Om vandrørsinstallation i et erhvervslokal~
Fra : Jack L.

Dato : 13-02-05 02:07

Kære gruppe.

Efter at have beset mine forældres forretning (salg af mad) har
Sundhedsstyrelsen påbudt os at installere varmt vand i toilettet.
Spørgsmålet ligger i hvem der skal betale for at udvide et vandrør så der
kan være varmt vand.

Forretningen er lejet fra en andelsforening. Jeg har endnu ikke læst
lejekontrakten, men repræsentanten mente at siden lejekontrakten ikke
omfattede indretning skal vi selv betale for udvidelse af vandrøret (efter
konsultation med andelsforeningens administration).

Imidlertid mener vi at det er at gøre foreningen en tjeneste at betale for
dette stykke VVS-arbejde. Ved at betale for den har vi gjort forretningen
klar for fremtidige lejere som også ønsker at benytte lokalet til samme
erhvervsformål og som er pålagt samme krav. Vi er også i tvivl om hvorvidt
udvidelse af vandrøret er en "indretning" eller en del af den basale
infrastruktur for at forretningen er egnet til salg af fødevarer. Jeg, selv,
forstår "indretning" som 'dekorering' af forretningen, dvs. med at male
væggen, skifte gulv eller tæppe efter eget ønske og indkøb af de fornødne
udstyr.

Bygningen har for omtrent 7-8 år siden via byfornyelsen været igennem en
renovation således at beboerne har varmt vand og varme. Renoveringen
omfattede dog ikke de toiletter som var til lejerne af erhvervslokalerne (de
ligger seperat fra samtlige lokaler men dog i samme bygning).

Jeg vil gerne høre om der tidligere har været tvister i retten for om lejer
er selv ansvarlig for at erhvervslokalet er godkendt til en bestemt branche
eller om det er ejerne? Det skal siges at før bygningen blev købt af
andelsforeningen så var den ejet af Københavns Kommune.

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

The email address is for real :)

Fra : Jack L.

Dato : 13-02-05 02:41

Jack L. wrote:
> Kære gruppe.

Vi har kigget lidt i retsinfo.dk og fundet "Lov om leje af erhvervslokaler
m.v. (erhvervslejelov)" hvor der bl.a. står:

§ 16. Udlejeren skal holde ejendommen og det lejede forsvarligt ved lige.
Alle indretninger i ejendommen, herunder til afløb og til forsyning med
elektricitet, gas, vand og varme skal holdes i god og brugbar stand.

.... Så er spørgsmål om loven implicerer at 'vand' inkluderer varmt vand. Og
er dette da nok til at holde dem ansvarlig for at forretningen overholder
Sundhedsstyrelsens påbud?

Fra : Jack L.

Dato : 13-02-05 02:43

Link: http://147.29.40.108/_GETDOCI_/ACCN/A19990093430-REGL

Fra : Holst

Dato : 13-02-05 10:51

Jack L. wrote:

> [...]
> er dette da nok til at holde dem ansvarlig for at forretningen overholder

Bemærk, at der står "... holde ... ved lige." Der står ikke noget om, at
installationerne skal være der, men er de der, så skal de vedligeholdes.

Er der vand, så mener jeg ikke, at der kan forlanges mere. Dine forældre
kunne jo bare begynde at sælge tøj i stedet for, og så behøver de jo
næppe det varme vand. Det skyldes vel udelukkende, at det er fødevarer.

Men husk på, at man altså sagtens kan få varmt vand uden at skulle til
at trække helt ny rørføring gennem vægge, etager og lignende. En lille
vandvarmer vil sikkert være alt nok. Et halvt minut på Google gav mig:

http://www.kvikvvs.dk/3Detalje.asp?VVSNR=688213-vølund.vø

men der er helt sikkert andre muligheder. En VVS'er kan sikkert
installere den i løbet af et par timer. Så alt i alt burde det kunne
gøres for mindre end 5.000 kr. skulle jeg mene.