|
| Inkasso? Fra : Troels Abrahamsen |
Dato : 12-02-05 15:15 |
|
Hejsa
Jeg købte for ca. halvandet år siden en mp3 afspiller for 889,- på
mymusic.dk's webshop. Jeg fik den tilsendt via postdanmark og skulle
betale pr. efterkrav. Jeg fik imidlertidig aldrig noget girokort hverken
med pakken eller tilsendt senere. Dette gjorde jeg ikke mymusic.dk
opmærksom på, og det var også en fejl fra min side. I novemeber sidste
år fik jeg imidlertidig en skrivelse fra mymusic's bogholderi, som
gjorde mig opmærksom på at jeg skyldte 889,- og de skulle betales inden
11 dage eller ville sagen gå videre til inkasso. Nu har jeg så været et
KÆMPE fjols og ikke fået den betalt og fik forleden dag et brev fra
FAKTAB inkasso. Jeg skulle nu betale 889,- + 94,- renter + 300 inkasso
afgift = 1283,22 ,-
Fair nok
men...
Når jeg aldrig har modtaget et girokort fra mymusic og aldrig har fået
nogen reel rykker fra dem, kan de så sende sagen til inkasso?
Jeg har fået at vide at der skal fremsendes to rykkere før man må
inddrage inkasso?? Når jeg har betalt girokortet kan jeg så be' om at få
pengene igen for inkasso omkostningerne, hvis de har opkrævet dem
uberettiget???
Håber der er nogen der ved det her...
På forhånd tak for hjælpen.
TROELS ABRAHAMSEN
troels@vetonet.dk
| |
Allan Soerensen (12-02-2005)
| Kommentar Fra : Allan Soerensen |
Dato : 12-02-05 15:44 |
|
"Troels Abrahamsen" <troels@vetonet.dk> skrev i en meddelelse
news:420e0f3c$0$13762$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
>
> Når jeg aldrig har modtaget et girokort fra mymusic og aldrig har fået
> nogen reel rykker fra dem, kan de så sende sagen til inkasso?
Det er dit problem, "Pengegæld er bringegæld". Du kan ikke være uvidende om
at du skyldte firmaet penge.
Se evt.
http://www.forbrug.dk/presse/arkiver/nyhedsbrev/2002-11-26/3/?print=1
> Jeg har fået at vide at der skal fremsendes to rykkere før man må inddrage
> inkasso??
Det er ikke rigtigt. Der skal ikke fremsendes et bestemt antal rykkere før
en sag kan sendes til inkasso.
Hvis kreditor ønsker at få dækket sine omkostninger til inkasso, skal han
oplyse dig om det før sagen sendes til inkasso og det er netop det han har
med sit brev i novemeber.
| |
Troels Abrahamsen (12-02-2005)
| Kommentar Fra : Troels Abrahamsen |
Dato : 12-02-05 15:51 |
|
OK?
Tak for hjælpen.
Jeg ved godt at fejlen ligger på min side, men jeg skulle bare lige høre
alligevel.
Igen tak for hjælpen.
TROELS ABRAHAMSEN
| |
Morten Bjergstrøm (13-02-2005)
| Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm |
Dato : 13-02-05 15:46 |
|
"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev:
>> Når jeg aldrig har modtaget et girokort fra mymusic og aldrig har
>> fået nogen reel rykker fra dem, kan de så sende sagen til
>> inkasso?
>
> Det er dit problem, "Pengegæld er bringegæld". Du kan ikke være
> uvidende om at du skyldte firmaet penge.
Det kan bare ikke reelt bruges idag eftersom en regning oftest ikke kan
betales uden det korrekte girokort. Noget en dommer vil være nødt til
at tage i betragtning når Gældsbrevslovens §3 tolkes.
--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine
| |
Jon Bendtsen (13-02-2005)
| Kommentar Fra : Jon Bendtsen |
Dato : 13-02-05 16:32 |
|
Morten Bjergstrøm wrote:
> "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev:
>
>
>>>Når jeg aldrig har modtaget et girokort fra mymusic og aldrig har
>>>fået nogen reel rykker fra dem, kan de så sende sagen til
>>>inkasso?
>>
>>Det er dit problem, "Pengegæld er bringegæld". Du kan ikke være
>>uvidende om at du skyldte firmaet penge.
>
>
> Det kan bare ikke reelt bruges idag eftersom en regning oftest ikke kan
> betales uden det korrekte girokort. Noget en dommer vil være nødt til
> at tage i betragtning når Gældsbrevslovens §3 tolkes.
Den kan da ivertfald betales, bare man ved hvor meget
og hvilken girokonto den skal ind på. De extra cifre
er kun for at gøre det lettere for modtager at styre
bogholderiet.
JonB
| |
Allan Soerensen (13-02-2005)
| Kommentar Fra : Allan Soerensen |
Dato : 13-02-05 17:58 |
|
"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns95FCA06B1AB3.miljokemi.dk@miljokemi.dk...
> "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev:
>
>>> Når jeg aldrig har modtaget et girokort fra mymusic og aldrig har
>>> fået nogen reel rykker fra dem, kan de så sende sagen til
>>> inkasso?
>>
>> Det er dit problem, "Pengegæld er bringegæld". Du kan ikke være
>> uvidende om at du skyldte firmaet penge.
>
> Det kan bare ikke reelt bruges idag eftersom en regning oftest ikke kan
> betales uden det korrekte girokort. Noget en dommer vil være nødt til
> at tage i betragtning når Gældsbrevslovens §3 tolkes.
Hvorfor ikke?
I det tilfælde burde køberen da stadig henvende sig til sælger for at få at
vide hvordan han skal betale det skyldige beløb, i stedet for at forholde
sig fuldstændigt passivt.
| |
Morten Bjergstrøm (13-02-2005)
| Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm |
Dato : 13-02-05 18:34 |
|
"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev:
>> Det kan bare ikke reelt bruges idag eftersom en regning oftest
>> ikke kan betales uden det korrekte girokort. Noget en dommer vil
>> være nødt til at tage i betragtning når Gældsbrevslovens §3
>> tolkes.
>
> Hvorfor ikke?
Det fremgår af den henvisning du selv kom med. Sådanne indbetalinger
kan ikke og bliver ikke registreret korrekt men ryger bare ind på en
opsamlings/fejlkonto.
> I det tilfælde burde køberen da stadig henvende sig til sælger for
> at få at vide hvordan han skal betale det skyldige beløb, i stedet
> for at forholde sig fuldstændigt passivt.
Naturligvis. Hvis man venter en regning og denne ikke dukker op skal
man selvfølgelig reagere for at undgå ekstraudgifter.
--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine
| |
Allan Soerensen (14-02-2005)
| Kommentar Fra : Allan Soerensen |
Dato : 14-02-05 00:46 |
|
"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns95FCBCE8F4F20.miljokemi.dk@miljokemi.dk...
>
>> I det tilfælde burde køberen da stadig henvende sig til sælger for
>> at få at vide hvordan han skal betale det skyldige beløb, i stedet
>> for at forholde sig fuldstændigt passivt.
>
> Naturligvis. Hvis man venter en regning og denne ikke dukker op skal
> man selvfølgelig reagere for at undgå ekstraudgifter.
Og det er netop tilfældet her, så vi er vist enige
| |
Morten Bjergstrøm (13-02-2005)
| Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm |
Dato : 13-02-05 18:35 |
|
Jon Bendtsen <noone@example.com> skrev:
> Den kan da ivertfald betales, bare man ved hvor meget
> og hvilken girokonto den skal ind på. De extra cifre
> er kun for at gøre det lettere for modtager at styre
> bogholderiet.
Pengene ryger bare ind på en fejlkonto og indbetaling vil ikke fremgå
og der vil blive udsendt rykkere og evt. inkasso. Hvilket også fremgår
af den sag der referes på den henvisning der tidligere er givet:
http://www.forbrug.dk/presse/arkiver/nyhedsbrev/2002-11-26/3/?print=1
Faktum er at man i dagens Danmark ikke kan betale skyldige beløb uden
det korrekte girokort. Der er iøvrigt ikke bare tale om ekstracifre.
Der er tale om kundeidentifikation.
--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine
| |
Jon Bendtsen (13-02-2005)
| Kommentar Fra : Jon Bendtsen |
Dato : 13-02-05 19:37 |
|
Morten Bjergstrøm wrote:
> Jon Bendtsen <noone@example.com> skrev:
>
>
>>Den kan da ivertfald betales, bare man ved hvor meget
>>og hvilken girokonto den skal ind på. De extra cifre
>>er kun for at gøre det lettere for modtager at styre
>>bogholderiet.
>
>
> Pengene ryger bare ind på en fejlkonto og indbetaling vil ikke fremgå
> og der vil blive udsendt rykkere og evt. inkasso. Hvilket også fremgår
> af den sag der referes på den henvisning der tidligere er givet:
> http://www.forbrug.dk/presse/arkiver/nyhedsbrev/2002-11-26/3/?print=1
Jeg antager at kunden har betalt det rette beløb.
Jeg antager yderligere at kunden at skrevet navn
og adresse på indbetalingen.
Siden at en forretnings drivende formodentlig har
navn og adresse på kunden, ellers kan de jo ikke
vide hvor de skal sende regningen hen, og yderligere
så har forretningen viden om hvilket beløb der skal
betales.
Derefter er det "bare" at korrelere indbetalingerne
med de manglede betalinger, og dermed burde forretningen
kunne finde den pågældende kunde.
JonB
| |
Morten Bjergstrøm (14-02-2005)
| Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm |
Dato : 14-02-05 07:59 |
|
Jon Bendtsen <noone@example.com> skrev:
> Derefter er det "bare" at korrelere indbetalingerne
> med de manglede betalinger, og dermed burde forretningen
> kunne finde den pågældende kunde.
Ja burde men sker det? Derudover kan man naturligvis ikke gøres
ansvarlig for andres fejl som det tidligere nævnte link ellers giver
udtryk for. Det være sig kreditors eller PostDKs fejl.
--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine
| |
Jon Bendtsen (14-02-2005)
| Kommentar Fra : Jon Bendtsen |
Dato : 14-02-05 09:27 |
|
Morten Bjergstrøm wrote:
> Jon Bendtsen <noone@example.com> skrev:
>
>
>>Derefter er det "bare" at korrelere indbetalingerne
>>med de manglede betalinger, og dermed burde forretningen
>>kunne finde den pågældende kunde.
>
>
> Ja burde men sker det? Derudover kan man naturligvis ikke gøres
> ansvarlig for andres fejl som det tidligere nævnte link ellers giver
> udtryk for. Det være sig kreditors eller PostDKs fejl.
Ja, jeg mener at hvis man modtager penge må man prøve at finde
ud af hvorfor og hvilken vare det er betaling for.
Det kan ikke være umuligt at automatisere denne søgning.
JonB
| |
Eliasen (12-02-2005)
| Kommentar Fra : Eliasen |
Dato : 12-02-05 16:04 |
|
"Troels Abrahamsen" <troels@vetonet.dk> wrote in message
news:420e0f3c$0$13762$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
>
> Jeg købte for ca. halvandet år siden en mp3 afspiller for 889,- på
> mymusic.dk's webshop. Jeg fik den tilsendt via postdanmark og skulle
> betale pr. efterkrav. Jeg fik imidlertidig aldrig noget girokort hverken
> med pakken eller tilsendt senere.
Det forvirrer mig en anelse, at du skulle betale pr. efterkrav, men stadig
skylder dem penge?
--
Eliasen
| |
Troels Abrahamsen (12-02-2005)
| Kommentar Fra : Troels Abrahamsen |
Dato : 12-02-05 16:10 |
|
Jeg fik aldrig nogen efterkravsopkrævning (kan man sige det?)
Det første jeg fik var en skrivelse, et år efter, fra Mymusic's bogholderi.
Eliasen wrote:
> "Troels Abrahamsen" <troels@vetonet.dk> wrote in message
> news:420e0f3c$0$13762$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
>
>>Jeg købte for ca. halvandet år siden en mp3 afspiller for 889,- på
>>mymusic.dk's webshop. Jeg fik den tilsendt via postdanmark og skulle
>>betale pr. efterkrav. Jeg fik imidlertidig aldrig noget girokort hverken
>>med pakken eller tilsendt senere.
>
>
> Det forvirrer mig en anelse, at du skulle betale pr. efterkrav, men stadig
> skylder dem penge?
>
| |
|
|