Aflytning og bånding af mobil tlf.
Fra : Jørgen L.

Dato : 17-02-05 13:12

På mit arbejde går der rygter om at firmaet bånder alle samtaler der bliver
ført på firmaets udleveret mobil tlf. Vi er rigtig mange der fået sådan for
at vi kan udføre vores arbejde.
Vi betaler ikke skat af dem så de er kun til brug i forbindelse med arbejde.

Samt at de læser alle vores mails inkl. dem der er mærket privat.

Må de det ?

Hilsen Jørgen

Fra : Henrik Madsen

Dato : 17-02-05 14:39

On Thu, 17 Feb 2005 13:11:41 +0100, "Jørgen L."
<Noemail@stopspamspam.dk> wrote:

> [...]
>at vi kan udføre vores arbejde.
>Vi betaler ikke skat af dem så de er kun til brug i forbindelse med arbejde.

HVordan er det lige det forlyder at dette skulle kunne lade sig gøre
??

Med mindre du arbejder for PET så tror jeg det er RET usandsynligt at
de har muligheden for at bånde alle samtaler foretaget på mobilen.

Husk at en mobiltelefon sender krypteret til en sendemast, denne
sender så samtalen videre i det almindelige net til den modtager eller
den sendemast der er nærmest den mobil i den anden ende..

Med mindre du kommer med flere oplysninger om hvordan de skulle gøre
dette så tror jeg godt jeg kan aflive den myte..

>Samt at de læser alle vores mails inkl. dem der er mærket privat.
>Må de det ?

Den kan jeg så desværre ikke svare på..

Henrik

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-02-05 17:47

Henrik Madsen <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> wrote in

> HVordan er det lige det forlyder at dette skulle kunne lade sig
> gøre ??

CBB tilbyder at optage dine samtaler når du ringer - mon ikke man kan
lave en service hos udbyderen der optager alle samtalerne ?

"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at
blive virkelighed. Man kan ikke lave omelet af hårdkogte æg."
[Charles De Gaulle]

Fra : Klaus

Dato : 17-02-05 15:28

> Samt at de læser alle vores mails inkl. dem der er mærket privat.
>
> Må de det ?

Ja, hvis der er en del af firmaets IT-politik - og at i ved det i
forvejen.

Klaus H

Fra : Thrane

Dato : 17-02-05 15:54

"Klaus" <hebs@fjerndette.esenet.dk> wrote in message

> Ja, hvis der er en del af firmaets IT-politik - og at i ved det i
> forvejen.
>
> Klaus H

I så fald skal det være skrevet ned...

/Thrane

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-02-05 17:18

"Klaus" <hebs@fjerndette.esenet.dk> skrev:

> Ja, hvis der er en del af firmaets IT-politik - og at i ved det i
> forvejen.

Nej selvom der er en IT-politik, der angiver, at privat mail ikke er
tilladt i firmaet, må private mails ikke læses. I det øjeblik det
opdages, at en mail er privat skal læsningen ophøre. Hvis dette ikke
sker er der tale om en overtrædelse af Straffeloven.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 17-02-05 17:42

On Thu, 17 Feb 2005 16:18:25 +0000, Morten Bjergstrøm wrote:

> Nej selvom der er en IT-politik, der angiver, at privat mail ikke er
> tilladt i firmaet, må private mails ikke læses. I det øjeblik det
> opdages, at en mail er privat skal læsningen ophøre.

....og fyresedlen udskrives.
--
MVH
osv...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-02-05 17:46

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in

> [...]
> øjeblik det opdages, at en mail er privat skal læsningen ophøre.
> Hvis dette ikke sker er der tale om en overtrædelse af

Der er jo også forskel på mail og telefon - man kan sagtens bånde
samtlige samtaler - også de private. Der hvor problemet kan opstå er
når samtalerne skal aflyttes.

Der er mange virksomheder der bånder ind og udgående fastnetsamtaler
så hvorfor ikke også mobilsamtaler ?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-02-05 18:02

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> skrev:

> Der er jo også forskel på mail og telefon - man kan sagtens bånde
> samtlige samtaler - også de private. Der hvor problemet kan opstå er
> når samtalerne skal aflyttes.

Samtalerne må ikke umiddelbart optages uden medarbejderens vidende og
accept. Hvis det sker er det ligeledes en overtrædelse af Straffeloven
(§263).

> Der er mange virksomheder der bånder ind og udgående fastnetsamtaler
> så hvorfor ikke også mobilsamtaler ?

Hvordan skulle det ske i praksis?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-02-05 19:40

In article <Xns9600B7894D5E6.miljokemi.dk@miljokemi.dk>, Morten Bjergstrøm wrote:

> Samtalerne må ikke umiddelbart optages uden medarbejderens vidende og
> accept. Hvis det sker er det ligeledes en overtrædelse af Straffeloven
> (§263).

Men hvis de informeres om det er det OK. Men da medarbejderne ikke må
bruge telefonen privat, så kan man også udskrive en fyreseddel på baggrund
af en udspecificeret regning.

> Hvordan skulle det ske i praksis?

Dette har ingen juridisk betydning. Men det kunne vel ske ved en aftale
med mobilselskabet.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-02-05 14:42

> Samtalerne må ikke umiddelbart optages uden medarbejderens
> vidende og accept. Hvis det sker er det ligeledes en
> overtrædelse af Straffeloven (§263).

Rigtigt - men det ændrer jo ikke på at virksomheden gerne må OPTAGE
private samtaler så længe de ikke aflytter dem.

> Hvordan skulle det ske i praksis?

Ved at udbyderen klarer selve optagelsen - CBB tilbyder allerede at
man kan optage udgående opkald.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-02-05 15:40

> Rigtigt - men det ændrer jo ikke på at virksomheden gerne må OPTAGE
> private samtaler så længe de ikke aflytter dem.

Samtalerne må ikke optages uden accept fra medarbejderen. Det er ikke
afgørende om optagelsen bliver aflyttet eller ej.

§ 263. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som
uberettiget

3) ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser
fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller
forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller
hvortil han uberettiget har skaffet sig adgang.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-05 21:09

Det her er ved at gå helt galt. Det er som udgangspunkt tilladt at optage
enhver samtale, men kun hvis den ene part er bekendt hermed. Derfor er CBB's
tilbud lovligt da den ene part ved, at samtalen bliver optaget. Det er ikke
tilladt uden en retskendelse at optage en samtale mellem to parter hvor
ingen af de samtalende parter er bekendt med det. Det kan meget vel være at
i her referer til straffelovens bestemmelser, men i burde lige læse
retsplejeloven og dennes bemærkninger også.

Det er således ikke tilladt for en virksomhed at optage samtaler der er
foregået mellem medarbejdere og eks. kunder, med mindre den ene part er
vidende herom. Det vil med andre ord sige at virksomheden skal oplyse det
overfor medarbejderen hver eneste gang der optages en samtale og det er
uanset om den bliver afspillet eller ej. Virksomheden kan dog sagtens optage
alle samtaler der foretages hvis dette klart er oplyst medarbejderen inden
denne foretager sit første opkald. Det er meget brugt i banker og andre
virksomheder hvor store beslutninger ofte medgives over telefonen.

Det er helt korrekt at e-mails må læses af andre medarbejdere hvis der
foreligger en skriftlig politik omkring dette.

PN

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-02-05 00:44

<pni> wrote in news:42164b50$0$200$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> [...]
> inden denne foretager sit første opkald. Det er meget brugt i
> banker og andre virksomheder hvor store beslutninger ofte

Præcis hvad jeg mener og som Morten vist misforstod/jeg ikke fik
skrevet helt tydeligt.

Samtalerne må gerne optages - såfremt en af parterne er bekendt med
det. Og som du også skriver, det er meget brugt og ofte i forbindelse
med dokumentation af hvad der aftales.

Gælder det også at private samtaler ikke må aflyttes i sådan et
tilfælde ? (altså hvor virksomheden har gjort det klart at alle
samtaler optages)

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-05 08:44

> Gælder det også at private samtaler ikke må aflyttes i sådan et
> tilfælde ? (altså hvor virksomheden har gjort det klart at alle
> samtaler optages)

Jeg er ikke helt sikker på at jeg har forstået spørgsmålet...

Hvis jeg skal forstå det sådan, at virksomheden har orienteret om at alle
samtaler bliver optaget, så må virksomheden også optage en samtale der er af
privat karakter. Og den viden der opnås må de også anvende for den ene part
har jo været bekendt med at samtalen optages.

PN

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-02-05 09:22

<pni> skrev:

> Det er helt korrekt at e-mails må læses af andre medarbejdere hvis
> der foreligger en skriftlig politik omkring dette.

Nej så snart det opdages, at der er tale om en privat mail skal
læsningen ophøre. Det er der rent faktisk en domstolsafgørelse for og
det er ligeledes Datatilsynets holdning.

--
Morten http://miljokemi.dk