Skjult lydoptagelse af barnepige i eget hj~
Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 07-02-05 10:29

Hej,

Forældrene til et spædbarn hyrer en barnepige for en aften i
deres hjem. Uden at barnepigen får det at vide, foretager
forældrene en lydoptagelse i de timer, barnepigen er alene
med spædbarnet.

Såfremt lydoptagelsen ikke afslører forkert behandling af barnet
bliver den slettet.

Er det lovligt?

Hvis lydoptagelsen afslører forkert behandling af barnet kan
forældrene (naturligvis) beslutte sig for ikke at benytte sig
af barnepigen fremover.

I det (usandsynlige) tilfælde af en egentlig mishandling, kan
lydoptagelsen så anvendes som bevis i en retssag?

Mvh,
Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-02-05 10:43

"Lars Kr. Lundin" <news-jur-06@lklundin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med spædbarnet.
>
> Såfremt lydoptagelsen ikke afslører forkert behandling af barnet

Nej.
Iht. straffeloven er det forbudt at optage møder samtaler mv, som man ikke
selv deltager i.
§ 263. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget

1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket
meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,

2) skaffer sig adgang til andres gemmer,

3) ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser
fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller
forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil han
uberettiget har skaffet sig adgang.

> I det (usandsynlige) tilfælde af en egentlig mishandling, kan
> lydoptagelsen så anvendes som bevis i en retssag?

Så vidt jeg ved afgøres det fra sag til sag om ulovligt fremskaffede beviser
kan bruges i retten.

/Per

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 07-02-05 13:20

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Nej.
> Iht. straffeloven er det forbudt at optage møder samtaler mv, som man ikke
> selv deltager i.

- hvor gammel skal barnet være for at kunne optage den samtale, det selv
deltager i?

ras

Fra : Lasse Hoelgaard

Dato : 07-02-05 13:33

> Nej.
> Iht. straffeloven er det forbudt at optage møder samtaler mv, som man
> ikke selv deltager i.

Så hvis barnet starter optageren, så vil det faktisk være okay?

-Lasse

Fra : Brian Binnerup

Dato : 07-02-05 13:37

> Så hvis barnet starter optageren, så vil det faktisk være okay?

Så er jeres spædbørn rimli' meget sejere end mine har været

Mvh

Brian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-02-05 15:51

"Brian Binnerup" <ns-brian@binnerup.dk> wrote in message

> Så er jeres spædbørn rimli' meget sejere end mine har været

Lydaktiveret start ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 14-02-05 14:47

After drinking 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> mumbled in news:4207803d$0$163
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
> "Brian Binnerup" <ns-brian@binnerup.dk> wrote in message
> Lydaktiveret start ?

Den holder ikke i byretten! Så kunne man omgå loven i alle
tilfælde ved at sige: "Jamen det var ham selv der aktiverede den"!

Andrew
--
*** The opinions expressed are not necessarily those of my employer. ***
* Software Engineer Andrew Engels Rump * BLIK og ROERarbejderforbundet *