Opsigelse ?
Fra : Annette Kjellerup

Dato : 08-02-05 06:26

Hej gruppe.
Jeg vil udleje et par værelser i mit hus, og agter at udnytte paragraffen,
omkring de 24000.-kr. i skattefrit fradrag.
Jeg agter indtil videre selv, at bebo den resterende del (kælder) af huset

¹) Er her nogen 'fælder' vedrørende denne udnyttelse, her tænkes på om en
evt. ændring i min egen situation, der kan betyde jeg vil flytte til en
anden landsdel undervejs i udlejeforløbet, vil få konsekvenser i dette
skattefrieforhold?

²) Er der nogle problemer vedr. opsigelse, når der tales om værelser,
herunder i sær omkring tidsrammen? Jeg havde tænkt mig, at skrive opsigelsen
allerede ved indflytningen, men er i tvivl om det overhovedet er nødvendigt,
al den stund... der tales om værelser? (2 stk).
På forhånd tak for hjælpen!
Annette!

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-02-05 10:28

"Annette Kjellerup" <A.Kjellerup@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nødvendigt,
> al den stund... der tales om værelser? (2 stk).

Opsigelsesfristen for værelser der er en del af udlejers beboelse er på
(mindst) 1 måned.
Hvis du kan finde nogen der vil leje under de betingelser, er det ikke
nødvendigt at gøre mere.

I kan gensidigt sætte opsigelsesfristen op.

Hvis du laver opsigelsen med det samme vil det formodentlig blive regnet for
at være et tidsbegrænset lejemål (uanset om dette fremgår af lejekontraktens
tekst eller ej) og her gælder der særlige regler.
Bla. at lejemålet ikke kan opsiges af nogen af parterne undervejs (medmindre
dette aftales i lejekontrakten), og at lejemålet overgår til fast leje, hvis
lejer bliver boende mere end en måned efter tidsfristens udløb (og du ikke
har opfordret til flytning).

/Per