Afgørelser omkring forvirrende vejstriber ~
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 10-02-05 08:44

I tværgaden i Slangerup landingsplads (også kaldet Frederikssund) har man i
umindelige tider haft parkeringsbåse. Tidens tand har slidt markeringen.

Nu har jeg i den lokale avis læst at man har lavet gule striber ud for
båsene og fjernet skiltet med parkering i gaden. Markeringen af båsene har
man ikke gjort noget ved, da de var slidte i forvejen. Billedet i avisen
viser med alt tydelig to markeringer, som giver mulighed for to
fortolkninger af forholdene på stedet.

Flere borgere i byen har så oplevet at de har parkeret i båsen som altid,
men har fået en afgift fordi at båsen åbentbart har været nedlagt.

Findes der nogle afgørelser, som giver en afklaring på hvor fjernet den
gamle markering skal være, før at den ikke gælder. Ikke at det kan bruges,
for ankemulighederne er meget begrænset, da det er kommunen, som skal
stemple klagen så de kan sige at de har behandlet den individuel.

Problemet er ekstra aktuel, da man i Ølstykke på Frederikssundsvejen
tilsyneladende har nedlagt nogle skraverede zoner på kørebanen men ikke har
brugt oceaner af tid på at fjerne de hvide striber, men blot har tegnet
nogle nye hvide striber, som indikerer eksistensen af en sekundær vognbane.
Da man som bilist normalt ikke må køre hen over de skraverede felter,
medmindre at man er i tjenste, så kan man godt blive noget i tvivl om
hvordan man skal forholde sig.

Når vi nu er ved lyskrydsene så har lokalpolitikerne i Ølstykke flere gange
hævet at de ønsker flere lyskryds i Ølstykke, som kunne genere trafikken fra
Frederikssund og Hornsherred på deres vej mod København for at kunne tvinge
dem ud på parallelvejene og de må man sige at de har fået.

Som borger i Ølstykke er jeg naturligvis glad for det. 5 lyskryds på 3 km,
men deres funktionalitet er ikke ens. I nogle af krydsene bliver der grønt
for venstresvingsbanen fra hovedvejen _inden_ at der bliver grønt for dem,
som skal ligeud i modsætning til de øvrige kryds. Jeg kan godt se at det er
en naturlig del af en strategi, som skal sikre en ganske ujævn og stressende
trafikafvikling, men er der ikke regler for, hvordan de skal virke?

Carsten Overgaard

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 13-02-05 15:02

> [...]
>
> Flere borgere i byen har så oplevet at de har parkeret i båsen som altid,
> men har fået en afgift fordi at båsen åbentbart har været nedlagt.

Hvis der er gule striber ovenpå hvide, gælder de gule. Det er samme
regler, som f.eks. på motorvejen, ved vejarbejde.

Det tror jeg godt nok ikke.

- Lars