc.>

--
Steen Suder

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-02-05 20:55

søger matzau wrote:

> Med rasende hilsner

Hvis du havde været lidt mere afslappet, så havde du sikkert også haft
større chance for at ramme den rette gruppe

dk.edb.internet.udbydere.xdsl

Fra : StoneWare

Dato : 18-02-05 14:04

> Hvis du havde været lidt mere afslappet, så havde du sikkert også haft
> større chance for at ramme den rette gruppe
>
> dk.edb.internet.udbydere.xdsl

Hold da fast, skal vi nu til at have 2 * Knud Gert Ellentoft på usenet, jeg
syntes eller 1 var rigeligt......................

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-02-05 16:20

StoneWare skrev:

> Hold da fast, skal vi nu til at have 2 * Knud Gert Ellentoft på
> usenet, jeg syntes eller 1 var rigeligt......................

Hvad er dit problem?

- Nååå, du vil gerne have lov til at forpeste usenet med
off-topic-indlæg eller føler at off-topc-indlæg skal vare en
menneskeret. Jamen værsgo' - så kommer mit (og andres) filter blot på
lidt ekstra arbejde...

Hvor meget faglig hjælp får man fra folk der bortfiltrerer én?

Fra : StoneWare

Dato : 18-02-05 17:24

Åhhh...du forstod godt min hentydning, jamen det er jeg da meget glad for !!

Du kender altså K.G.E. og hans møgirreterende "legen" politimand her på
usenet...............pas nu på at du ikke ender på samme måde......altså
møgirriterende !!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-02-05 20:37

StoneWare skrev:

> Åhhh...du forstod godt min hentydning, jamen det er jeg da meget glad
> for !!

Hvor hører dit indlæg hjemme henne?

> på usenet...............pas nu på at du ikke ender på samme
> måde......altså møgirriterende !!

Det er da lykkedes fint for dig...

Fra : StoneWare

Dato : 19-02-05 10:26

> Hvor hører dit indlæg hjemme henne?

Her .......og da der var 9 svar på det oprindelige spørgsmål inden du
"legede"
politimand, så hørte det nok også hjemme her..............

> Det er da lykkedes fint for dig...

**SUK**

Fra : TBC

Dato : 20-02-05 02:32

> [...]
> kunde - hverken hos TDC eller andre. På trods af, at jeg er fuldt
> kreditværdig og gerne vil betale for ADSL.

Har du tjekket om Tiscali eller Cybercity teoretisk er i stand til levere
ADSL uden PSTN abonnement på din central? (det kan mindst en af den på de
fleste centraler)

Hvis det er tilfældet, men det er fordi ADSL udbyderne ikke kan få lov til
at fingerne i TDC's "kobberskat" at du ikke kan få Tiscali eller Cybercity,
så er løsningen desværre kun den at oprette et PSTN abonnement hos en eller
anden PSTN udbyder, f.eks TDC, det går hurtigtst da de ihvertfald ikke
chilanerer sig selv (for til PSTN har TDC forsyningspligt), og så snart PSTN
linjen er oprettet overdrager du kobberet til Cybercity's eller Tiscali's
ADSL service.

Ja det er noget rod, og ganske afskyeligt og skammeligt at politikken er
sådan, da internet forbindelse er mere essentiel for mange er vigtigere end
PSTN forbindelse. Det bliver lige omkring en lille tudse i TDC's kasse med
den omvej. Men hvis enten CyberCity eller Tiscali kan levere ADSL uden PSTN
på centralen, så er det en vej til at "tvinge" sig adgang til kobberet til
ADSL brug.

Et alternativ er måske FWA, f.eks Sonofon's trådløse bredbånd?
Det kræver i hvertfald ikke hverken PSTN eller kobber.

http://www.sonofon.dk/erhverv/produkter/internet/sonofon_bredbaand/index.shtml

TBC

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-02-05 17:47

TBC wrote:

> [...]
> forsyningspligt), og så snart PSTN linjen er oprettet overdrager du
> kobberet til Cybercity's eller Tiscali's ADSL service.

Ikke korekt, CC kan godt få overdraget kobberet uden man har oprettet PSTN
først.
Det skete hos mig, og uden udødvendigt tidspille, da jeg fra dengang CC
satte ADSL udstyr på min central vidste at det ikke var muligt at finde
ekstra kobber fra kælderen og op i min lejlighed, og at det tager 2 TDC
teknikker det meste af en dag at føre kobberet herop (kilde TDC teknikeren
der monterte TDC-ADSL efterfølgende).
Jeg kontaktede derfor kundeservice da jeg ville bestille CC ADSL (halvt år
efter at have nedlagt PSTN og var på webspeed) hun lavede så en bemærkning
på min ansøgning, så de kunne bestille en overdragelse af kobberet med det
samme, uden først at checke om der var ledigt kobber.
(det er også billiger for CC end at betale for at få checket først)

Ivar Madsen