/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
moment
Fra : Tournesol


Dato : 15-02-05 19:27

Hejsa

Et spørgsmål til de lidt mere bil kyndige campister

Jeg har ladet mig fortælle at en trækker helt skal have et moment på 150 men
hvis nu bilen kun har et moment på 144 er det så skidt og hvad præsis
betyder momentet for trækket ????

Knus Henriette.



 
 
phk (15-02-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 15-02-05 20:07


"Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:42123edd$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Et spørgsmål til de lidt mere bil kyndige campister

> Jeg har ladet mig fortælle at en trækker helt skal have et moment på 150
> men hvis nu bilen kun har et moment på 144 er det så skidt og hvad præsis
> betyder momentet for trækket ????

Momentet skal være så højt som muligt - og 150 er ikke overvældende. Men om
den er 144 eller 150 er stort set lige meget.

Jeg gætter på du har fat i en benzinbil. Den har sit moment ved høje
omdrejningstal. Det bedste er at have momentet omkring den hastighed du
normalt kører når du trækker campingvognen. Det får du i en TurboDiesel.

En bil med et drejningsmoment på 144 trækker dig sagtens hen til de steder
hvor du har brug for. Det vil koste nogle nedgearinger - men behøver man
købe bil efter at man trækker en campingvogn en gang i mellem?

--
Per, Esbjerg



Tournesol (16-02-2005)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 16-02-05 08:16

Godmorgen

>
> Momentet skal være så højt som muligt - og 150 er ikke overvældende. Men
> om den er 144 eller 150 er stort set lige meget.

ok så blev jeg lidt kloger

>
> Jeg gætter på du har fat i en benzinbil. Den har sit moment ved høje
> omdrejningstal. Det bedste er at have momentet omkring den hastighed du
> normalt kører når du trækker campingvognen. Det får du i en TurboDiesel.
>

Det er rigtig jeg er ikke så meget for en disel bil de er også dyre

> En bil med et drejningsmoment på 144 trækker dig sagtens hen til de steder
> hvor du har brug for. Det vil koste nogle nedgearinger - men behøver man
> købe bil efter at man trækker en campingvogn en gang i mellem?

Tak for det
Ja lidt vil vi godt købe bil efter cv fordi den bil vi har nu er en ikke så
god trækker og det er vi ikke så glade for

De biler vi lige nu ligger og svæver imellem er:
Hyundai Matrix 1,8 aut men den må kun trække 1100 kg
Hyundai Elantra 2,0 aut men der er lang ventetid (jeg er utålmodig )
Kia magentis 2,0 aut jeg har bare lidt indstigning vanskeligheder pga mit
handicap
Suzuki Liana den med det lidt lave moment

Det er de biler vi har så umådelig svært at vælge imellem ikke mindste fordi
jeg vil ahve noget andet end manden
At det så er mig der bestemmer i sidste nede er noget anden men jeg vil jo
godt lytte til ham alligevel han skal trods alt jo også køre lidt i den
>grin<

Knus Henriette.



Sten Bo (16-02-2005)
Kommentar
Fra : Sten Bo


Dato : 16-02-05 09:36


"Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:4212f348$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Godmorgen

> At det så er mig der bestemmer i sidste nede er noget anden men jeg vil jo
> godt lytte til ham alligevel han skal trods alt jo også køre lidt i den
> >grin<
>
> Knus Henriette.


De mest bestemmerne er ungerne, så kommer konen og til nederst, gæt engang?
Det er ikke hunden..

Har bankmand i familien - og hvis en familie har aftalt møde om en større
transaktion og manden kommer alene, "aflyses" mødet idet den reelle
beslutningstager ikke er med. Joke selvfølgelig - men en næsten fast udgang
er... i taler lige om det, og kom så begge to til underskrift. (Det er der
også andre årsager til men som oftest kan manden ikke beslutte sig når
"mor" ikke er med - til at sige "go"....

Gør det noget?

--
Går du altid med hunden?
Næh- vi skiftes, sommetider går den med mig!



Tournesol (16-02-2005)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 16-02-05 09:58

Hejsa

>
> De mest bestemmerne er ungerne, så kommer konen og til nederst, gæt
> engang? Det er ikke hunden..
>

>grin< I det her tilfælde er din rækkefølge ikke helt korrekt først konen så
>børnene så manden hunden er desværre død .

> Har bankmand i familien - og hvis en familie har aftalt møde om en større
> transaktion og manden kommer alene, "aflyses" mødet idet den reelle
> beslutningstager ikke er med. Joke selvfølgelig - men en næsten fast
> udgang er... i taler lige om det, og kom så begge to til underskrift. (Det
> er der også andre årsager til men som oftest kan manden ikke beslutte
> sig når "mor" ikke er med - til at sige "go"....

>griner< normalt er vi fælles om alle beslutninger manden og jeg men i det
>her tilfælde er det en bil til mig ( pga mit handicap) så er det vel også
>rimeligt jeg bestemmer mest

Næ jeg elsker min mand mere end noget andet og vil derfor meget gerne høre
hans mening det somregl ikke altid helt tosset

Knus Henriette.



Jørgen L. (17-02-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen L.


Dato : 17-02-05 00:36

> De biler vi lige nu ligger og svæver imellem er:
> Hyundai Matrix 1,8 aut men den må kun trække 1100 kg
> Hyundai Elantra 2,0 aut men der er lang ventetid (jeg er utålmodig )
> Kia magentis 2,0 aut jeg har bare lidt indstigning vanskeligheder pga mit
> handicap
> Suzuki Liana den med det lidt lave moment

Hej Henriette.

Jeg kan se at det skal være med automatgear, husk at få monteret ekstra
oliekøler på gearet, ellers kan i få problmmer når i trække jeres CV.

Hilsen Jørgen




Tournesol (17-02-2005)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 17-02-05 07:54

Hejsa

>
> Jeg kan se at det skal være med automatgear, husk at få monteret ekstra
> oliekøler på gearet, ellers kan i få problmmer når i trække jeres CV.
>

ok kan du give en nærmer forklaring ????

Jeg har nemlig spurt hyundai forhandleren om det var nødvendigt han mente
det var en gamel skrøne men det er det måske ikke ????

jeg har ikke så meget forstand på automatgear
Hyundai elantra 2,0 aut er 4 gearet spiller det nogle rolle andet i forhold
til benzin økonomien ???

Knus Henriette.



Jørgen L. (17-02-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen L.


Dato : 17-02-05 11:00

> ok kan du give en nærmer forklaring ????
>
> Jeg har nemlig spurt hyundai forhandleren om det var nødvendigt han mente
> det var en gamel skrøne men det er det måske ikke ????

Nej det er ikke, det er ret hårdt for en aut gear kasse at trække en cv. og
bliver den rigtig varm, slæb op ad bakke i høj varme, kan det hurtigt gå
galt, i så fald brænder gearkassen sammen.

Jeg ville hvis jeg var dig kontakte nogen som laver aut gear kasser, og høre
hvad de mener.
Jeg mener at man kan få en ekstra køler med termostat så den kun bliver
brugt når automat er blevet varmt.

> jeg har ikke så meget forstand på automatgear
> Hyundai elantra 2,0 aut er 4 gearet spiller det nogle rolle andet i
> forhold til benzin økonomien ???

Nu er automat gear jo ikke godt kørsel økonomien så det er vel et valg
ligesom om man vil køre med åbne vinduer i stedet for aircon etc.

Hilsen Jørgen



Tournesol (17-02-2005)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 17-02-05 12:07

Hejsa Jørgen

> Nej det er ikke, det er ret hårdt for en aut gear kasse at trække en cv.
> og bliver den rigtig varm, slæb op ad bakke i høj varme, kan det hurtigt
> gå galt, i så fald brænder gearkassen sammen.
>

ok dete r jo ikke så smart


> Jeg ville hvis jeg var dig kontakte nogen som laver aut gear kasser, og
> høre hvad de mener.
> Jeg mener at man kan få en ekstra køler med termostat så den kun bliver
> brugt når automat er blevet varmt.
>

Ja det tror jeg ,jeg vil gøre evt forslag ????
Det kan irritere mig at hyundai siger at det er en skrøne når jeg nu spørger
specifikt om det >ggrrr<


>
> Nu er automat gear jo ikke godt kørsel økonomien så det er vel et valg
> ligesom om man vil køre med åbne vinduer i stedet for aircon etc.

Nu har jeg desværre ikke noget valg hvis jeg ellers ønsker at køre bil
forsvarligt og efter loven for jeg havde helt sikkert fortrukket en alm
gearing.

Jeg ved godt at benzin økonomien ikke er den bedste med automat gear men jeg
havde en tro på at når den er 4 gearet så er den mere økonomisk end en 3
gearet men der tager jeg måske fejl ???

Knus Henriette.



Arne Keller (18-02-2005)
Kommentar
Fra : Arne Keller


Dato : 18-02-05 09:01

Tournesol wrote:
> Hejsa Jørgen
>
>
>>Nej det er ikke, det er ret hårdt for en aut gear kasse at trække en cv.
>>og bliver den rigtig varm, slæb op ad bakke i høj varme, kan det hurtigt
>>gå galt, i så fald brænder gearkassen sammen.
>>
> ok dete r jo ikke så smart
>
Jeg har en bil med automatgear og en CV, jeg har aldrig oplevet nogle
problemer.
>
>>Jeg ville hvis jeg var dig kontakte nogen som laver aut gear kasser, og
>>høre hvad de mener.
>>Jeg mener at man kan få en ekstra køler med termostat så den kun bliver
>>brugt når automat er blevet varmt.
>>
Eller få monteret en føler og et termometer eller advarselslampe hvis
man virkelig tror det er et problem.
>
> Ja det tror jeg ,jeg vil gøre evt forslag ????
> Det kan irritere mig at hyundai siger at det er en skrøne når jeg nu spørger
> specifikt om det >ggrrr<
>
Du har en autoriseret forhandler som siger det er en skrøne, og en
person i en nyhedsgruppe som siger noget andet.
Det betyder ikke at det er forkert hvad forhandleren siger

Hvis du er i tvivl vil jeg da bare bede svaret skriftligt, evt fra
Hyundai Danmark, så har du sikkert bedre argumenter hvis der sker noget.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.
www.kabling.dk | www.net-faq.dk

phk (18-02-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 18-02-05 13:19


"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse
news:4215a0a1$0$29272$14726298@news.sunsite.dk...

> Du har en autoriseret forhandler som siger det er en skrøne, og en person
> i en nyhedsgruppe som siger noget andet.
> Det betyder ikke at det er forkert hvad forhandleren siger

> Hvis du er i tvivl vil jeg da bare bede svaret skriftligt, evt fra Hyundai
> Danmark, så har du sikkert bedre argumenter hvis der sker noget.

Svaret er nok nærmere at visse biltyper faktisk har problemer med det, mens
andre ikke har.

Jeg kender ikke Hyundai´s katagori :)


--
Per, Esbjerg



Tournesol (18-02-2005)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 18-02-05 14:13

Hejsa

>>
> Jeg har en bil med automatgear og en CV, jeg har aldrig oplevet nogle
> problemer.
>>

ok rart at vide
Hvordan er det at køre med cv efter automatgear bil ???


> Eller få monteret en føler og et termometer eller advarselslampe hvis man
> virkelig tror det er et problem.

ja det var selvfølig også en løsning


>>
> Du har en autoriseret forhandler som siger det er en skrøne, og en person
> i en nyhedsgruppe som siger noget andet.
> Det betyder ikke at det er forkert hvad forhandleren siger

Nej det kan du have ret i

>
> Hvis du er i tvivl vil jeg da bare bede svaret skriftligt, evt fra Hyundai
> Danmark, så har du sikkert bedre argumenter hvis der sker noget.

Det har jeg også tænkt mig at gøre

Tak for info

Knus henriette.



phk (18-02-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 18-02-05 16:33


"Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:4215e9e5$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hvordan er det at køre med cv efter automatgear bil ???

Kommer an på bilen. Vælger du en campingvogn med en vægt og en luftmodstand
der lige nøjagtig gør at den skifter gear hele tiden er det ret træls.
Vælger du ikke sådan en vil du formentlig blive udsat for den på givne
strækninger, hvor vindens styrke og vejens hældning lige nøjagtig gør at den
skifter op og ned hele tiden.


--
Per, Esbjerg



Tournesol (18-02-2005)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 18-02-05 17:09

Hejsa

>
> Kommer an på bilen. Vælger du en campingvogn med en vægt og en
> luftmodstand der lige nøjagtig gør at den skifter gear hele tiden er det
> ret træls. Vælger du ikke sådan en vil du formentlig blive udsat for den
> på givne strækninger, hvor vindens styrke og vejens hældning lige nøjagtig
> gør at den skifter op og ned hele tiden.
>

ok det lyder til at det er ret trælst at køre med cv og aut gear.

Jeg tror vi er tættest på at blive enig om
hyundai Elantra 2,0 benzin aut.
Den cv vi har er en dethleffs beduin 460 på total 1100 kr
Vi ønsker os en Adria altea 502 dk 1300 total

Nogle der ved om det vil være godt eller skidt med aut gear i praksis på den
hollandske side ser det umildbart fint ud men det siger jo ingen ting om
virkeligheden

Knus henriette.



Jan Bøgh (18-02-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 18-02-05 17:25

Tournesol wrote:

> ok det lyder til at det er ret trælst at køre med cv og aut gear.

Nej, det er fedt - bare der er muskler nok til rådighed!

vh
Jan

--
Rejsedagbog fra campingtur ( Opdateret m. sidste halvdel) i SW-USA kan ses

http://jan.boegh.net/Rejser.htm.
Desværre ses siden bedst med Internet Explorer, da MS tilsyneladende har
valgt
at sabotere visningen i andre browsere, når sider genreres fra Powerpoint



Tournesol (18-02-2005)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 18-02-05 17:47

Hejsa

>
> Nej, det er fedt - bare der er muskler nok til rådighed!
>

>fnis< ok det er så den del jeg ikke lige er så stærk >grin<

Men 2,0 er i mine øjne pænt med muskler

Knus Henriette



phk (18-02-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 18-02-05 18:00


"Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:42161bf6$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>> Nej, det er fedt - bare der er muskler nok til rådighed!

>>fnis< ok det er så den del jeg ikke lige er så stærk >grin<
>
> Men 2,0 er i mine øjne pænt med muskler

Hvis man ikke vil høre må man føle...


--
Per, Esbjerg



Tournesol (21-02-2005)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 21-02-05 14:23

Hejsa
"
>
> Hvis man ikke vil høre må man føle...
>

hvad mener du med det ????

Knus Henriette.



phk (21-02-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 21-02-05 14:43


"Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:4219e19d$0$159$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> Hvis man ikke vil høre må man føle...

> hvad mener du med det ????

Du mener 2.0 er nok til ikke at skulle skifte gear hele tiden? At der er
power nok i en 2.0 til at holde vogntoget i fart i høj gear - oven i købet
automatgear.

Afhængig af hvilket mærke du vælger, så er der ikke power nok i en 2.0 ....

Hvis du ikke vil høre på dette råd, må du jo føle når du først har købt en
bil, der skifter gear hele tiden med campingvognen bagefter.

Såmænd :)


--
Per, Esbjerg
Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500



Jesper Hedegaard (21-02-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 21-02-05 20:27


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4219e532$0$48686$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:4219e19d$0$159$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>>> Hvis man ikke vil høre må man føle...
>
>> hvad mener du med det ????
>
> Du mener 2.0 er nok til ikke at skulle skifte gear hele tiden? At der er
> power nok i en 2.0 til at holde vogntoget i fart i høj gear - oven i købet
> automatgear.
>
> Afhængig af hvilket mærke du vælger, så er der ikke power nok i en 2.0
> ....
>
> Hvis du ikke vil høre på dette råd, må du jo føle når du først har købt en
> bil, der skifter gear hele tiden med campingvognen bagefter.
>
> Såmænd :)
>
>
> --
> Per, Esbjerg
> Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500
>

Tjah - en gammel Volvo 745 med en 2,3 l 115-hk maskine med indsprøjtning
skifter nu ikke vildt tit med 900-1.000 kg på krogen.
Motoren er nu også mere lagt ud til trækkraft end til race, men straffes af
en temmelig høj gearing med automatgearet.
Den ligger for det meste ret mageligt i 4. gear (højeste) på motorvejen,
når vi ligger i lå af en lastvogn. Dog skal man med aut.gearet regne med
lidt manuelt skift her og der, da - i det mindste Volvo's - skiftemønsteret
ligger "lavt". Forstået på den måde at den helst skifter så tidligt op og
sent ned at omdrejningerne holdes nede.Til gengælg ligger dens moment ikke
så lavt som gearkassen tror, så for at holde damp nok på ved længere
og/eller stejlere stigninger (i DK) er det fornuftigt at geare ned selv i
tide og få omdrejninger og træk på. Dette kan gøres på 2 måder: enten med
kick-down'en (træd tilstrækkeligt hårdt på speederen, så gearer den selv ned
hvis du ikke kører over 120-130) eller ved at trykke på knappen der slår det
elektriske overgear (4.) fra og træd lidt mere på speederen. Denne metode er
nok den bedste - mindre omdrejninger end metode 1 og bedre kontrol over det
hele - og du rammer meget bedre "the sweet spot", hvor motoren trækker
bedst. Desuden har kick-down-metoden den indbyggede ulempe at du før eller
siden letter på speederen og dermed tillader gearkassen at geare op igen -
som regel for tidligt....
Andre - og mere moderne - aut.gearkasser har nok ikke det elektriske
overgaer og dermed ikke blot en knap til at koble det ind og ud. Så må du
bare være lidt mere aktiv og flytte gearvælgeren fra "D" til "3" eller hvad
det nu hedder i den aktuelle bil, Det ideeller er vel Porsche's Tiptronic
med skifteknapperne indbygget i rattet, men det er nu sjældent at se en
911'er som trækker Men måske nogle af Audi's større modeller har samme
system ?

En anden og langt væsentligere ting at tage hensyn til kan være
aut.gearkasser med Lock-Up eller hvad de forskellige fabirkker kalder deres
system; at konveteren (den automatiske oliekobling) låser når du kommer op i
hastighed. Et ganske besparende system, som min gamle Volvo nyder godt af.
Ved ca 90 km/t kan du høre og mærke at den skifter et ½ gear op...dvs det at
oliekoblingen låser får omdrejningerne på motoren til af falde yderligere
500 o/m. Kort fortalt skyldes det at en oliekobling (aka konverter, som
langt de fleste aut.gear har) altid har ca 10% spild, da den ikke kan koble
100% ind. Ved at tilføje en mekanisk kobling i konveteren kan du låse denne
og derved opnå samme krafttab som i en manuel kobling.
Da jeg sidste sommer fik renoveret min aut.kasse efter 250 tkm så jeg
hvordan dette system ser ud i virkeligheden - dog på en konverter til en
anden bil. Og jeg så størrelsen på den koblingsplade, der skal llåse
konverteren....og specialistens svar på mit "Det var da ikke meget kobling
!" var at det lige netop er en rigtig god grund til at undgå den hastighed,
hvor denne lås skifter ind og ud hele tiden.....
Netop dette skift (500 o/m op og ned hver gang + et svagt ryk i bilen) kan
nok af mange opfattes som om at gearkassen hele tiden skifter gear - i
virkeligheden sker der det at du varmer denne kobling godt op og slider
_meget_ på den. Det kan altså bedst betale sig at sætte hastigheden op
eller ned, afhængigt af hvad din bil kan trække i det terræn, du nu kører i.

Har haft flere biler gennem tiden med aut.gear og har savnet det hver gang
jeg har forladt det. Men først de sidste 3 års tid med cv i nakken. Og det
er altså ikk' så ringe endda....

Dog sagde "manden" hos specialisten noget "sjovt"; de fleste aut.gearkasser
nu til dags må du forvente skal renoveres efter 100 tkm !
Mercedes forresten _ingen_ undtagelse, selvom de for meget få år siden
påstod at deres nye aut.kasser "ikke engang skulle have skiftet olie". Det
har de nu officielt vedgået at det _skal_ de. Efte bl.a. mange utilfredse
taxa-vognmænd....
I gamle dage anså vi da sådan en gearkasse for uopslidelig og
vedligeholdelsesfri - den skal altså have en vis service, så check
manualen - så holder den længere !

Så denne lange historie ku skrives ned til: tjek manualen og test den
udvalgt bil foran egen cv

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder



Tournesol (22-02-2005)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 22-02-05 08:30


Hejsa Jesper

tak fro den fine beskrivelse

Kick down er en af de få ting jeg ved om aut gear men ellers syntes jeg fik
et godt indtryk at et aut gaer selv jeg må inrømme et det var meget teknisk
men en meget fin beskrivelse

Knus henriette.



Tournesol (22-02-2005)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 22-02-05 08:27

Hejsa

>
> Du mener 2.0 er nok til ikke at skulle skifte gear hele tiden? At der er
> power nok i en 2.0 til at holde vogntoget i fart i høj gear - oven i købet
> automatgear.
>

Jammen søde Per altså så hjælp mig dog
Jeg troede at det fremgik ret tydligt at jeg intet ander om aut gear og at
det e r derfor jeg spørger så i er ved af grå hår i hovdet

For mig er en 2,0 med et moment på 186 en bil med krudt i r....... også når
det gælder at slæbe en cv fordi jeg ved ikke bedre den bil vi har nu (som
jeg ikke må køre mere) er en 1.3 med et momnet på 111 og dete r virkelig
r... hen af asfaldten

Jeg har aldrig kørt med aut gear før jeg ander ikke en dyt , det eneste jeg
ved om aut er hvad min bio far har fortalt han kørte nemlig i sådan en men
det jo 100 år siden meget har nok endret sig siden

> Afhængig af hvilket mærke du vælger, så er der ikke power nok i en 2.0
> ....

ok hvad er så nok ???
Den bil jeg tror valget falder på er nok Elantra 2,0 aut med et moment på
186 er det ikke nok ????

>
> Hvis du ikke vil høre på dette råd, må du jo føle når du først har købt en
> bil, der skifter gear hele tiden med campingvognen bagefter.

jamen det e rjo netop rådene jeg lytter til og pøver at danne mig et indtryk
af havd det er vi skal købe men vi er uanset hvad nødtil at tænke med
pengepungen
Så er jeg desværre også nød til at tænke på de skåne behov jeg nu engang har
brug for det er trods alt mig der skal køre bilen 90% af tiden.

Knus henriette.



phk (22-02-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 22-02-05 11:06


"Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:421adf96$0$168$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Jammen søde Per altså så hjælp mig dog

Det gør jeg jo også - men du mener jo der er masser af power i en 2.0´er ;)

> Jeg troede at det fremgik ret tydligt at jeg intet ander om aut gear og at
> det e r derfor jeg spørger så i er ved af grå hår i hovdet

> For mig er en 2,0 med et moment på 186 en bil med krudt i r....... også
> når det gælder at slæbe en cv fordi jeg ved ikke bedre den bil vi har nu
> (som jeg ikke må køre mere) er en 1.3 med et momnet på 111 og dete r
> virkelig r... hen af asfaldten

Er det også røven hen ad asfalten med campingvogn?

En bils drejningsmoment fortæller ikke det store om bilens evne til at
trække en campingvogn - og især da ikke ved benzinbiler fordi benzinbiler
oftest - især de 16-ventilede - har deres drejningsmoment ved 3-4.000
omdrejninger svarende til hastigheder omkring 120-180. Det kan man sige som
ikke bruge til noget når man kører med campingvogn.

Jeg har haft en Mondeo 1.8 og den var ikke god til at køre med campingvogn.
Den behøvede ikke engang at se skyggen af en bakke før den skulle ned i et
lavere gear. En anelse modvind eller en stigning af den slags man møder på
motorvejene sydpå - og jeg tænker her på stigninger som er meget meget små -
var nok til at højre pedal skulle hamres i bund med deraf følgende krampe
som resultat (det hjalp lidt at have fartpilot her, men hastigheden falder
umærkeligt når man kommer sydpå, fordi propper i ørerne forhindrer en i at
høre hvad der sker med motoren :)

Jeg vurderer - og det er udelukkende en vurdering - at en 2.0 motor og en
1.8 motor ved campingvognshastighed på hjulene yder nogenlunde det samme og
at du sagtens kan risikere at der vil blive en masse skiften op og ned
imellem højeste og næsthøjeste gear ved kørsel under bestemte forhold.

Desværre er det ved en kort tur ikke muligt at finde ud af om det er noget
der vil irritere en - eller om man kan leve med det.

Eneste sikre måde er at købe en turbodiesel. De har masser af kræfter ved
campingvognshastighed.

>> Afhængig af hvilket mærke du vælger, så er der ikke power nok i en 2.0
>> ....
>
> ok hvad er så nok ???
> Den bil jeg tror valget falder på er nok Elantra 2,0 aut med et moment på
> 186 er det ikke nok ????

Måske - men jeg skyder på at det moment er målt ved omkring 4.000
omdrejninger, og der kører du jo så ikke, hverken til hverdag eller i
weekenden med campingvogn bagefter. Så tallet er værdiløst.

Sikkert er det at momentet er lavere ved de 2.200 omdrejninger (eller hvad
det nu er) du kører med når du kører med campingvogn.

> Så er jeg desværre også nød til at tænke på de skåne behov jeg nu engang
> har brug for det er trods alt mig der skal køre bilen 90% af tiden.

Hvor meget skal I køre rundt? Kører i blot rundt i Danmark er det efter min
mening fuldstændig bedøvende lige meget hvor stor motoren er med de små
afstande der er her.


--
Per, Esbjerg
Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500



Tournesol (22-02-2005)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 22-02-05 12:20

Hejsa Per

>
> Det gør jeg jo også - men du mener jo der er masser af power i en 2.0´er
> ;)
>

jamen jeg ved ikke bedre >vræl< !!!!


>
> Er det også røven hen ad asfalten med campingvogn?

Ja især hvis den møder en bakke.
Selvfølgelig kan det da gå den knokler bare på høj tryk og skal jeg være
ærlig syntes jeg den klare pænt når man tager i btragtning af at det kun er
en 1,3.
Men jeg ville gerne have mere at give af så det ikke er så anstrengen at
køre som det er med vores nuværende bil.

>
> En bils drejningsmoment fortæller ikke det store om bilens evne til at
> trække en campingvogn - og især da ikke ved benzinbiler fordi benzinbiler
> oftest - især de 16-ventilede - har deres drejningsmoment ved 3-4.000
> omdrejninger svarende til hastigheder omkring 120-180. Det kan man sige
> som ikke bruge til noget når man kører med campingvogn.

ok nu blev jeg kloger
Det høre nok ikke til det helt alm at køre så stærkt med en cv >grin<

>
> Jeg har haft en Mondeo 1.8 og den var ikke god til at køre med
> campingvogn. Den behøvede ikke engang at se skyggen af en bakke før den
> skulle ned i et lavere gear. En anelse modvind eller en stigning af den
> slags man møder på motorvejene sydpå - og jeg tænker her på stigninger som
> er meget meget små - var nok til at højre pedal skulle hamres i bund med
> deraf følgende krampe som resultat (det hjalp lidt at have fartpilot her,
> men hastigheden falder umærkeligt når man kommer sydpå, fordi propper i
> ørerne forhindrer en i at høre hvad der sker med motoren :)

dete r nok sådan vi har det nu med vores nuværrende bil.
Vi valgt dog i sommers at køre uden om kassel vi var ret overbevist om at
det ville bilen ikke syntes om !!!!
Vi røg dog aliggevel ind i noget "bjerg" område og jeg skal lige hilse at
sige at der blev knoklet helt ned i 2 gear sådan går det når man fare vild


>
> Jeg vurderer - og det er udelukkende en vurdering - at en 2.0 motor og en
> 1.8 motor ved campingvognshastighed på hjulene yder nogenlunde det samme
> og at du sagtens kan risikere at der vil blive en masse skiften op og ned
> imellem højeste og næsthøjeste gear ved kørsel under bestemte forhold.

ok

>
> Desværre er det ved en kort tur ikke muligt at finde ud af om det er noget
> der vil irritere en - eller om man kan leve med det.

Nej det har du ret i for vej forholdene er jo vidt forskelige alt efter hvor
man køre hen
Men jeg ville nu alligevel godt have prøvet at putte cv bagefter eks
elantraen for det kunne måske give et lille indtryk i hvordan den ville være
med cv bagefter .

>
> Eneste sikre måde er at købe en turbodiesel. De har masser af kræfter ved
> campingvognshastighed.

Det kan du have ret i men jeg syntes bare de larmer som bare f....... og så
er det ikke godt i forhold til den dagl kørsel som er mnage små ture det har
en disel såvidt jeg er informeret ikke så godt af eller hvad ????

Jeg kan ikke huske om elantra findes som dissel men det gør den vel jeg har
ikke studeret den nærmer

>
> Måske - men jeg skyder på at det moment er målt ved omkring 4.000
> omdrejninger, og der kører du jo så ikke, hverken til hverdag eller i
> weekenden med campingvogn bagefter. Så tallet er værdiløst.

Dete r vit målt ved 4500 omdrejninger.
Jeg kan godt se du har ret

>
> Sikkert er det at momentet er lavere ved de 2.200 omdrejninger (eller hvad
> det nu er) du kører med når du kører med campingvogn.

ok.

>
> Hvor meget skal I køre rundt? Kører i blot rundt i Danmark er det efter
> min mening fuldstændig bedøvende lige meget hvor stor motoren er med de
> små afstande der er her.

mest i danmark og sansynligvis 3 uger af sommerferien i udlandet gerne ned
mod spanien VARME!!!!

Jeg tror jeg er blevet en del kloger nu Tak

Knus Henriette



phk (22-02-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 22-02-05 14:12


"Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:421b155c$0$161$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> Jeg vurderer - og det er udelukkende en vurdering - at en 2.0 motor og en
>> 1.8 motor ved campingvognshastighed på hjulene yder nogenlunde det samme
>> og at du sagtens kan risikere at der vil blive en masse skiften op og ned
>> imellem højeste og næsthøjeste gear ved kørsel under bestemte forhold.

Må nok hellere her indskylde at jeg mener en 2.0 med automatik og en 1.8
(Mondeo) med manuelt gear. En bil jeg altså ikke var imponeret af som
campingvognstrækker (motormæssigt set).

>> Eneste sikre måde er at købe en turbodiesel. De har masser af kræfter ved
>> campingvognshastighed.
>
> Det kan du have ret i men jeg syntes bare de larmer som bare f....... og
> så er det ikke godt i forhold til den dagl kørsel som er mnage små ture
> det har en disel såvidt jeg er informeret ikke så godt af eller hvad ????

Begge dele er forkert. De nye turbodieseler kan sagtens klare korte ture.
Den meget direkte indsprøjtning der er i dissse motorer skulle være med til
at lave dem langtidsholdbare. Jeg har kendskab til Golf II Dieselbiler, som
har kørt meget lidt i det firma de blev købt til, men som alligevel har kørt
mange km. Men nu er Golf II diesel ikke lige den rigtige bil til at trække
en campingvogn :)

Når du først kommer indenfor i en Diesel og kareten kører, vil du ikke kunne
høre forskel på benzin og dieselbil i dag. Men kører du i en diesel vil du
opdage den trækker som en elefant ved lave omdrejninger, og at det sjældent
er nødvendigt at køre den over 3.000 omdrejninger - altså op til en
benzinbils drejningsmoment. Prøv det selv!! Bor du i nærheden af midtjylland
vil jeg gerne invitere dig ud på en lille dieseltur :)

>> Hvor meget skal I køre rundt? Kører i blot rundt i Danmark er det efter
>> min mening fuldstændig bedøvende lige meget hvor stor motoren er med de
>> små afstande der er her.
>
> mest i danmark og sansynligvis 3 uger af sommerferien i udlandet gerne ned
> mod spanien VARME!!!!

Man sagde - i gamle dage - at kørte man diesel skulle man gerne køre over 20
km (stort set) hver gang man startede motoren for at den kunne holde. Noget
tyder på at det overholder I sagtens i dag (selv om det ikke er nødvendigt)?

> Jeg tror jeg er blevet en del kloger nu Tak

Så må jeg hellere forvirre dig:

Moment = 7023 * hk / Omdrejningstal

375 nM = 7023 * 80 / 1500
187 nM = 7023 * 80 / 3000

Det vil sige omdrejningstallet i høj grad bestemmer drejningsmomentet.

Det vi campister - i hvert fald mig - gerne vil have opgivet er antal HK ved
campingvognshastighed. Jeg har fået min turbodiesel målt til at have
90-100HK omkring 90 km/t. Det er nemlig heste det drejer sig om når man når
ned til bundlinjen.

Hvor mange HK har en Elenta (eller hvad du nu kalder den :)) benzinbil ved
2.000 omdrejninger?

Jeg vil gætte på dens makshestekræfter divideret med 3. Hvad siger
forhandleren?

Når du har fået tallet, så spørg dig selv hvorfor så mange er vilde med
turbodieseler som campingtrækkere :)

Og bagefter igen spørger du dig selv - er det en benzindyt du vil have?

Forvirret? Bare vent til næste episode af "diesel" :)


--
Per, Esbjerg
Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500



Tournesol (23-02-2005)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 23-02-05 12:18

Hejsa Per

> Begge dele er forkert. De nye turbodieseler kan sagtens klare korte ture.
> Den meget direkte indsprøjtning der er i dissse motorer skulle være med
> til at lave dem langtidsholdbare. Jeg har kendskab til Golf II
> Dieselbiler, som har kørt meget lidt i det firma de blev købt til, men som
> alligevel har kørt mange km. Men nu er Golf II diesel ikke lige den
> rigtige bil til at trække en campingvogn :)

ok det kunne da være man skulle prøve Elantra som dissel om ikke andet for
at prøve den er vist kun 15000 kr dyre end benzin og jo den har en langt
højer moment 235nm ved 1800 omdrejninger.

Benzin udgaven har ca 180 ved 2000 omdrejninger begge 2.0

>
> Når du først kommer indenfor i en Diesel og kareten kører, vil du ikke
> kunne høre forskel på benzin og dieselbil i dag. Men kører du i en diesel
> vil du opdage den trækker som en elefant ved lave omdrejninger, og at det
> sjældent er nødvendigt at køre den over 3.000 omdrejninger - altså op til
> en benzinbils drejningsmoment. Prøv det selv!! Bor du i nærheden af
> midtjylland vil jeg gerne invitere dig ud på en lille dieseltur :)

Pænt tilbud jeg bor i nord men på sjælland
Men jeg overvejer meget stærkt at prøve en dissel øse og så om mine
forbehold bliver gjort til skamme


>
> Man sagde - i gamle dage - at kørte man diesel skulle man gerne køre over
> 20 km (stort set) hver gang man startede motoren for at den kunne holde.
> Noget tyder på at det overholder I sagtens i dag (selv om det ikke er
> nødvendigt)?

ikke i den dagl kørsel jeg køre mange små ture men jeg køre ca 30- 40 km
ialt om dagen.


>
> Så må jeg hellere forvirre dig:
>

ja det tænkte jeg sq nok

> Det vi campister - i hvert fald mig - gerne vil have opgivet er antal HK
> ved campingvognshastighed. Jeg har fået min turbodiesel målt til at have
> 90-100HK omkring 90 km/t. Det er nemlig heste det drejer sig om når man
> når ned til bundlinjen.

ok dete r måske det der forvirre mig jeg kigger efter det forkerte §-\

>
> Hvor mange HK har en Elenta (eller hvad du nu kalder den :)) benzinbil ved
> 2.000 omdrejninger?

Elantra ja jo se du >grin< nu fortælle jeg dig hvad der står på tabellen
ikke >grin<
For det er det eneste jeg har at holde mig til
ydelse 2000 omdr/min ca 48 kw samt 180 i nm
143 hest og fra 0-100 på 9,1 sek

>
> Jeg vil gætte på dens makshestekræfter divideret med 3. Hvad siger
> forhandleren?

det muligt >grin< jeg har ikke spurt forhandleren han siger bare det er en
god trækker ,det skal han jo sige

>
> Når du har fået tallet, så spørg dig selv hvorfor så mange er vilde med
> turbodieseler som campingtrækkere :)

jeg er ikke i tivl om du har ret men har bare nogle måske gammeldas
forstillinger om en dissel

>
> Og bagefter igen spørger du dig selv - er det en benzindyt du vil have?

Måske og måske ikke jeg er entlig ligeglad havd jeg putter i tanken bare den
opfylder både mine skåne behov og kan trække en cv .

>
> Forvirret? Bare vent til næste episode af "diesel" :)

jamen bare kør på sålænge du finder dig i jeg sprøger og spørger for hvis
man ikke sprøger bliver man sq ikke kloger vel og det glæder både mænd og
kvinder .-P

Knus Henriette eller Henry hvis det gør dig bedre til pas



phk (23-02-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 23-02-05 12:44


"Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:421c666f$0$178$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> ok det kunne da være man skulle prøve Elantra som dissel om ikke andet for
> at prøve den er vist kun 15000 kr dyre end benzin og jo den har en langt
> højer moment 235nm ved 1800 omdrejninger.

Det er 60 HK

> Benzin udgaven har ca 180 ved 2000 omdrejninger begge 2.0

Det er 51 HK

Jeg _tror_ så at 1800 omdrejninger er for lidt til 90km/t - og at 2000
omdrejninger for benzinbilen også er for lidt. Måske går det lige op :)

Du er meget negativ mht. diesel. Når du først har prøvet en ønsker du ikke
at køre andet. Og da slet ikke med campingvogn bagefter ;)

>> Når du først kommer indenfor i en Diesel og kareten kører, vil du ikke
>> kunne høre forskel på benzin og dieselbil i dag. Men kører du i en diesel
>> vil du opdage den trækker som en elefant ved lave omdrejninger, og at det
>> sjældent er nødvendigt at køre den over 3.000 omdrejninger - altså op til
>> en benzinbils drejningsmoment. Prøv det selv!! Bor du i nærheden af
>> midtjylland vil jeg gerne invitere dig ud på en lille dieseltur :)
>
> Pænt tilbud jeg bor i nord men på sjælland

Det er så for langt ude på bøh ;)

> Men jeg overvejer meget stærkt at prøve en dissel øse og så om mine
> forbehold bliver gjort til skamme

Du vil i hvert fald stoppe med at kalde den en øse ;)

>> Man sagde - i gamle dage - at kørte man diesel skulle man gerne køre over
>> 20 km (stort set) hver gang man startede motoren for at den kunne holde.
>> Noget tyder på at det overholder I sagtens i dag (selv om det ikke er
>> nødvendigt)?
>
> ikke i den dagl kørsel jeg køre mange små ture men jeg køre ca 30- 40 km
> ialt om dagen.

Det er så blot et spørgsmål om evt. at skifte olien lidt oftere. Ved små
ture udskilles meget kondensvand i olien. Pas så på hvis du kører sydpå -
mangen en bil (både diesel og benzin) er gået tør for vand i olien når man
når Hamburg eller Kassel - og så er der for lidt olie tilbage. Afhjælpningen
er at skifte olie før man kører hjemmefra og ikke nøjes med at se om
olieniveauet er ok.

> Elantra ja jo se du >grin< nu fortælle jeg dig hvad der står på tabellen
> ikke >grin<
> For det er det eneste jeg har at holde mig til
> ydelse 2000 omdr/min ca 48 kw samt 180 i nm
> 143 hest og fra 0-100 på 9,1 sek

De mange HK bruger du kun når du ønsker at raket-starte. Det er sjældent
nødvendigt. Et højt drejningsmoment ønsker du dig når du skal op ad en lang
bakke ved lavest mulige omdrejninger.

> Måske og måske ikke jeg er entlig ligeglad havd jeg putter i tanken bare
> den opfylder både mine skåne behov og kan trække en cv .

En diesel er altid bedst til at trække en campingvogn så længe den har en
turbo :)

> Knus Henriette eller Henry hvis det gør dig bedre til pas

Henry er fint hvis du ikke skriver knus foran ;)


--
Per, Esbjerg
Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500



phk (23-02-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 23-02-05 12:59


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:421c6c3a$0$48678$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

>> Benzin udgaven har ca 180 ved 2000 omdrejninger begge 2.0
>
> Det er 51 HK

Den står til at have 186 nM ved 4.500 omdrejninger - så jeg vil lige tillade
mig at sætte spørgsmålstegn ved at den har 180 ved 2.000 (ikke at det er
umuligt, men det er (formentlig) ikke den mest moderne konstruktion, såh
derfor ... hvor har forhandleren tallene fra?


--
Per, Esbjerg
Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500



Tournesol (23-02-2005)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 23-02-05 14:56

hejsa

>
> Den står til at have 186 nM ved 4.500 omdrejninger - så jeg vil lige
> tillade mig at sætte spørgsmålstegn ved at den har 180 ved 2.000 (ikke at
> det er umuligt, men det er (formentlig) ikke den mest moderne
> konstruktion, såh derfor ... hvor har forhandleren tallene fra?
>

Hyundais salgs brochure (stav selv)
der er en tabel det er den jeg aflæser

Jeg kan scanne den til dig hvis det er ???

Knus henriette.



phk (23-02-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 23-02-05 15:08


"Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:421c8b79$1$174$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Jeg kan scanne den til dig hvis det er ???

Det er måske lige nemmere at skrive tallene her?


--
Per, Esbjerg
Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500



Tournesol (23-02-2005)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 23-02-05 15:26

Hejsa

>
> Det er måske lige nemmere at skrive tallene her?
>

Det er det jeg har forsøgt at gøre med det er et tiny diagram man skulle jo
nødig kunne læse havd der står :-\

Elantra 2.0 benzin
143 heste
186 nm ved 4500
ca 180 ved 2000

Dissel 2.0
113 hest
højeste drejnings moment 235 ved 1800 omdreninger
I tabellen er momentet det samme helt op til 3000 omdrejninger

vil du have kw også???

Knus Henriette



phk (23-02-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 23-02-05 20:00


"Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:421c943a$0$186$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> vil du have kw også???

Hvis de står der også, så kan du selv omregne dem til HK ved at gange med
1.34 ;)


--
Per, Esbjerg
Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500



Ole (24-02-2005)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 24-02-05 15:07

"Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> wrote in message news:<421c943a$0$186$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> Hejsa
>
> >
> > Det er måske lige nemmere at skrive tallene her?
> >
>
> Det er det jeg har forsøgt at gøre med det er et tiny diagram man skulle jo
> nødig kunne læse havd der står :-\
>
> Elantra 2.0 benzin
> 143 heste
> 186 nm ved 4500
> ca 180 ved 2000
>
> Dissel 2.0
> 113 hest
> højeste drejnings moment 235 ved 1800 omdreninger
> I tabellen er momentet det samme helt op til 3000 omdrejninger
>
> vil du have kw også???
>
> Knus Henriette


Hej Henriette

Jeg _har_ faktisk en Hyundai Elantra CRDI med manuelt gear. Det _er_
en turbodiesel og den trækker formidabelt.

Jeg har på et år kørt ca. 28.000 km til en pris af ca. 25.000 kr.
incl. alle udgifter til service, brændstof, vask, forsikring,
ejerafgift osv. men excl. anskaffelse.

Det kan være lidt vanskeligt at anvende 5. gear på almindelig
landevej, men et gennemsnitligt forbrug på omkring 10-11 km/l med CV
på slæb er vel ok!

Jeg synes du skal prøve den hos en forhandler, hvis det er muligt, da
modellen såvidt jeg ved ikke er på lager. Du skal desuden være
opmærksom på, at den kun leveres med automatgear på særlig bestilling.
Du skriver i en anden mail, at du har prøvet Matrix med dieselmotor og
at det var en dårlig oplevelse. Her skal du være opmærksom på, at
Matrix er med en 3-cylindret 1,5 l dieselmotor og det er jo noget
ganske andet end den 2 l motor der er i Elantra (og forresten også i
Santa Fe)

Mvh
Ole

Tournesol (23-02-2005)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 23-02-05 14:54

Hejsa Per

>
> Jeg _tror_ så at 1800 omdrejninger er for lidt til 90km/t - og at 2000
> omdrejninger for benzinbilen også er for lidt. Måske går det lige op :)
>

ok så den eneste gurnd til at betale mere for bilen i det tilfælde her er
bespaelsen på brændstoffet.

> Du er meget negativ mht. diesel. Når du først har prøvet en ønsker du ikke
> at køre andet. Og da slet ikke med campingvogn bagefter ;)

Jeg har bare nok nogle gamle fordomme ,jeg følger desværre ikke så meget med
mere som jeg gjore engang
du har sikkert ret i hvertfald til det modsatte er bevist

>
> Det er så for langt ude på bøh ;)
>

jeps rigtig ude på bøhlandet her er så dejlig fred og ro og næsten igen
busser


>
> Du vil i hvert fald stoppe med at kalde den en øse ;)
>

>grin< måske

>
> Det er så blot et spørgsmål om evt. at skifte olien lidt oftere. Ved små
> ture udskilles meget kondensvand i olien. Pas så på hvis du kører sydpå -
> mangen en bil (både diesel og benzin) er gået tør for vand i olien når man
> når Hamburg eller Kassel - og så er der for lidt olie tilbage.
> Afhjælpningen er at skifte olie før man kører hjemmefra og ikke nøjes med
> at se om olieniveauet er ok.

vi er meget hysterisk med olie da vi har lært det den hårde vej
Man skal ikke stole på advarselslamper de virker måske ikke det kostede
i hvertfald en ny motor og nu tjekker JEG olie MEGET tit og det bliver
skiftet som det skal og sidste år da vi kørte på vores først udlandferie
blev det skiftet inden vi kørte vi gav og bilen nye sutter på vi syntes ikke
de gamle var gode nok med cv bag på.


>
> De mange HK bruger du kun når du ønsker at raket-starte. Det er sjældent
> nødvendigt. Et højt drejningsmoment ønsker du dig når du skal op ad en
> lang bakke ved lavest mulige omdrejninger.

ok

>
> En diesel er altid bedst til at trække en campingvogn så længe den har en
> turbo :)

øj turbo den havde jeg over set det fremgår ikke at matrialet at det er en
turbo dissel.


> Henry er fint hvis du ikke skriver knus foran ;)

så må vi vist heller holde os til de rigtig navne jeg vil jo nødig gøre dig
utilpas

Knus henriette.



phk (23-02-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 23-02-05 15:11


"Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:421c8b78$0$174$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> Jeg _tror_ så at 1800 omdrejninger er for lidt til 90km/t - og at 2000
>> omdrejninger for benzinbilen også er for lidt. Måske går det lige op :)

> ok så den eneste gurnd til at betale mere for bilen i det tilfælde her er
> bespaelsen på brændstoffet.

Nahh - 10HK mere er mange HK hvis det er dem du mangler så den ikke skifter
et gear ned ;)

> Jeg har bare nok nogle gamle fordomme ,jeg følger desværre ikke så meget
> med mere som jeg gjore engang
> du har sikkert ret i hvertfald til det modsatte er bevist

Jeg vil bare have din spontane reaktion her når du har prøvet en diesel.

Så er jeg også sikker på du har været ude at køre i en ;)

>> En diesel er altid bedst til at trække en campingvogn så længe den har en
>> turbo :)

> øj turbo den havde jeg over set det fremgår ikke at matrialet at det er en
> turbo dissel.

Det er det nu helt sikkert med de kræfter den (næsten) har ;)

>> Henry er fint hvis du ikke skriver knus foran ;)

> så må vi vist heller holde os til de rigtig navne jeg vil jo nødig gøre
> dig utilpas

:)


--
Per, Esbjerg
Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500



Tournesol (23-02-2005)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 23-02-05 15:33

Hejsa

>
> Nahh - 10HK mere er mange HK hvis det er dem du mangler så den ikke
> skifter et gear ned ;)
>


ja du har ret


>
> Jeg vil bare have din spontane reaktion her når du har prøvet en diesel.

Nu skal jeg jo være ærlig og det har jeg prøvet ved en fejl
Hyundai Matrix ØØØVVVVV for en møg bil men derfor kan andre dissel blier jo
godt være bedre.
den larmede helt afsindigt og der var ikke mere ryk i den end benzin modelen
men det var også kun en 1,5

Men jeg vil helt sikker prøve Elantra i dissel så skal du nok få en tilbage
melding

>
> Det er det nu helt sikkert med de kræfter den (næsten) har ;)

ok I belive you


Knus Henriette.



Arne Keller (18-02-2005)
Kommentar
Fra : Arne Keller


Dato : 18-02-05 18:10

phk wrote:
> "Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:4215e9e5$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>>Hvordan er det at køre med cv efter automatgear bil ???
>
>
> Kommer an på bilen. Vælger du en campingvogn med en vægt og en luftmodstand
> der lige nøjagtig gør at den skifter gear hele tiden er det ret træls.

OK, det er sikkert rigtigt, men så flytter man den bare over i
triptronic og vælger selv

> Vælger du ikke sådan en vil du formentlig blive udsat for den på givne
> strækninger, hvor vindens styrke og vejens hældning lige nøjagtig gør at den
> skifter op og ned hele tiden.
>
Det har jeg faktisk aldrig oplevet, men jeg kører faktisk altid i 3
uanset hvor meget modstand der er.

Måske er det på grund af mine 163Hk og Diesel

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.
Volvo V70 D5 Automatic

Arne Keller (18-02-2005)
Kommentar
Fra : Arne Keller


Dato : 18-02-05 18:05

Tournesol wrote:
> Hejsa
>
>
>>Jeg har en bil med automatgear og en CV, jeg har aldrig oplevet nogle
>>problemer.
>>
> ok rart at vide
> Hvordan er det at køre med cv efter automatgear bil ???
>
Jeg kan bare ærge mig over at jeg ikke har skiftet til automat
tidligere, både med CV og uden.

Når man kører ud af motorvejen med fartholderen på 90Km/h skal man ikke
bekymre sig om det går op eller ned det klarer bilen selv, det er
utroligt behageligt og afslappende.

At det så er en diesel som har kræfter gør ikke fornøjelsen mindre.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.
www.kabling.dk | www.net-faq.dk

Tournesol (21-02-2005)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 21-02-05 14:25


Hejsa

> Jeg kan bare ærge mig over at jeg ikke har skiftet til automat tidligere,
> både med CV og uden.
>

ok det lyder dejligt glæder mig til at prøve

> Når man kører ud af motorvejen med fartholderen på 90Km/h skal man ikke
> bekymre sig om det går op eller ned det klarer bilen selv, det er utroligt
> behageligt og afslappende.

Jeg regner ikke med vi skal have en fart pilot men jeg kan godt se det
smarte

>
> At det så er en diesel som har kræfter gør ikke fornøjelsen mindre.

det kan jeg godt forstille mig

Knus henriette.



Jan Bøgh (21-02-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 21-02-05 14:44

Tournesol wrote:

> Jeg regner ikke med vi skal have en fart pilot men jeg kan godt se det
> smarte

Det er nogenlunde den herligste opfindelse siden hjulet

vh
Jan

--
Rejsedagbog fra tur i SW-USA kan ses på
http://jan.boegh.net/Rejser.htm.
Desværre ses siden bedst med Internet Explorer, da MS tilsyneladende har
valgt
at sabotere visningen i andre browsere, når sider genereres fra Powerpoint



Sten Bo (21-02-2005)
Kommentar
Fra : Sten Bo


Dato : 21-02-05 15:30


"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse
news:4219e5b3$0$93882$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

>
> Det er nogenlunde den herligste opfindelse siden hjulet



Nåe, forhuden en nu også rar. Man blir nemt lidt stiv med et åben styrehus.

--
Der er nu noget tragisk i,
at man for at få en fugl til at stå stille
bliver nød til at udstoppe den.



Sten Bo (21-02-2005)
Kommentar
Fra : Sten Bo


Dato : 21-02-05 15:32


"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4219f062$0$23057$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
>
> "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse
> news:4219e5b3$0$93882$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>>
>> Det er nogenlunde den herligste opfindelse siden hjulet
>
>
>
> Nåe, forhuden en nu også rar. Man blir nemt lidt stiv med et åben
> styrehus.
>
> --
> Der er nu noget tragisk i,
> at man for at få en fugl til at stå stille
> bliver nød til at udstoppe den.


Beklager - detr skulle naturligvis stå forruden!



Jan Bøgh (21-02-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 21-02-05 16:51

Sten Bo wrote:

> Beklager - detr skulle naturligvis stå forruden!

Hvad hjertet flyder over med..........

vh
jan

--
Rejsedagbog fra tur i SW-USA kan ses på
http://jan.boegh.net/Rejser.htm.
Desværre ses siden bedst med Internet Explorer, da MS tilsyneladende har
valgt
at sabotere visningen i andre browsere, når sider genereres fra Powerpoint



Kim Kristensen (21-02-2005)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 21-02-05 21:14


"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4219f0f2$0$23052$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
>
> "Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:4219f062$0$23057$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> >
> > "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse
> > news:4219e5b3$0$93882$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> >
> >>
> >> Det er nogenlunde den herligste opfindelse siden hjulet
> >
> >
> >
> > Nåe, forhuden en nu også rar. Man blir nemt lidt stiv med et åben
> > styrehus.
> >
> > --
> > Der er nu noget tragisk i,
> > at man for at få en fugl til at stå stille
> > bliver nød til at udstoppe den.
>
>
> Beklager - detr skulle naturligvis stå forruden!
>
>
Hva' faen, du har jo ret i begge dele

Med venlig hilsen Kim



Jan Bøgh (21-02-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 21-02-05 16:51

Sten Bo wrote:

> Nåe, forhuden en nu også rar. Man blir nemt lidt stiv med et åben
> styrehus.

Ja, ja - jeg vil nu heller ikke af med min, selvom man i mellemøsten ikke i
udpræget grad sætter pris på den!

vh
Jan



Ukendt (21-02-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-02-05 17:53

On Mon, 21 Feb 2005 16:50:42 +0100, "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere>
skrev:

>> Nåe, forhuden en nu også rar. Man blir nemt lidt stiv med et åben
>> styrehus.
>
>Ja, ja - jeg vil nu heller ikke af med min, selvom man i mellemøsten ikke i
>udpræget grad sætter pris på den!


ROTF


--
Vh Per



icq 8212837

Tournesol (21-02-2005)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 21-02-05 14:27


Hejsa
>
>>
>> Hvis du er i tvivl vil jeg da bare bede svaret skriftligt, evt fra
>> Hyundai Danmark, så har du sikkert bedre argumenter hvis der sker noget.
>

Jeg har skrevet til Hyundai og de siger at jeg ikke behøver at efter montere
en olie køler og det har jeg på skrift nu så det vil jeg gemme ,-)

Knus Henriette.



Kim Bonnesen (16-02-2005)
Kommentar
Fra : Kim Bonnesen


Dato : 16-02-05 18:52

Hey Henriette.

Moment er trækkraften i motoren , den bliver oftest beskrevet således 140 Nm
ved 5800 o/min
Det betyder at den maksimale trækkraft på motor er på 5800 Omdrejninger (kan
ses hvis du har omdrejningstæller i bilen).
Derfor bliver der skrevet at man opnår dette ved nedgearinger , da du ikke
normalt kan køre en CV i 4`de gear med 5800 omdrejninger - men måske i 3die
gear.
Det har formodentlig også stor betydning for din kørsels økonomi om du kan
køre i 3 die eller 4 gear med CV efter !!!!
Er du forresten klar over KIA Magnetis må køre med en CV på 1700 Kg .......
Selvfølgelig med B/E kørekortet , hvis CV vejer mere en 1450 KG.

Hvis du kan lidt Engelsk eller Tysk - så er der en fin hjemmeside i Holland
der giver en god beskrivelse af hvilken bil + CV der arbejder bedst sammen.
http://www.whattowcar.com/

God fornøjelse ...

Kim
"Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:42123edd$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Et spørgsmål til de lidt mere bil kyndige campister
>
> Jeg har ladet mig fortælle at en trækker helt skal have et moment på 150
> men hvis nu bilen kun har et moment på 144 er det så skidt og hvad præsis
> betyder momentet for trækket ????
>
> Knus Henriette.
>



Tournesol (16-02-2005)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 16-02-05 19:25

Hejsa Kim

Tak for den fine beskrivelse

Jo jeg ved godt kia kan trække mest det er da også primært derfor min mand
er vild med den >hæhæ< men elantra kan trække det den skal

Jeg har idag prøvet elantra og min mand eneste bekymring ved den bil er nok
at der skal laves en post i bugetet der hedder KONES fart bøder >hæhæ< det
er en bil der rykker når man er vandt til 1,3 det var 2,0 vi prøvede
Den har jo et fint momet på ...183 mener jeg jeg tror det vil være en
god trækker samt en god bil for mig ...når og for manden også ja selv børn
godkendte den

>
> Hvis du kan lidt Engelsk eller Tysk - så er der en fin hjemmeside i
> Holland der giver en god beskrivelse af hvilken bil + CV der arbejder
> bedst sammen.
> http://www.whattowcar.com/

har luret på den men der er nogle felter som jeg har svært ved at ud fylde
fordi jeg ikke helt forstå hvad der skal stå
Jeg taler engelsk særdeles godt men læser det skidt pga min ordblinhed

Men jeg tror vi er blevet enig om elantra og måske også en adria altea 502
dk

Tak for rådene dete r dejligt man kan spørge

Knus Henriette.



kbe (17-02-2005)
Kommentar
Fra : kbe


Dato : 17-02-05 15:49

Hej Henriette
Har du prøvet at kigge på SEAT ALTEA 2.0 tdi med 140 hk og et
drejningsmoment på 320 ved 1750 - 2500 omdrejninger. Du kan få den med DSG
gear, som er fremtidens automatgear, og uden at du behøver at tænke på køler
eller ej. Den er valgt som årets cv trækker 2005 i England.
Prøv også at gå ind på den hollandske side som er blevet anbefalet
tidligere, så skal du se toptal som cv trækker.
blot et forslag.
mvh
kjeld



Tournesol (17-02-2005)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 17-02-05 17:23

Hejsa

> Har du prøvet at kigge på SEAT ALTEA 2.0 tdi med 140 hk og et
> drejningsmoment på 320 ved 1750 - 2500 omdrejninger. Du kan få den med DSG
> gear, som er fremtidens automatgear, og uden at du behøver at tænke på
> køler eller ej. Den er valgt som årets cv trækker 2005 i England.
> Prøv også at gå ind på den hollandske side som er blevet anbefalet
> tidligere, så skal du se toptal som cv trækker.
> blot et forslag.

Jojo det ser lækker ud meeen den er noget uden for vores økonomiske
rækkevide
vi holder os i 200000 kr klassen.

Men den ser nu meget...lækker ud >hæhæ<

Tak for budet

Knus Henriette.



kbe (17-02-2005)
Kommentar
Fra : kbe


Dato : 17-02-05 19:14

Tak, skal du have. Vi er kun 2, så vi har også holdt os til omkring de
200.000 og har købt den på gule plader.
mvh
kjeld
"Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:4214c50d$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hejsa
>
>> Har du prøvet at kigge på SEAT ALTEA 2.0 tdi med 140 hk og et
>> drejningsmoment på 320 ved 1750 - 2500 omdrejninger. Du kan få den med
>> DSG gear, som er fremtidens automatgear, og uden at du behøver at tænke
>> på køler eller ej. Den er valgt som årets cv trækker 2005 i England.
>> Prøv også at gå ind på den hollandske side som er blevet anbefalet
>> tidligere, så skal du se toptal som cv trækker.
>> blot et forslag.
>
> Jojo det ser lækker ud meeen den er noget uden for vores økonomiske
> rækkevide
> vi holder os i 200000 kr klassen.
>
> Men den ser nu meget...lækker ud >hæhæ<
>
> Tak for budet
>
> Knus Henriette.
>



Tournesol (17-02-2005)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 17-02-05 19:19

Hejsa

> Tak, skal du have. Vi er kun 2, så vi har også holdt os til omkring de
> 200.000 og har købt den på gule plader.

Vi er 4 vi har to dejlige poder og de vil sikkert klage højlydt hvis ikke de
kom med
Men elelrs havde ideen været helt fin

Men engang om mange år, når manden også bliver pensionist så kunne egoist
bil komme på tale

Knus Henriette.



Sten Bo (22-02-2005)
Kommentar
Fra : Sten Bo


Dato : 22-02-05 12:41


"Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:42123edd$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Et spørgsmål til de lidt mere bil kyndige campister
>
> Jeg har ladet mig fortælle at en trækker helt skal have et moment på 150
> men hvis nu bilen kun har et moment på 144 er det så skidt og hvad præsis
> betyder momentet for trækket ????
>
> Knus Henriette.



--


Benzinbiler behøver ikke være håbløse - men de var nok mere egnede,
"langbenede" tidligere. Jeg faldt engang for en langbenet Mazda 2.2 7
sædet stationsvogn, der på siden
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=1&add=1&id=7854&cache=Mazda
sagde 180nM ved 3000 rpm
og ejeren - bekendte, sagde at den gik ca.130 i 5´ ved 3000

vi har en CC Venezia så det er rigeligt -

handlen blev dog af forskellige årsager ikke til noget.

Vi har da også senere fundet en Camry GX V6 3.0 med _alle_ narrestreger.
Automatgear, A/C, fartpilot, anlæg ruder servo osv.
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=7488&cache=no
moment 255 v. 4400

og lad det her være en lære til alle med dyre biler- nypris 510.000 En
ejer, ( Der gik på pension og havde anden bil) 170.000 km, samme
Toyota-værksted, alle service overholdt og bilag fulgte med. Sidste service
med nye bremser næsten 10 kgkr.
Fundet i den blå Kr. 49.000 hvorefter sælger reducerede prisen til 46.000
da det var termin til tandem (er skiftet - og stort service til sommer).

Den er rustbehandlet og har ikke en skramme, eller rust over hovedet. Den
kørte i sommer godt 11 på langture og nu i bykørsel 8-9 og det er
selvfølgelig det -

Jeg har gr.forsikring og måtte bøsse en 100 kr. mere, nu 478 om mdr. totalt
forsikret m 3000 i selvrisiko - fordi den er under 8 sek til hundrede og
vejer lidt mere - men det glider bare.

Der er altså mange, meget gode biler derude. Jeg ville kikke efter en stor
Carina E eller en Stor Mazda 626 og hygge mig lidt mere i dagligdagen. Der
skal jo også væer lidt tilbage til ferien

Hilsen

--
Kære hr. Møller -- Det hele er latterligt.
-- Ja, de har ret, det er til at græde over.




Sten Bo (22-02-2005)
Kommentar
Fra : Sten Bo


Dato : 22-02-05 12:56


"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:421b1b56$0$664$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>

>
> Hilsen
>
> --
> Kære hr. Møller -- Det hele er latterligt.
> -- Ja, de har ret, det er til at græde over.

Hovsa - Den ene sku være slettet igen på serveren. Ved ikke hvorfor den
sendte 2 gange - men man ska vel ikke vide alt.



phk (22-02-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 22-02-05 14:39

> Benzinbiler behøver ikke være håbløse - men de var nok mere egnede,
> "langbenede" tidligere. Jeg faldt engang for en langbenet Mazda 2.2 7
> sædet stationsvogn, der på siden
> http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=1&add=1&id=7854&cache=Mazda
> sagde 180nM ved 3000 rpm
> og ejeren - bekendte, sagde at den gik ca.130 i 5´ ved 3000

Altså 77 HK ved 130 km/t - at sammenligne med mine 90 HK ved 90 km/t - ca.


--
Per, Esbjerg
Dieselturbo der trykker - er noget der rykker :)



Sten Bo (22-02-2005)
Kommentar
Fra : Sten Bo


Dato : 22-02-05 17:00


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:421b359b$0$48708$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Benzinbiler behøver ikke være håbløse - men de var nok mere egnede,
>> "langbenede" tidligere. Jeg faldt engang for en langbenet Mazda 2.2 7
>> sædet stationsvogn, der på siden
>> http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=1&add=1&id=7854&cache=Mazda
>> sagde 180nM ved 3000 rpm
>> og ejeren - bekendte, sagde at den gik ca.130 i 5´ ved 3000
>
> Altså 77 HK ved 130 km/t - at sammenligne med mine 90 HK ved 90 km/t - ca.


>
>


Hej Per

Man sku vel ned i 4 en gang i mellem. Stod den ikke til 116 hk ved 5000 -
Og så er jeg meget i vildrede i det med mulige heste og foderbehov. Ellers
bruger man vel helt vildt med havre.
Jeg mener, plejer man ikke at tale om uøkonomisk dellast og, at de fleste
kun bruger 5-10, få % heste for at køre de der 80 - 90 man plejer.
Anden situation når det går opad, og hvordan er det, 75 kg/m sek pr, hk. Er
der et eller andet sejt i luften når man kører CV ? Man skal vist bruge
gearne flittigt for at ramme bedste forbrug

Kan du også regne på Camryen eller gør a-tomatgearet det svært?

God tråd og god info, syns det er spændende.

Hilsen






phk (22-02-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 22-02-05 17:27


"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:421b570e$0$23085$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

> Man sku vel ned i 4 en gang i mellem. Stod den ikke til 116 hk ved 5000 -
> Og så er jeg meget i vildrede i det med mulige heste og foderbehov. Ellers
> bruger man vel helt vildt med havre.

Havre bruger man rigeligt af med campingvogn. Des større motor, des mere.

> Jeg mener, plejer man ikke at tale om uøkonomisk dellast og, at de fleste
> kun bruger 5-10, få % heste for at køre de der 80 - 90 man plejer.

Jeg mener hat have læst et sted at man bruger omkring 15HK for at køre 100
uden campingvogn. Jeg tror man skal bruge 40HK for at trække 3.500 kg
vogntog - men det er udelukkende min vurdering :)

> Anden situation når det går opad, og hvordan er det, 75 kg/m sek pr, hk.

Det er vist betegnelsen for en HK :)

> Er der et eller andet sejt i luften når man kører CV ? Man skal vist
> bruge gearne flittigt for at ramme bedste forbrug

Bedste forbrug er altid så lavt omdrejningstal som muligt. Det var min
påstand for nogle måneder siden i bilkonferencen, der var nogle der ikke
troede på det så jeg måtte ud på landevejen med min bærbare og måle lidt på
mit datastik i bilen. Jeg fik selvfølgelig ret :)

> Kan du også regne på Camryen eller gør a-tomatgearet det svært?

Tomatgearet gør ingen stor forskel :)

> God tråd og god info, syns det er spændende.

Lidt trivielt, men der er jo en kvinde med, så man må starte fra bunden ;)

--
Per, Esbjerg
Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500



verner (22-02-2005)
Kommentar
Fra : verner


Dato : 22-02-05 17:58


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:421b5d17$0$48725$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Havre bruger man rigeligt af med campingvogn. Des større motor, des mere.


Jeg synes at dette er:



HYLERSPAM HYLERSPAM HYLERSPAM HYLERSPAM HYLERSPAM HYLERSPAM
HYLERSPAM


> Jeg mener hat have læst et sted at man bruger omkring 15HK for at køre 100
> uden campingvogn. Jeg tror man skal bruge 40HK for at trække 3.500 kg
> vogntog - men det er udelukkende min vurdering :)
>
>> Anden situation når det går opad, og hvordan er det, 75 kg/m sek pr, hk.
>
> Det er vist betegnelsen for en HK :)
>
gearne flittigt for at ramme bedste forbrug
>
> Bedste forbrug er altid så lavt omdrejningstal som muligt. Det var min
> påstand for nogle måneder siden i bilkonferencen, der var nogle der ikke
> troede på det så jeg måtte ud på landevejen med min bærbare og måle lidt
> på mit datastik i bilen. Jeg fik selvfølgelig ret :)
>
> Tomatgearet gør ingen stor forskel :)
>
>> God tråd og god info, syns det er spændende.
>
> Lidt trivielt, men der er jo en kvinde med, så man må starte fra bunden ;)
>
> --
> Per, Esbjerg
> Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500

HYLSESPAM HYLERSPAM HYLSERSPAM HYLERSPAM HYLERSPAM HYLERSPAM



Tournesol (23-02-2005)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 23-02-05 08:11

Hejsa

>
> Lidt trivielt, men der er jo en kvinde med, så man må starte fra bunden ;)
>

Håber ikke den var møntet på mig

Knus Henriette



phk (23-02-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 23-02-05 10:36


"Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:421c2c9b$0$161$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> Lidt trivielt, men der er jo en kvinde med, så man må starte fra bunden
>> ;)

> Håber ikke den var møntet på mig

Det var den så - men kun i sjov. De (formentlig) fleste mænd her har også
lært noget ;)
--
Per, Esbjerg
Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500



Tournesol (23-02-2005)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 23-02-05 11:52

Hejsa

>
> Det var den så - men kun i sjov. De (formentlig) fleste mænd her har også
> lært noget ;)

Ok det er så ok men husk selv mænd kat lære noget af kvinder om biler for
det er ikke alle kvinder der er helt tabt bag en vogn når det gælder biler


Knus Henriette



phk (23-02-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 23-02-05 12:45


"Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:421c666e$0$178$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hejsa

>> Det var den så - men kun i sjov. De (formentlig) fleste mænd her har også
>> lært noget ;)

> Ok det er så ok men husk selv mænd kat lære noget af kvinder om biler for
> det er ikke alle kvinder der er helt tabt bag en vogn når det gælder biler
>

Den påstand må du gerne komme med et eksempel på ;)


--
Per, Esbjerg
Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500



Tournesol (23-02-2005)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 23-02-05 14:54


Hejsa

>
> Den påstand må du gerne komme med et eksempel på ;)
>

oki jeg har bla lært en mand at starte hans bil efter den var løbet tør
Han bestilte ikke andet end at drukne den >gosh<

Jeg har intil flere gange når vores egen gamle biller før i tiden ikke ville
starte pillet ved mekaniken og så er den bare startet som en drøm

Så er jeg ret god til at få billen til at ligne en ny bil invendig når
ja rengøring er jo også et kvinde job

nu bliver det vist ot

Knus Henriette




phk (23-02-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 23-02-05 15:12


"Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:421c8b79$0$174$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Så er jeg ret god til at få billen til at ligne en ny bil invendig når
> ja rengøring er jo også et kvinde job

Ved nærmere eftertanke er Sjælland ikke så langt ude på bøh alligevel ;)


--
Per, Esbjerg
Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500



Tournesol (23-02-2005)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 23-02-05 15:33

Hejsa

>
> Ved nærmere eftertanke er Sjælland ikke så langt ude på bøh alligevel ;)
>
>
>grin< det tænkte jeg nok

Knus Henriette.



verner (23-02-2005)
Kommentar
Fra : verner


Dato : 23-02-05 21:47




Jeg synes at EsbjergPers indlæg er rent:


HYLERSPAM HYLERSPAM HYLERSPAM HYLERSPAM HYLERSPAM HYLERSPAM
HYLERSPAM


phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:421c8ed8$0$48674$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Så er jeg ret god til at få billen til at ligne en ny bil invendig
>> når
>> ja rengøring er jo også et kvinde job
>
> Ved nærmere eftertanke er Sjælland ikke så langt ude på bøh alligevel ;)
>
>
> --
> Per, Esbjerg
> Tagbøjle med cykelholdere til 4 Esbjergcykler med støttehjul til Mondeo
> sælges 50 øre

HYLERSPAM HYLERSPAM HYLERSPAM HYLERSPAM HYLERSPAM HYLERSPAM
HYLERSPAM



Sten Bo (23-02-2005)
Kommentar
Fra : Sten Bo


Dato : 23-02-05 11:00


"Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:421c2c9b$0$161$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hejsa
>
>>
>> Lidt trivielt, men der er jo en kvinde med, så man må starte fra bunden
>> ;)
>>
>
> Håber ikke den var møntet på mig
>
> Knus Henriette


Du ka da barew hedde Henri (y). Så har Per det sikkert bedre. Grin.

Kram
Sten Bo

--
Hovedpine Eau de Cologne
1´ 20 g. Mentol 1 l. Alkohol
2´ 25 g. Kamfer 1 l. Alkohol
3´ 1. g. Kamfer 25 g. Mentol 1 l. Alkohol



Tournesol (23-02-2005)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 23-02-05 11:57

Hejsa

>
>
> Du ka da barew hedde Henri (y). Så har Per det sikkert bedre. Grin.
>

Det er bare ok
Det er jeg alligevel blevet kaldt så tit, bare fordi jeg heller vil have
værktøj i gave end strikketøj

så hvis det kan hjælpe Per så det ok

Knus Henry



Sten Bo (24-02-2005)
Kommentar
Fra : Sten Bo


Dato : 24-02-05 09:53


"Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:421c666e$1$178$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hejsa
>
>>
>>
>> Du ka da barew hedde Henri (y). Så har Per det sikkert bedre. Grin.
>>
>
> Det er bare ok
> Det er jeg alligevel blevet kaldt så tit, bare fordi jeg heller vil have
> værktøj i gave end strikketøj
>
> så hvis det kan hjælpe Per så det ok
>
> Knus Henry


Mænd og kvinder kan alt - og tit bedre. Jeg var f.eks alene med 2 af vores
unger i de første uger efter fødslen - og begge tog på, hvor de ellers taber
sig.
Nej, de fik ikke bryst men faderlig omsorg.
Det skal dog kun vises i nødstilfælde, idet man skal ikke ta specialerne fra
folk, men rose.
Men der er ingen, der kan rydde op som hende. Jeg er bedst til storskrald,
og i det hele taget "de store ting i livet".
Men hvorfor er det altid os der skal aflevere flasker?

Kram & knuz :)

Havregrynsbade:
1 kg. Havregryn opvarmes 1 time på Dampbad
med 5 l. Vand. Derefter sis Vædsken.
(Sidste er meget vigtigt, da de ellers "limer" sig ALLE steder.
Familieerfaring :)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste