tiltler?
Fra : Martin Bak

Dato : 14-02-05 13:06

Jeg er kommet i besiddelse af et ret ukomplet stamtræ for en gren af min
famile. Nu har jeg dyrket det lidt, og googlet lidt, og jeg har fundet ud af
følgende:

Min tip-tip oldefar var bror til Edvard Griegs mor. Altså Edvard Grieg var
min tip-tip oldefars nevø. Giver det Edvard Grieg en titel i forhold til mig
og mine søskende? (Grand et eller andet eller sådan noget?)

For at gøre det hele meget besværligt, så gifter Edvard Grieg sig med sin
kusine, altså min tip-tip oldefars datter. (Det er så hendes søster, der er
min tip-oldemor) Spørgsmålet er igen det samme, Giver det hende nogen
familiær tiltel i forhold til mig og mine søskende?

Jeg undskylder hvis spøgsmålene er for banale eller selvoptagede, men det sq
da ret sjovt

--
Martin

Fra : Jan T Pharo

Dato : 14-02-05 17:51

Mon, 14 Feb 2005 13:05:52 +0100, "Martin Bak"
<m_bak@vip.stjert.cybercity.dk>; <cuq46q$2s2g$1@news.cybercity.dk>;
<dk.videnskab.historie.genealogi>:

>Min tip-tip oldefar var bror til Edvard Griegs mor. Altså Edvard Grieg var
>min tip-tip oldefars nevø. Giver det Edvard Grieg en titel i forhold til mig
>og mine søskende? (Grand et eller andet eller sådan noget?)

I det "amerikanske" system er det sikkert en betegnelse på det ("soandso
uncle twice removed" eller noe slikt.

Men altså:
farfars søster er grandtante.
Oldefars søster har vi ikke noen betegnelse på i Norge; vi kunne jo
kalle henne oldetante. Da blir komponistens mor din tip-tip-oldetante.
tip-tip-oldetantens barn har vi slett ikke noen betegnelse på.

> [...]
>min tip-oldemor) Spørgsmålet er igen det samme, Giver det hende nogen
>familiær tiltel i forhold til mig og mine søskende?

Griegs kone blir da din tip-oldetante, og det er en betegnelse jeg aldri
har hørt eller sett i bruk
blir Grieg da din inngiftete tip-oldeonkel, eller tip-olde-filleonkel,
kanskje? (noen steder er en "filleonkel" mosters eller fasters mann,
andre steder betyr "filleonkel" mors eller fars fetter)

--
/Jan
<janpharo@online.no>

Fra : Jørgen Nygaard Siig

Dato : 14-02-05 19:16

Hej Martin.

Du kan gå ind på denne side, og så se om du regne dig frem til noget
slægtsforhold

http://www.saack.dk/slaegtskab.shtml

mvh Anita Siig

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 15-02-05 04:37

Scripsit Martin Bak:

> [...]
> Grieg var min tip-tip oldefars nevø. Giver det Edvard Grieg en
> titel i forhold til mig og mine søskende? (Grand et eller andet

Det mest logiske at kalde ham på dansk er "tipoldefars fætter". Der er
ikke noget mere præcist navn for det på dansk. Derimod er der på
henholdsvis norsk og engelsk mulighed for at kalde ham en 5-menning
eller en 1st cousin thrice removed (med forbehold for at der er
kludder i min hovedregning). Se nærmere på:

http://www.dis-danmark.dk/sd/i_navne.asp

Lars Erik Bryld

Fra : børge askholm

Dato : 15-02-05 09:17

Lars Erik Bryld skrev:
> [...]
> henholdsvis norsk og engelsk mulighed for at kalde ham en 5-menning
> eller en 1st cousin thrice removed (med forbehold for at der er

Hovedregning eller ikke. Problemet med disse slægtsbetegnelser er noget
vi danskere må lære at leve med, med mindre man altså begynder at bruge
min selvopfundne betegnelse "FJERN FÆTTER, KUSINE, TANTE, ONKEL M.FL."

Lidt primitivt, indrømmet, men vi slipper for megen hovedregning og
dermed forbunden bekymring hvis vi gør det. Jeg tror ikke det nytter
meget at indføre "norske" tilstande og vi begynder at tale om
"x-menninger" - og at oversætte de engelsk/amerikanske til dansk synes
helt håbløst med mindre der er en eller anden genial oversætter der kan
finde på noget helt nyt.

Børge Askholm

Fra : Hugh Watkins

Dato : 15-02-05 16:02

"børge askholm" <baskholm@webspeed.dk> wrote in message

> [...]
> oversætte de engelsk/amerikanske til dansk synes helt håbløst med mindre
> der er en eller anden genial oversætter der kan finde på noget helt nyt.

just found a sixth cousin once removed

her mother is my 6 th cousin

our common ancestor is

http://hughw36.blogspot.com/

read below Writing Buddies

our common ancestors are Thomas Holmes and Anne Morgan married in about 1742

Sue and the others found me because the web is littered with those farm
names and surnames from my postings
Once I got her line into Family Tree Maker

menu >> people >> relationship calculator

relationship calculator
in google

http://www.iroots.net/tools/cusncalc/

enjoy

Hugh W

Fra : børge askholm

Dato : 15-02-05 16:34

Hugh Watkins skrev:
> "børge askholm" <baskholm@webspeed.dk> wrote in message

snip

snip
> just found a sixth cousin once removed
>
> her mother is my 6 th cousin

Jotak, det er da meget fint, men på darnsk (dænsg) _har_ vi altså ikke
alle disse betegnelser. Indrømmet, de virker udmærket på Engelsk, men
med vort lille sprog (der efter sigende er for lille til at vi skal have
egen ballet) er det altså anderlunde.

Børge

Fra : Martin Bak

Dato : 15-02-05 21:30

> [...]
> famile. Nu har jeg dyrket det lidt, og googlet lidt, og jeg har fundet ud

Jeg takker for alle svar. Konklusionen må være, at der ikke på dansk findes
en almindelig anerkendt tiltel for et sådant slægtsforhold. Det er min
opfattelse, at brugen af en eller anden familiær tiltel skal virke
præciserende, for at have nogen berettigelse. Hvis ingen ved hvad man taler
om, når man fyrer en konstrueret tiltel af, så er det nok bedre at beskrive
slægtsskabet så det er til at forstå. Men endnu engang tak for interessen.

Martin