Udlejer trækker en ekstra måneds husleje v~
Fra : Brian Andersen

Dato : 01-02-05 18:51

Hej, jeg er fraflyttet min lejlighed og havde den til syn hvor den blev
synet uden videre bemærkninger 14. januar.
Der var fundet en ny lejer som var interesseret i at overtage lejligheden
hurtigst muligt (gerne før 1. februar).

Nu har udlejeren så her den 1. februar trukket for 15 dages leje altså fra
1. februar til 15. februar.
Jeg har ringet og de påstår det er helt lovligt fordi det er den tid de skal
bruge på at klargøre den... MEN! forholder det sig nu også sådan?

Håber nogen kan give lidt assistance til en studerende...

Fra : Peter Risager

Dato : 01-02-05 19:25

> Håber nogen kan give lidt assistance til en studerende...

Hvad står der i kontrakten?

--
Peter Risager
"Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be

Fra : Brian Andersen

Dato : 02-02-05 08:21

> Hvad står der i kontrakten?

I kontrakten punkt 7 står der:
§7. Fraflytning

Er der aftalt, at lejer fraflytter boligen indtil 14 dage før lejeforholdets
ophør? [X]ja [ ]nej
eller
er det aftalt, at lejer betaler leje for højst 14 dage efter lejeforholdets
ophør? [ ]ja [ ]nej

Eftersom jeg er fraflyttet og endda har fået lejligheden synet OK mere end
14 dage før lejeforholdets ophør må jeg have ret?

Fra : Rune Wold

Dato : 02-02-05 08:37

Brian Andersen wrote:

[klip]

> Eftersom jeg er fraflyttet og endda har fået lejligheden synet OK mere end
> 14 dage før lejeforholdets ophør må jeg have ret?

Nej. I hvert fald ikke hvis vilkåret er gyldigt ift. den relevante
lejelovgivning. I så fald binder kontraktens ordlyd, selvom du er
fraflyttet og der er foretaget flyttesyn.

/Rune Wold

Fra : Brian Andersen

Dato : 02-02-05 09:39

> Nej. I hvert fald ikke hvis vilkåret er gyldigt ift. den relevante
> lejelovgivning. I så fald binder kontraktens ordlyd, selvom du er
> fraflyttet og der er foretaget flyttesyn.

Hvorfor?

Der står jo netop dette i kontrakten som stiller mig bedre?

[...]

Dvs de har haft 15 dage faktisk til at istandsætte den og en ny lejer der
var klar til at flytte ind så snart han fik lov!
Vil du uddybe hvorfor du mener det er okay at de trækker for yderligere 15
dages leje?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-02-05 10:24

"Brian Andersen" <usenet@warchalking.dk> skrev:

> [...]
> lejer der var klar til at flytte ind så snart han fik lov!
> Vil du uddybe hvorfor du mener det er okay at de trækker for

Er den nye lejer flyttet ind pr. 1/2?
Hvis ikke så skal du betale for de 14 dage. Det er et meget almindeligt
krav i lejekontrakter, at man skal flytte 14 dage før lejemålets ophør.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Brian Andersen

Dato : 02-02-05 10:48

> Er den nye lejer flyttet ind pr. 1/2?
> Hvis ikke så skal du betale for de 14 dage. Det er et meget almindeligt
> krav i lejekontrakter, at man skal flytte 14 dage før lejemålets ophør.

Jamen jeg er skam flyttet 14 dage før lejemålets ophør og det er ikke denne
periode jeg beklager mig over.
Jeg er fraflyttet 15. januar og lejligheden er synet ok samme dag. Jeg
forstår fint at vi skal betale leje frem til 1. februar.

Det jeg IKKE forstår er hvorfor at vi skal betale leje fra 1. februar til
15. februar?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-02-05 11:15

> [...]
> Jeg forstår fint at vi skal betale leje frem til 1. februar.
>
> Det jeg IKKE forstår er hvorfor at vi skal betale leje fra 1.

Hvornår er lejligheden opsagt fra og hvad er opsigelsesvarslet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Brian Andersen

Dato : 02-02-05 13:59

> Hvornår er lejligheden opsagt fra og hvad er opsigelsesvarslet.

Lejligheden er opsagt skriftligt før 1. november og opsigelsesvarslet er 3
måneder.
Jeg har en skriftlig bekræftigelse på at opsigelsen er indsendt rettidigt.

Fra : Grin

Dato : 02-02-05 15:39

On Wed, 2 Feb 2005 13:58:40 +0100, "Brian Andersen" <usenet@warchalking.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

>Lejligheden er opsagt skriftligt før 1. november og opsigelsesvarslet er 3
>måneder.
>Jeg har en skriftlig bekræftigelse på at opsigelsen er indsendt rettidigt.

Det er klart at du ikke skal betale nogen form for leje for februar, så kontakt
pbs og stands betalingen. Din kontrakt siger det samme.
Samtidig skal du kræve dit depositum tilbagebetalt, hvis du havde betalt sådan
et ved kontraktens underskrift e.lign.
Hvad med forudbetalt husleje (max 3 månder), boede du det op for nov.-dec.-jan.?

--
Gerner

Nu er det snart jul igen.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-02-05 20:58

Brian Andersen wrote:

> Lejligheden er opsagt skriftligt før 1. november og opsigelsesvarslet er 3
> måneder.

3 mdr fra 1. november giver vist 1. februar. Hvad betyder "før 1.
november?" Dagen før?

> Jeg har en skriftlig bekræftigelse på at opsigelsen er indsendt rettidigt.

Rettidigt? Jeg tror der er noget du misforstår der. Boligsselskabet er
sku' da principielt ligeglade med hvornår du opsiger. Det vigtige for
dem er at du betaler din husleje og du kan være rimeligt sikker på at de
nok skal sørge for at sende dig regninger sålænge de har krav på det.

Hvad med bare at ringe ind og bede om en forklaring på det du ikke
forstår fra dem? Jeg tror de af alle mennesker i hele verden kan give
dig det foreløbigt bedste svar og det lyder ikke til at du har gidet at
spørge dem selv...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Brian Andersen

Dato : 02-02-05 21:08

> [...]
> fra dem? Jeg tror de af alle mennesker i hele verden kan give dig det
> foreløbigt bedste svar og det lyder ikke til at du har gidet at spørge dem

Jeg har skam ringet og fik svaret at nogen skulle jo betale for perioden 1.
februar til 15. februar hvor de giver den nye lejer lov til at flytte ind.

Selv ved henvisning til min kontrakt sagde hun der intet var at hente.
Derfor retter jeg min kontakt til denne nyhedsgruppe i håb om at være den
der står bedst i sagen og evt. få nogle gode råd.

Fra : Grin

Dato : 02-02-05 22:07

On Wed, 2 Feb 2005 21:08:29 +0100, "Brian Andersen" <usenet@warchalking.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>Derfor retter jeg min kontakt til denne nyhedsgruppe i håb om at være den
>der står bedst i sagen og evt. få nogle gode råd.

Jeg går ud fra det er en almennyttig boligforening du har lejet hos, så send en
klage til beboerklagenævnet over den ulovlige fremgangsmåde.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 02-02-05 22:12

"Brian Andersen" <usenet@warchalking.dk> skrev i en meddelelse

> Selv ved henvisning til min kontrakt sagde hun der intet var at hente.
> Derfor retter jeg min kontakt til denne nyhedsgruppe i håb om at være den
> der står bedst i sagen og evt. få nogle gode råd.

Det lyder mærkværdigt.
Prøv at henvende dig til LLO.

Hilsen Inger

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-02-05 08:38

> Jeg har skam ringet og fik svaret at nogen skulle jo betale for
> perioden 1. februar til 15. februar hvor de giver den nye lejer
> lov til at flytte ind.

Det argument holder ikke. Hvis du har overholdt alle frister så stop
betalingen og lad udlejer slæbe dig i boligklagenævnet/boligretten.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-02-05 14:22

> Lejligheden er opsagt skriftligt før 1. november og
> opsigelsesvarslet er 3 måneder.
> Jeg har en skriftlig bekræftigelse på at opsigelsen er indsendt
> rettidigt.

Fraflyttede du ca. 14 oktober. Dvs. 14 dage før opsigelsesdagen 1.
november?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jørn

Dato : 01-02-05 20:19

Hej

Få din bank til at trække pbs tilbage - så har du det længste strå - er du
fejl på den, må du jo betale. Se forhåbelig denne tråd i NG. Jeg kender ikke
reglerne herom, bortset fra at hvis du kontakter din bank imorgen får
tilbagevist pbs betalingen - så er det jo godt.
Jørn

Fra : Jimmy

Dato : 01-02-05 20:57

> [...]
> reglerne herom, bortset fra at hvis du kontakter din bank imorgen får
> tilbagevist pbs betalingen - så er det jo godt.

Han skal da i hvert fald IKKE begynde at få banken til at tilbageføre
pengene før han ved helt præcist at udlejer ikke har krav på dem.
At få banken til at tilbageføre penge kan sagtens medføre administrative
omkostninger hos modtager, så hvis det viser sig at udlejer skulle have de
penge kan det nemt koste.

Fra : Jørn

Dato : 02-02-05 10:39

Jo det kan man nu godt. Det er jo ikke noget ta selv bord, og hvis man er
uenig omkring regningen betaler man jo ikke før sagen er drøftet til bunds.
Men hvis man er blevet præsenteret for, at der vil komme et træk på ens
konto med god varsel, og man ikke reagerer, så er sagen vel en anden.

Jørn

Fra : Johnt

Dato : 01-02-05 21:26

"Jørn" <joern@nospam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> reglerne herom, bortset fra at hvis du kontakter din bank imorgen får
> tilbagevist pbs betalingen - så er det jo godt.

Udgangspunktet er:
Du skal betale husleje for den tid den tager at få gjort lejligheden i
stand, da det er dig som har slidt på lejligheden, så der er behov for
istandsættelse.

Men check med lejekontrakten, om der står noget andet.

Hilsen
Johnt

Fra : Holst

Dato : 01-02-05 22:18

Johnt wrote:

> Udgangspunktet er:
> Du skal betale husleje for den tid den tager at få gjort lejligheden i
> stand, da det er dig som har slidt på lejligheden, så der er behov for
> istandsættelse.

Det er det normale, men som du skriver:

> Men check med lejekontrakten, om der står noget andet.

indimellem er det omvendt. Jeg har boet et sted, hvor det netop var sådan.

Fra : Henning

Dato : 01-02-05 21:05

On Tue, 1 Feb 2005 20:19:02 +0100, "Jørn" <joern@nospam.com> wrote:

> [...]
>reglerne herom, bortset fra at hvis du kontakter din bank imorgen får
>tilbagevist pbs betalingen - så er det jo godt.

PBS-betalinger kan afvises ind til 7 dage efter betalingen.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk