Kurators forpligtigelser
Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-02-05 13:45

Vi har fået et lidt pudsigt brev idag i firmaet.

En af vores underleverandører er taget under konkursbehandling, og i den
forbindelse har kurator sendt en opgørelse over boets krav til os.
Opgørelsen lyder på rigtig mange penge, og vi skylder dem rent faktisk ikke
noget (jo, - en mindre regning, som der er lidt diskussion om, og som knapt
er forfalden til betaling).

Kurator har opgørelsen fra bogholderiet, og der må altså være et gevaldigt
rod her.

Mit spørgsmål er:
Har en kurator ingen forpligtigelser til at undersøge gyldigheden af sådanne
krav inden de videresendes?

Det bliver nu lagt over til os, at påvise, at vi ikke skylder noget (hvilket
ind til videre er lidt svært fordi kravene ikke er dokumenteret), og det
synes for mig at være lidt bagvendt.

Spørgsmålet er mest teoretisk ment, - vi har ingen problemer med at
dokumnetere vores betalinger. Det giver os bare noget ekstra arbejde, som vi
kunne have været foruden ved rettidig omhu hos de andre involverede parter.

/Per

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-02-05 16:42

Scripsit "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk>

> Mit spørgsmål er:
> Har en kurator ingen forpligtigelser til at undersøge gyldigheden af sådanne
> krav inden de videresendes?

Hvordan forestiller du dig at kurator skulle foretage sådan en
undersøgelse? For mig at se ville det da være et naturligt meget
tidligt skridt i undersøgelsen at udbede sig jeres kommentarer til de
oplysninger han kan finde i det konkursramte bogholderi. Kun på den
måde kan man på fornuftig vis hitte ud af hvad der er tvivl om, og så
derefter bruge krudtet på at efterforske dét nærmere.

--
Henning Makholm "I ... I have to return some videos."

Fra : per christoffersen

Dato : 08-02-05 21:26

> [...]
> måde kan man på fornuftig vis hitte ud af hvad der er tvivl om, og så
> derefter bruge krudtet på at efterforske dét nærmere.

Feks. ved at gennemgå bogholderiet og holde udsendte regninger op mod det
faktisk indbetalte (sådan gør alle andre der skal opgøre krav, så det må vel
også kunne lade sig gøre for en advokat).
Det viser sig, at advokaten har sendt brevene til alle der har modtaget en
faktura fra firmaet sidste år med krav om betaling af alle fakturerede
beløb..
Der var ikke tale om at udbede sig vores kommentarer i første omgang. Det
var et krav om betaling inden en nærmere fastsat frist, og en notits om at
sagen kan gå direkte til inkasso på baggrund af skrivelsen.

Nu blev vi ikke rystede, fordi vi ved at vi har orden i betalingerne. Jeg
undrede mig bare over om dette kunne være god skik for en kurator.

/Per

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 09-02-05 22:51

Enhver der har haft med behandlingen af konkursboer,ved, at det er meget
sjældent at bogholderiet er perfekt i tiden op til en konkurs eller
betalingsstandsning-bade i henseende til hvad fallenten skylder,og hvad der
skyles til fallenten.
Det er derfor helt naturligt,at kurator sender et krav til den virksomhed
,der ser ud som om den er i gæld til fallenten.- Og virksomheder med
regnskabspligt vil ikke have svært ved at fremvise dokumentation for
betalingen.
Venlig hilsen
Henrik Nielsen
kontorchef,cand.jur

Fra : per christoffersen

Dato : 09-02-05 23:12

"Henrik Nielsen" <nikalNOSPAM@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ,der ser ud som om den er i gæld til fallenten.- Og virksomheder med
> regnskabspligt vil ikke have svært ved at fremvise dokumentation for

Ok, men her har man altså valgt konsekvent at udsende påkravsskrivelser til
alle der er faktureret i 2004 og starten af 2005.
Men hvis det er normalt, så har jeg jo sådan set fået svar på mit spørgsmål.

/Per