vennetjenester
Fra : MT

Dato : 07-02-05 16:17

Er vennetjenester lovlige og er det lovligt at lave en hjemmeside hvor folk
annoncere med hvad de kan og søger?

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-02-05 16:52

"MT" <bob@bobhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er vennetjenester lovlige

Ja.

> og er det lovligt at lave en hjemmeside
> hvor folk annoncere med hvad de kan og søger?

Ja.

Der kan være tale om nogle skattemæssige konsekvenser, men det er
selvfølgelig fuldt lovligt at udveksle vennetjenester.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 01/29/05)

Fra : Ralph

Dato : 07-02-05 19:47

> Ja.
> Der kan være tale om nogle skattemæssige konsekvenser, men det er
> selvfølgelig fuldt lovligt at udveksle vennetjenester.

Et eksempel: Jeg går ind på omtalte hjemmeside og skriver at jeg kan stemme
klavere, til gengæld ønsker jeg at få monteret en skorsten til min
brændeovn.

kan jeg så:

1) bytte tjenesteydelse, jeg stemmer en skorstensmontørs klaver, han
monterer min skorsten.

2) Jeg stemmer en rengøringskones klaver, hun gør rent hjemme hos
skorstensmontøren, han monterer min skorsten.

3) Ligesom 1), men jeg tager normalt 600 kr. for en stemning, han bruger
normalt 3 timer a kr. 300,- for montering af skorsten - ergo skriver han
efterflg. en regning på 300 + moms.

Hvem bliver beskattet af hvad i eks. 1,2 og 3?

--
venligst
Ralph

Fra : Peter Hansson \(7950~

Dato : 07-02-05 20:09

> kan jeg så:
>
> 1) bytte tjenesteydelse, jeg stemmer en skorstensmontørs klaver, han
> monterer min skorsten.

Og på den måde undgå at blande TS ind i det. Den går ikke.

> 2) Jeg stemmer en rengøringskones klaver, hun gør rent hjemme hos
> skorstensmontøren, han monterer min skorsten.

Den er principelt magen til 1.

> [...]
> efterflg. en regning på 300 + moms.
>
> Hvem bliver beskattet af hvad i eks. 1,2 og 3?

Der skal skrives en faktura på arbejdet og indtægten og momsen skal
indberettes til TS. Hvordan de beskattes afhænger af den enkeltes forhold.
Evt. mellemregninger vedr. f.eks udgående og indgående moms m.v. skal
foretages i det enkelte regnskab.

Var der ikke en eller anden ø der prøvede at lave den slags med nogle
"tilgodesedler" m.v. Det man reelt lavede var en "minikopi" at det monetære
system der gælder i dette land lige nu.

Det ville da være rart, hvis man kunne koble TS ud af det hele på denne
måde.

PH

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-02-05 21:29

Ralph wrote:

> Hvem bliver beskattet af hvad i eks. 1,2 og 3?

I alle tre eksempler, skal I skrive fakturaer til hinanden på jeres
normale priser.
Om I betaler det fulde beløb til hinanden, eller om den, der skal betale
mest blot betaler forskellen til den anden, er ligegyldigt.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-02-05 22:09

Jonathan Stein wrote:

> I alle tre eksempler, skal I skrive fakturaer til hinanden på jeres
> normale priser.

Skal man ikke kun skrive faktura hvis man er selvstændigt
erhvervsdrivende?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-02-05 13:32

Erik Olsen wrote:

> Skal man ikke kun skrive faktura hvis man er selvstændigt
> erhvervsdrivende?

Det vil de også være her, selv om det ikke er deres hovedbeskæftigelse.
Nu blev der endda nævnt moms, så jeg gik ud fra, at de også var
momsregistrerede.

Her er lidt om hvornår man anses for at være selvstændig kontra lønmodtager:
http://www.startguiden.dk/loenmodtager/0/1/0

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-02-05 14:10

Jonathan Stein wrote:

> Det vil de også være her, selv om det ikke er deres
> hovedbeskæftigelse. Nu blev der endda nævnt moms, så jeg gik ud fra,
> at de også var
> momsregistrerede.

Er man momsregistreret, er man vel også pr. definition selvstændigt
erhvervsdrivende?

> Her er lidt om hvornår man anses for at være selvstændig kontra
> lønmodtager: http://www.startguiden.dk/loenmodtager/0/1/0

Jeg synes ikke beskrivelsen dækker fuldstændigt. Mange "vennetjenester"
udøves i meget begrænset omfang som bibeskæftigelse, enten af
lønmodtagere (ansat af en anden end den "vennetjenesten" udføres for)
indenfor pågældendes fagområde, eller helt udenfor pågældendes
fagområde.

Et eksempel: Jeg hjælper et familiemedlem med at montere en ny dør. Jeg
er lønmodtager, men opgave er helt udenfor mit normale fagområde. Det er
den eneste opgave af denne art jeg udfører for andre det pågældende år.

Vi er enige om at de skattemæssige konsekvenser er de samme hvad enten
der afregnes for opgavens udførelse eller ikke. Men skal jeg skrive en
faktura?

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-02-05 21:59

Erik Olsen wrote:

> Er man momsregistreret, er man vel også pr. definition selvstændigt
> erhvervsdrivende?

Der kan sikkert findes undtagelser, så jeg tør ikke svare ubetinget ja.

> [...]
> lønmodtagere (ansat af en anden end den "vennetjenesten" udføres for)
> indenfor pågældendes fagområde, eller helt udenfor pågældendes

Man kan godt være lønmodtager som hovedbeskæftigelse og udføre
selvstændigt erhvervsarbejde i sin "fritid" - eller omvendt.

> Vi er enige om at de skattemæssige konsekvenser er de samme hvad enten
> der afregnes for opgavens udførelse eller ikke. Men skal jeg skrive en
> faktura?

Hvis du er ansat hos en privat (som hushjælp, havehjælp o.l.), skal du
ikke skrive regning - og din "arbejdsgiver" skal ikke indberette noget.
Du skal blot selv opgive indtægten på selvangivelsen.

Arbejder du som selvstændig for den private, skal du skrive en faktura.
- Og så er det selvfølgelig stadig din egen opgave at opgive det på
selvangivelsen.

Der kan nok findes mange gråzone-eksempler, men man kan f.eks. kigge på
hvem, der lægger værktøj til arbejdet, planlægger det, har ansvaret o.s.v.
Men I praksis betyder det jo ikke så meget, da det i begge tilfælde er
den, der modtager betalingen, der har pligt til at indberette det korrekt.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 12-02-05 21:24

On Mon, 07 Feb 2005 at 15:17 GMT, MT <bob@bobhotmail.com> wrote:
> Er vennetjenester lovlige og er det lovligt at lave en hjemmeside hvor folk
> annoncere med hvad de kan og søger?

Så vidt jeg er orienteret er det også tildels professionsafhængigt.

En advokat, revisor eller læge må gerne hjælpe en ven med det de nu
er gode til uden beregning. En tømrer, murer eller tandlæge må ikke
hjælpe en ven uden beregning.

Jeg kan ikke huske de nærmere omstændigheder, men interesserede kan
slå sig løs her:

http://www.folketinget.dk/Samling/20021/udvbilag/SAU/Almdel_bilag78.htm

--
Anders Vind Ebbesen