Robert Altman - Hvad skal vi se
Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 03-02-05 15:01

En af de store film overraskelser for os sidste år (eller var det forrige
år) var Robert Altmans "Gosford Park". Den var både herren og fruen rigtig
glade for. Derfor blev vi sådan lidt interesseret i at se mere af Robert
Altmans hånd. Men jeg synes at kunne læse mig til at hans film er af meget
skiftende karakter, så hvad skal vi se. Udfra Imdb har jeg selv følgende
forslag, men vil I ikke tilføje eller fjerne fra den liste.

Short Cuts (1993)
The Player (1992)
3 Women (1977)
MASH (1970)

Hvordan er MASH filmen i forhold til serien, vi er begge ville med seriens
blanding af alvor og crazy humor.

Mvh. Brian

Fra : Holst

Dato : 03-02-05 15:13

Brian, Rikke & Kristian wrote:

> MASH (1970)
>
> Hvordan er MASH filmen i forhold til serien, vi er begge ville med seriens
> blanding af alvor og crazy humor.

Filmen er bedre, men det er jo nok typisk tilfældet. Det er ved at være
mange år siden jeg så M*A*S*H, men jeg erindrer den i hvert fald til at
være meget lig serien. Jeg kan godt anbefale filmen. Jeg var i hvert
fald ret begejstret for den, da jeg så den for en ti års tid siden.

Fra : Morten Steen

Dato : 03-02-05 17:21

> Short Cuts (1993)

Er helt afgjort en must. En af mine all-time favoritter. Fantastisk film.

Morten

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 03-02-05 19:15

"Morten Steen" <morten.x@film.dk> skrev i en meddelelse

> Er helt afgjort en must. En af mine all-time favoritter. Fantastisk film.
>
> Morten

Hørt! En helt igennem vidunderlig film. Hvis man kan lide film som "Grand
Canyon" så vil man elske denne.
Jeg kan også varmt anbefale "the Player".
"M*A*S*H" er ret tæt på TV-serien, og altså temmelig fjollet, men de spiller
godt og filmen er enormt well-casted (hvis det ord findes). Den fås for
tiden for en hund i en lækker dobbeltdisk-udgave med masser af
ekstramateriale.
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde

Fra : Brian P

Dato : 03-02-05 23:02

Morten Steen:

Jonas Gaarde:

> Hørt! En helt igennem vidunderlig film. Hvis man kan lide film som "Grand
> Canyon" så vil man elske denne.

Jeg er een af de få, som ikke er så vildt begejstret for "Short cuts"
(alligevel kan jeg godt lide "Grand Canyon") og i øvrigt finder, at meget af
det Robert Altman har lavet er temmelig middelmådigt. "Gosford Park" fandt
jeg ligegyldig og kedelig - og under middel-Altman. Til gengæld kan jeg stå
inde for "The Player", "MASH" og "Nashville", som i mine øjne er over
middel - "3 women" og "A wedding" husker jeg som interessante, men mere
tåget. "Quintet" er rædselsfuld.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-02-05 01:55

"Jonas Gaarde" <albuerumminusspam@hotmail.com> writes:

> "M*A*S*H" er ret tæt på TV-serien, og altså temmelig fjollet,

TV-serien er af og til ret tæt på filmen, ja, men det er når den
leverer sine mere seriøse afsnit.

Jeg synes bestemt ikke, at der er noget fjollet ved filmen - den
præsenterer os helt simpelt for nogle mennesker, der ser så meget
ubehageligt hver dag, at de simpelthen er nødt til at finde noget at
grine af, hvis de ikke skal blive sindssyge.. Hvis de da ikke _er_
sindssyge.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 04-02-05 17:12

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> TV-serien er af og til ret tæt på filmen, ja, men det er når den
> leverer sine mere seriøse afsnit.

Jeg synes der er mere pjat pr. minut i filmen end i serien, som altid skal
have et eller andet sentimentalt indslag så vi lige husker at krig er slemt.
Den falder filmen ikke i nær så tit.

> [...]
> ubehageligt hver dag, at de simpelthen er nødt til at finde noget at
> grine af, hvis de ikke skal blive sindssyge.. Hvis de da ikke _er_

Det er sikkert rigtigt nok, men det betyder jo ikke at filmen ikke er
fjollet. De pjatter rundt fra morgen til aften og driller hinanden som små
børn. Meget morsomt, meget godt lavet, men bestemt også meget fjollet.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 03-02-05 19:38

On Thu, 3 Feb 2005 15:00:38 +0100, "Brian, Rikke & Kristian"
<brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> wrote:

>Short Cuts (1993)
>The Player (1992)
>3 Women (1977)
>MASH (1970)

Jeg kan også anbefale NASHVILLE. Lidt ala Short Cuts, med flere
personers historie der bliver flettet finurligt sammen.

Den kan fås på en R1 disc rimelig billigt mener jeg faktisk. Jeg ved
ikke om den er udkommet i R2.

--
Now Playing:
Cut.rate.box - Zionsank

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 03-02-05 19:43

On Thu, 03 Feb 2005 19:38:09 +0100, Thomas Jespersen
<thomas@lucky-music.dk> wrote:

>Jeg kan også anbefale NASHVILLE. Lidt ala Short Cuts, med flere
>personers historie der bliver flettet finurligt sammen.

Jeg checkede lige IMDB. Jeg glemte helt "McCabe and Mrs. Miller" kan
jeg også anbefale.
--
Now Playing:
Cut.rate.box - Zionsank

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 03-02-05 22:02

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> skrev i en
meddelelse news:36qMd.142$YJ.118@news.get2net.dk...

selvom mange, uvist af hvilken grund, ikke kan fordrage "Pret-a-porter"
synes jeg absolut den er et syn værd. Tilgengæld vil jeg anbefale jer at gå
uden om "Dr. T" og "Kansas City".

Fra : Holst

Dato : 03-02-05 23:58

Jørgen Flainard wrote:

> selvom mange, uvist af hvilken grund, ikke kan fordrage "Pret-a-porter"
> synes jeg absolut den er et syn værd.

Jeg kunne også godt lide Pret-a-porter.

> Tilgengæld vil jeg anbefale jer at gå uden om "Dr. T"

Dr. T & the Women synes jeg da er en meget sød, lille komedie, som kan
slå et par timer ihjel. Men noget enestående værk er filmen bestemt ikke.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 04-02-05 01:41

> Short Cuts (1993)

Ville jeg anbefale.

Mark

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 04-02-05 13:58

Takker, så må jeg vist få købt ihvertfald MASH og Short Cuts.

Mvh. Brian

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 04-02-05 15:22

On Thu, 3 Feb 2005 15:00:38 +0100, Brian, Rikke & Kristian wrote:

> Short Cuts (1993)
> The Player (1992)
> 3 Women (1977)
> MASH (1970)

Jeg ville starte med The Player pga den ætsende satire. Det er en ond
film, og det gør godt. Tim Robbins er storartet.

Derefter ville jeg tage Short Cuts (stor film, fremragende noveller),
Nashville (flot tidsbillede) og Pret-a-porter. Sidstnævnet er i mine øjne
voldsomt undervurderet. Jeg morede mig ihvertfald kosteligt.

/Lars

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 16-02-05 00:08

On Thu, 3 Feb 2005 15:00:38 +0100, "Brian, Rikke & Kristian" <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> wrote:

>3 Women (1977)

En særdeles ubehagelig film.

Vil man se en ægte Altman kan "California Split" varmt
anbefales.