Andet multimedie
bentjuul 3670
reducering af filstørrelse
Fra : Lars L Reenberg

Dato : 16-02-05 18:53

Hej NG

Er der nogen der kan give nogle fif om hvordan man reducerer
filstørrelsen på billeder og stadig beholder skarpheden i et billede?
Billederne jeg skal reducere ligger nomalt i TIFF og bliver conveteret
til JPEG hvor kvaliteten så skrues så langt ned, som det er muligt. Men
er der ellers noget man kan gøre, billederne skal bruges på min hjemmeside?

På forhånd tak!
Lars

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-02-05 20:20

Lars L Reenberg skrev:

>Hej NG

Hej Lars

> [...]
>er der ellers noget man kan gøre, billederne skal bruges på min hjemmeside?

Nej - der er ikke rigtig nogen fif. Der er kun 3 måder at reducere
filstørrelsen:

1. Kompression. Det er det du gør. Det koster kvalitet. Andre formater
til det er png-24, der giver bedre kvalitet og større filer, og png-8
eller gif, der som regel ikke er egnet til farvefotos, men kan være
gode til sorthvide fotos og anden grafik. Enkelte programmer kan
komprimere forskellige dele af billedet forskelligt, men det har jeg
ikke selv erfaring med.

2. Formindsket størrelse i pixels. Det giver rigtig god besparelse.
Min egen tommerfingerregel til nettet er max. 640*480 til liggende
format, 500*520 til stående. Det kan opnås ved beskæring, som mange
fotos vinder ved, eller ved nedskalering. Nogle lægger urimeligt store
billeder på nettet.

3. Færre farver. Så skal du over i png-8 eller gif, se ovenfor.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Kurt Lund

Dato : 16-02-05 22:48

"Peter Loumann" skrev:

> [...]
> gode til sorthvide fotos og anden grafik. Enkelte programmer kan
> komprimere forskellige dele af billedet forskelligt, men det har jeg

Hvis man har tid nok til at pusle med sine billeder kan det sommetider
betale sig at lave lidt gaussisk sløring på de områder af billederne, der
ikke er så væsentlige. Det fif kan bruges, hvis det er jpeg der gemmes i.
Jpeg har svært ved at lave en effektiv kompression på skarpe detaljer og der
kan nemt være områder, der af hensyn til billedet *skal* være skarpe, så for
ikke at lave skarphed overalt kan denne metode i visse tilfælde anbefales.

--
Kurt Lund

Fra : TL

Dato : 19-02-05 13:06

> [...]
> der kan nemt være områder, der af hensyn til billedet *skal* være skarpe,
> så for ikke at lave skarphed overalt kan denne metode i visse tilfælde

Har du nogen idé om hvad det reelt giver af besparelse i filstørrelse?
(Ved godt at det er meget afhængigt af billedet, men er det besværet værd?).

TL
- - -

www.lindkold.dk