SD RAM PC100
Fra : Jan Nielsen

Dato : 14-02-05 16:40

Kan man bruge PC133 RAM i et bundkort beregnet til PC100 RAM ?

Jan

Fra : Mads

Dato : 14-02-05 16:43

On Mon, 14 Feb 2005 16:39:37 +0100, Jan Nielsen
<freyja@worldonline.dk> wrote:

>Kan man bruge PC133 RAM i et bundkort beregnet til PC100 RAM ?

Sagtens, men det vil kun køre 100Mhz og ikke de 133 som det er
lavet til. Det plejer dog ikke at være noget problem.

mvh Mads

Fra : Brian Lund

Dato : 14-02-05 16:54

> Kan man bruge PC133 RAM i et bundkort beregnet til PC100 RAM ?

Som Mads siger _plejer_ det ikke være et problem, og i 95% af tilfældende
vil det da også virke...
Men jeg ved at nogle bundkort nægter at køre med "for hurtige" RAM!
(Eks. bundkort fra "mærkevare" maskiner; IBM, Compaq osv.)

Brian

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 14-02-05 18:07

"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men jeg ved at nogle bundkort nægter at køre med "for hurtige" RAM!
> (Eks. bundkort fra "mærkevare" maskiner; IBM, Compaq osv.)

Øv, min Scumpaq bliver bare stående ved splash skærmen og kommer ikke til
boot.
Øv, og tre gange øv.
Nogen der vil bytte 128 MB PC133 for 128 MB PC100.............

Jan

Fra : Hans

Dato : 14-02-05 17:27

Jan & Lisbeth wrote:
> [...]
> til boot.
> Øv, og tre gange øv.
> Nogen der vil bytte 128 MB PC133 for 128 MB PC100.............

Du bør lige tjekke én ting før du bytter dig til en stang ram du måske
heller ikke kan bruge, da det udmærket kan tænkes at din Scumpaq skal bruge
ECC-registrerede rammoduler. Du bør derfor lige smutte en tur forbi deres
supportside og finde ud af hvilken type ram maskinen kræver.

Hans

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 14-02-05 18:43

"Hans" <email@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse
> ECC-registrerede rammoduler.

??? Hvad er det.

Jan

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-02-05 17:44

"Jan & Lisbeth" <Jan.Nielsentagmigvaek@kfumscout.dk> crashed Echelon
writing news:4210d4c0$0$29285$14726298@news.sunsite.dk:

http://shor.ter.dk/601924804

--
Bjarke Andersen

Fra : Henning

Dato : 14-02-05 18:06

On Mon, 14 Feb 2005 17:27:28 +0100, "Hans" <email@kvik.org.invalid>
wrote:

> [...]
>ECC-registrerede rammoduler. Du bør derfor lige smutte en tur forbi deres

ECC i workstation? Næppe, men derimd siglesided vs. doublesided.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Hans

Dato : 14-02-05 18:10

Henning wrote:

> ECC i workstation? Næppe, men derimd siglesided vs. doublesided.

Ork jo - IBM og Skumpaq har skam lavet mange sjove ting igennem tiderne.

Hans

Fra : Esben

Dato : 15-02-05 10:17

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
> On Mon, 14 Feb 2005 17:27:28 +0100, "Hans" <email@kvik.org.invalid>
> wrote:
>
> ECC i workstation? Næppe, men derimd siglesided vs. doublesided.

Stort set alle workstations bruger da ECC. PC'er derimod gør normalt ikke.

--
Esben

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-02-05 15:54

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 15-02-05 11:13

DIMM modules for the Compaq Presario PC must meet the following
requirements

a.. Synchronous Dynamic Random Access Memory (SDRAM). Only use DDR type
SDRAM memory if the computer came with DDR-SDRAM.

a.. 168 pins (184 pins for computers containing DDR-SDRAM)

a.. Intel version 1.0 compliant

a.. Single or double-sided

a.. 3.3 Volts (2.5 Volts for DDR-SDRAM)

a.. 64-bit unbuffered

a.. Intel 4-clock

a.. 66 MHz/10 ns, 100 MHz/10 ns, or 133 MHz/10 ns

NOTE: PC 133 MHz RAM is backward compatible. In most cases, PC 133 MHz
RAM will work in systems that use PC 100 RAM but the RAM will operate at the
lower speed of PC 100 MHz. If PC 133 MHz RAM does not operate at 100 MHz,
then only install PC 100 MHz RAM.

Så er alle muligheder da åbne Jan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-02-05 16:56

Jan Nielsen <freyja@worldonline.dk> wrote:

>Kan man bruge PC133 RAM i et bundkort beregnet til PC100 RAM ?

Det bør ikke være noget problem.

Men bemærk lige at der findes to typer - Single sidet og dobbelt sidet
RAM. Ældre maskiner har det bedst med dobbelt sidet, ofte 'ser' de kun
halvdelen af hukommelsen på den single sidede type...

<mlr>

Fra : Jan Nielsen

Dato : 16-02-05 09:37

Jeg fandt en gammel PC100 klods og puttede i,
kører fint.
Så jeg kan åbenbart ikke bruge PC133 i maskinen

Jan