Valg for indsatte i fængsler/varetægt/anho~
Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-02-05 14:03

Hej

I forbindelse med den der happening i går med den nøgne
mand kom jeg til at tænke på om og hvordan indsatte i
fængsler, både straf og varetægt, anholdte, ... kan stemme.

JonB

Fra : Henning

Dato : 09-02-05 14:23

On Wed, 09 Feb 2005 14:03:03 +0100, Jon Bendtsen <noone@example.com>
wrote:

>Hej
>
>I forbindelse med den der happening i går med den nøgne
>mand kom jeg til at tænke på om og hvordan indsatte i
>fængsler, både straf og varetægt, anholdte, ... kan stemme.

Lige som alle os andre - de går hen i valgboksen og sætter deres
kryds?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-02-05 14:28

Henning wrote:

> Lige som alle os andre - de går hen i valgboksen og sætter deres
> kryds?

De jo spærret inde. Er der så et valgsted i fængslet?
Er der et på politistationerne ?

JonB

Fra : blue

Dato : 09-02-05 15:00

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> I forbindelse med den der happening i går med den nøgne
> mand kom jeg til at tænke på om og hvordan indsatte i
> fængsler, både straf og varetægt, anholdte, ... kan stemme.

De brevstemmer - ligesom f.eks. indlagte på sygehuse.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-02-05 15:26

blue wrote:
> "Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> De brevstemmer - ligesom f.eks. indlagte på sygehuse.

hvad så hvis:

i mandags bliver du anholdt og varetægts fængslet.
Eller tirsdag morgen.

Hvad sker der så ?

JonB

Fra : Christian Andersen

Dato : 09-02-05 15:57

Jon Bendtsen wrote:

> hvad så hvis:
>
> i mandags bliver du anholdt og varetægts fængslet.
> Eller tirsdag morgen.
>
> Hvad sker der så ?

Det kan da godt være at det at blive smidt i fængsel er en ubelejlighed,
men så kan man jo lade være med at begå kriminalitet.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-02-05 16:12

"Christian Andersen" <none@example.com> skrev i en meddelelse

> Det kan da godt være at det at blive smidt i fængsel er en ubelejlighed,
> men så kan man jo lade være med at begå kriminalitet.

Kunne vi holde os til juraen?
Politiske holdninger om indskrænkning af stemmeretten hører ikke til her.

/Per

Fra : Christian Andersen

Dato : 09-02-05 16:24

Per Christoffersen wrote:

> Kunne vi holde os til juraen?
> Politiske holdninger om indskrænkning af stemmeretten hører ikke til her.

What the fuck?!

Det var en sarkastisk bemærkning.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Inger Pedersen

Dato : 09-02-05 16:22

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> hvad så hvis:
>
> i mandags bliver du anholdt og varetægts fængslet.
> Eller tirsdag morgen.
>
> Hvad sker der så ?

Det samme som hvis du får influenza med 40 graders feber i mandags eller
tirsdag morgen - eller kører galt eller falder og brækker benet på vej hen
at stemme.
Brevstemmer kan kun afgives på forhånd; jeg kan ikke lige huske fristen, men
det er ret planlagt.

Hilsen Inger

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-02-05 17:41

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in

> Brevstemmer kan kun afgives på forhånd; jeg kan ikke lige huske
> fristen, men det er ret planlagt.

Er det ikke 3 uger eller deromkring ?

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-02-05 21:53

Henrik Stidsen wrote:
> "Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in

> Er det ikke 3 uger eller deromkring ?

Slap lige af der... Statsministeren udskrev valg - var det ikke for 3
uger siden? Der må sgu' være en rimelig frist... Hvem ved hvad man gør
og hvad fristen er?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-02-05 22:58

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in

> Slap lige af der... Statsministeren udskrev valg - var det ikke
> for 3 uger siden? Der må sgu' være en rimelig frist... Hvem ved
> hvad man gør og hvad fristen er?

Det var mig der var gal på den - det er, iflg http://e-
services.netborger.dk/produkt/default.asp?tjeneste=folketingsvalg_200
5&p=odense, 3 uger før valget at man tidligst kan brevstemme. Fristen
for afgivelsen af stemmen var d. 5 februar.

"Alot of people may not know this but I happen to be quite famous"

Fra : Per

Dato : 09-02-05 16:48

> hvad så hvis:
>
> i mandags bliver du anholdt og varetægts fængslet.
> Eller tirsdag morgen.
>
> Hvad sker der så ?

Hvis du er anholdt eller sidder i dommervagten på vej til en
varetægtsfængsling - så er det bare ærgeligt med din stemme.

Du får ikke lov til at stemme. Den tort må du lide.

Mvh. Per!

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-02-05 23:10

In article <420a3099$0$182$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Per wrote:
> Hvis du er anholdt eller sidder i dommervagten på vej til en
> varetægtsfængsling - så er det bare ærgeligt med din stemme.
>
> Du får ikke lov til at stemme. Den tort må du lide.

Hvad mener du ? Politiet kan ikke krænke dine grundovssikrede rettigheder.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-02-05 00:32

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in

> Hvad mener du ? Politiet kan ikke krænke dine grundovssikrede
> rettigheder.

Nu har jeg lige kigget lidt i grundloven - jeg kan ikke finde nogen
§§ der omtaler selve afstemningen.

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Per

Dato : 10-02-05 13:45

> Hvad mener du ? Politiet kan ikke krænke dine grundovssikrede rettigheder.

Hej igen!

læs lidt her: http://www.samfundsfag.dk/politik/valglov.htm

Der står ikke noget om at anholdte har krav på at afgive stemme.

Jeg kan ikke finde noget, der angiver at det kan kræves.

Jeg kan enddog se flere problemer ved det.

Eks. en person bliver anholdt kl. 1900 i Kbh. og han skal afgive sin stemme
i f.eks. Vordingborg - skal han køres derned med udrykning for at nå det
til kl. 2000? - Nej vel.

Kan han forlange at blive kørt fra Herodes til Pilatus - Nej vel - det har
Politiet i hvertfad ikke tid til. SÅ det får han ikke lov til.

Og alt det der med grundlovssikrede rettigheder - det holder ikke. Ligesom
boligen er ukrænkelig, er der altid undtagelser.

Han er jo ikke blevet anholdt for sjov - det er formentlig en situation han
selv har bragt sig i.

Men jeg er i fuldt gang med at undersøge sagen helt til bunds og vender
tilbage når/hvis jeg kan komme op med noget mere konkret.

Mvh. Per!

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-02-05 14:15

Per wrote:
> [...]
>
> Men jeg er i fuldt gang med at undersøge sagen helt til bunds og vender
> tilbage når/hvis jeg kan komme op med noget mere konkret.

tak, jeg håber dog aldrig at den situation bliver aktuel for mig.

JonB

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-02-05 18:23

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev:

> Hvis du er anholdt eller sidder i dommervagten på vej til en
> varetægtsfængsling - så er det bare ærgeligt med din stemme.

Som anholdt må der ikke være indskrænkninger i friheden udover det
højst nødvendige. Se Retsplejeloven.

> Du får ikke lov til at stemme. Den tort må du lide.

Hvad baserer du iøvrigt ovenstående på?

Vi mangler fortsat et juridisk funderet svar på dette ganske
interessante spørgsmål.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-02-05 21:53

blue wrote:

> "Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> De brevstemmer - ligesom f.eks. indlagte på sygehuse.

Jeg plejer egentligt næsten altid (undtaget i ferier) at have ret travlt
- og har derfor både denne og sidste gang overvejet at brevstemme.
Hvordan gør man det?

Fra : Eliasen

Dato : 09-02-05 22:36

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message

> Jeg plejer egentligt næsten altid (undtaget i ferier) at have ret travlt -
> og har derfor både denne og sidste gang overvejet at brevstemme. Hvordan
> gør man det?

Øhhhhh. ikk' for noget, men det er for sent!

--
Eliasen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-02-05 00:13

Eliasen wrote:

> Øhhhhh. ikk' for noget, men det er for sent!

ØØøøøøøh. ikk' for noget og hvad så?

Fra : per christoffersen

Dato : 09-02-05 23:16

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> Hvordan gør man det?

Ved henvendelse til kommunen (vist Folkeregisteret).

/Per

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-02-05 23:13

In article <420a7832$0$48643$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Martin Jørgensen wrote:

> Jeg plejer egentligt næsten altid (undtaget i ferier) at have ret travlt
> - og har derfor både denne og sidste gang overvejet at brevstemme.
> Hvordan gør man det?

I Århus futter man forbi inkassokontoret og brevstemmer.
(Folkeregisteret i Knudrisgade).

Man kan også lige kigge forbi en dansk ambassade i udlandet.
Tirsdag stemte jeg på valgdagen. De sidste 5-6 gange har jeg ikke
vret hjemme på valgdagen og derfor brevstemt i DK eller udland.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-02-05 00:18

Povl H. Pedersen wrote:

> In article <420a7832$0$48643$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Martin Jørgensen wrote:
-snip-

> [...]
> Tirsdag stemte jeg på valgdagen. De sidste 5-6 gange har jeg ikke
> vret hjemme på valgdagen og derfor brevstemt i DK eller udland.

Ok, tak. Jeg troede egentligt at det at "brevstemme" betød at man fik
tilsendt en blanket man afkrydser og sender ind. Hvis man skal hen til
folkeregistret, så er det alligevel lettere at stemme hos det lokale
valgsted afstandsmæssigt.

Men tidsmæssigt kan det da godt være smart at brevstemme hvis man ikke
kan nå det på valgdagen...

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-02-05 03:04

Martin Jørgensen skrev den 11-02-2005 00:17:

> Men tidsmæssigt kan det da godt være smart at brevstemme hvis man ikke
> kan nå det på valgdagen...

Nemmerlig.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-02-05 03:03

Martin Jørgensen skrev den 09-02-2005 21:53:

> Jeg plejer egentligt næsten altid (undtaget i ferier) at have ret travlt
> - og har derfor både denne og sidste gang overvejet at brevstemme.
> Hvordan gør man det?

Du kan henvende dig til hvilket som helst folkeregister i landet.

Eller hvis du opholder dig i udlandet på ambassader og konsulater.
Der giver man endda penge til brevportoen, da du selv skal forsende
brevet (det skulle jeg i hvert fald, da jeg var i Hamborg i 1998. Noget
EU-afstemining var det vist).

Der er ofte udvidede åbningstider på folkeregistrene i forbindelse valg.
Dvs. de åbningstider som nævnes på forskellige hjemmesider sagtens kan
var "gamle data".