Negativ-scanner?
Fra : Mathias

Dato : 16-02-05 10:11

Hej

Jeg skal have fat i en god scanner til negativer, men hvad skal man kigge
efter? Kan en flatbedscanner med dias-indsats bruges til noget, eller er det
blot "lir"?
Har hørt, det skulle være godt hvis scanneren har indb. støvprogram (som fx
i scannere til 13.000 kr!), men dette kan vel også klares i scannerens
software?

På forhånd tak, og undskyld de mange spørgsmål :)

-Mathias

Fra : Mikkel Lund

Dato : 16-02-05 10:38

Mathias wrote:
> [...]
> software?
>

> På forhånd tak, og undskyld de mange spørgsmål :)

hej

dette emne har været meget oppe i dk.fritid.foto, så prøv at søge der.

--
Hilsen Mikkel Lund

http://aausatii.aau.dk

Fra : Mads

Dato : 16-02-05 10:49

On Wed, 16 Feb 2005 10:11:05 +0100, "Mathias"
<baggadapREMOVE@hotmail.com> wrote:

> [...]
>efter? Kan en flatbedscanner med dias-indsats bruges til noget, eller er det

Det virker skam fint. Jeg har selv en Canon Canoscan 4200F til små
1000 kr og den er rigtig god til negativer.

>Har hørt, det skulle være godt hvis scanneren har indb. støvprogram (som fx
>i scannere til 13.000 kr!), men dette kan vel også klares i scannerens
>software?

Canoscan 4200F softwaren har indbygget et program der kan fjerne de
værste ridser.

Køber du dens storebror, Canoscan 8400F, så har den et inbygget
infrarødt system der kan se støv og ridser på negativet og redigere
disse væk. ( 8400F koster ca 1700 kr )

Desuden kan 8400 modellen scanne 12 negativer ad gangen hvor
4200 kun kan klare 4 på en gang.

Begge scannere kan scanne negativer i 3200x6400 dpi, hvilket er
rigeligt til selv ret store forstørrelser.

mvh Mads

Fra : Anders Lund

Dato : 16-02-05 11:19

Mathias wrote:
> Jeg skal have fat i en god scanner til negativer, men hvad skal man kigge
> efter? Kan en flatbedscanner med dias-indsats bruges til noget, eller er det
> blot "lir"?

Har selv fået anbefalet en Epson Perfection 4870 Photo, som jeg også
bestilte for et stykke tid siden. Det ser dog ud somom at der er
leveringsproblemer - jeg har i hvert fald ikke fået min endnu.
Forventet levering bliver rykket hele tiden.

Den ligger til små 4.000 kr.

> Har hørt, det skulle være godt hvis scanneren har indb. støvprogram (som fx
> i scannere til 13.000 kr!), men dette kan vel også klares i scannerens
> software?

Jeg ved ikke lige hvad det er forn' "støvprogram" der er tale om, men i
overstående scanner, er der noget Epson kalder DIGITAL ICE, som er med
til at fjerne støv, ridser og "andet". Jeg læste et eller andet sted at
den gjore dette ved at belyse det scannede med forskelligt lys og på den
måde kunne udelukke disse ting.

Og nu fandt jeg lige en side som viser DIGITAL ICE i funktion:
http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Epson%204870/page_10.htm

Epsons egen side om scanneren:
http://www.epson.com/cgi-bin/Store/consumer/consDetail.jsp?BV_UseBVCookie=yes&oid=40524123

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!