Kan det virkeligt være rigtigt?
Fra : David Rasmussen

Dato : 14-02-05 19:42

Hej gruppe.

Hurra for den nye købelov, som ellers skulle gøre det nemmere for os
stakkels forbrugere, eller hvad?

Jeg indleverede en PC med defekt harddisk (dette var konstateret af en der
ved en masse om sådan noget) til reparation i den butik, hvor den var købt.

Butikken ville gerne tage i mod PC'en til nærmere undersøgelse, men gjorde
mig opmærksom på at jeg skulle bevise at den defekte PC skyldes en
fabrikationsfejl og derfor var omfattet af reklamationsretten. PC'en er købt
for 9 mdr. sammen.

Så mit spørgsmål:
Kan en butik virkelig forlange at man på det nermeste er uddannet
svagstrømsingeniør og derfor kan komme med en redegørelse og en
laboratorietest, før at de vil lade ens 9 mdr. gamle defekte PC reparere?

Fra : Henning

Dato : 14-02-05 19:56

> [...]
>svagstrømsingeniør og derfor kan komme med en redegørelse og en
>laboratorietest, før at de vil lade ens 9 mdr. gamle defekte PC reparere?

Du forklarer blot at det forventes at en harddisk kan holde mere end 9
måneder - derefter er bolden hos butikken igen

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 14-02-05 21:02

Henning wrote:

> Du forklarer blot at det forventes at en harddisk kan holde mere end 9
> måneder - derefter er bolden hos butikken igen

Som en sidebemærking, så giver de fleste harddisk producenter mindst 2
års _ægte_ garanti (nyere seagates endda op til 5 år)
Ved godt det ikke den er "bedste" løsning, og er da også enige i at det
er butikken der skal ordne det.
Men som en sidste udvej kan det jo altid overvejes...

--
/Bjarke
http://sikkertnet.dk || http://drik-øl.dk

Fra : Ralph

Dato : 14-02-05 21:13

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Du forklarer blot at det forventes at en harddisk kan holde mere end 9
> måneder - derefter er bolden hos butikken igen

Dette kan vel uddybes:
Du forklarer blot at det forventes at en harddisk - som har været 100%
iorden fra fabrikken - kan holde mere end 9 måneder - derefter er bolden hos
butikken igen

Held og lykke

--
Venligst
Ralph

Fra : David Rasmussen

Dato : 14-02-05 21:54

> [...]
> Du forklarer blot at det forventes at en harddisk - som har været 100%
> iorden fra fabrikken - kan holde mere end 9 måneder - derefter er bolden

Tak for hjælpen til alle svarerne!

Jeg prøver. Og hvis butikken stadig nægter, så må man vel gå til
forbrugerrådet eller sådan noget... ?

Hilsen

David

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-02-05 22:31

In article <42110fb7$0$194$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, David Rasmussen wrote:

> "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for hjælpen til alle svarerne!
>
> Jeg prøver. Og hvis butikken stadig nægter, så må man vel gå til
> forbrugerrådet eller sådan noget... ?

Forbrugerklagenævnet, eller et civilt søgsmål. Førstnævnte kommer
kun med vejledende afgørelser. Retten kommer med en dom, og koster
sælger en del mere. Så prøv evt om retshjælpen ikke vil skrive et
pænt brev.

Fra : Torbenth

Dato : 14-02-05 23:35

"David Rasmussen" <david@FJERNpost10.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg prøver. Og hvis butikken stadig nægter, så må man vel gå til
> forbrugerrådet eller sådan noget... ?

Du kunne også prøve at skrive direkte til producenten, som nok ikke vil være
interesseret i at få sit navn ødelagt.

Mvh.
Torben

Fra : Kasper Dupont

Dato : 15-02-05 07:11

Henning wrote:

> Du forklarer blot at det forventes at en harddisk kan holde mere end 9
> måneder

Måske, men faktisk er fire ud af de fem harddiske jeg
købte i 2004 gået i stykker indenfor det første halve
år. De tre af dem fik jeg byttet uden nævneværdige
problemer.

--
Kasper Dupont

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-02-05 01:23

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote in

> Måske, men faktisk er fire ud af de fem harddiske jeg
> købte i 2004 gået i stykker indenfor det første halve
> år.

Har din PC jordforbindelse ? - hvis min ikke har det er der "stød" i
kabinettet, den slags kan dræbe en HDD...

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"

Fra : Kasper Dupont

Dato : 17-02-05 11:20

Henrik Stidsen wrote:

> Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote in

> Har din PC jordforbindelse ? - hvis min ikke har det er der "stød" i
> kabinettet, den slags kan dræbe en HDD...

Maskinen havde jordforbindelse, da de første to diske døde.
Men det har den ikke mere, alle mine computere er blevet
leveret med jordstik, som ikke passer i en dansk stikkontakt.

Er her i øvrigt nogen som kan svare på, om hyppigt brug
og en manglende jordforbindelse har inflydelser på
reklamationsretten?

--
Kasper Dupont

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-02-05 13:16

Den 17-02-05 11.20 skrev Kasper Dupont følgende:

> Er her i øvrigt nogen som kan svare på, om hyppigt brug
> og en manglende jordforbindelse har inflydelser på
> reklamationsretten?

Jeg har ikke et juridisk svar, men jeg har endnu ikke været ude for at
blive spurgt om den slags ting ved reklamationer. Og alene i de seneste
par måneder har jeg fået byttet to harddiske, en strømforsyning og en
router.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Kasper Dupont

Dato : 17-02-05 14:21

Kim Ludvigsen wrote:

> Jeg har ikke et juridisk svar, men jeg har endnu ikke været ude for at
> blive spurgt om den slags ting ved reklamationer.

Nej, det har jeg heller ikke (I hvert fald ikke med computer
udstyr). Selvom de godt nok undrede sig lidt da jeg kom med
to harddiske samtidig.

Til gengæld har jeg prøvet at være uenig med en butik om
hvorvidt en deffekt på en cykel skyldtes slidtage eller en
fejl, der havde været der ved købet.

--
Kasper Dupont

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-02-05 08:49

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> skrev:

> Måske, men faktisk er fire ud af de fem harddiske jeg
> købte i 2004 gået i stykker indenfor det første halve
> år.

Bruger du dem atypisk? Eksempelvis serverbrug med diske der ikke er
beregnet til det eller lignende?

Jeg har aldrig været ude for, at en harddisk er stået af.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 15-02-05 13:25

Morten Bjergstrøm wrote:

> Bruger du dem atypisk? Eksempelvis serverbrug med diske der ikke er
> beregnet til det eller lignende?

Computeren er næsten altid tændt. Men diskene har sjældent
arbejdet mere end et par timer hvert døgn. Kan det kaldes
atypisk, og har det nogen inflydelse på reklamationsretten?

Tre af de diske, der gik i stykker er en enkelt gang blevet
transporteret over en længere afstand. Men transporten er
skam foregået forsvarligt.

> Jeg har aldrig været ude for, at en harddisk er stået af.

Så vil jeg sige du er heldig. Jeg har oplevet det fem gange
på mine egne computere, og to gange har jeg måttet hjælpe
nogle venner efter deres harddisk var stået af. Det er
heldigvis ikke gået data tabt i nogen af tilfældene. Kun i
et af de syv tilfælde jeg kan huske har harddisken været
over et år gammel.

--
Kasper Dupont

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-02-05 10:37

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> skrev:

> Har din PC jordforbindelse ? - hvis min ikke har det er der "stød" i
> kabinettet, den slags kan dræbe en HDD...

Jeg har aldrig haft jordforbindelse på mine computere og aldrig har jeg
haft problemer i den forbindelse medmindre jeg har rørt bagsiden af
kabinettet og selv haft god jordforbindelse.

--
Morten http://miljokemi.dk