Priser og betingelser ved handel via hjemm~
Fra : Andy

Dato : 01-02-05 14:49

http://www.sport-tiedje.dk/intern/agb.htm

Der er nogle ting ved hjemmesiden som undrer mig. Det er så vidt jeg kan se
en tysk virksomhed som driver en dansk hjemmeside målrettet specielt danske
kunder.

Når den er målrettet danske kunder er det så nok kun at angive priser i
euro. Bør prisen ikke også angives i kroner?

Dernæst undrer jeg mig over §9
>Domsting, valg af lovgiving og ejendomsforbehold
>Købsaftaler indgået med sport-tiedje internet GmbH underligger udelukkende
tysk ret under
>udeladelse af UN-købsret.
>Domsting er Schleswig, Tyskland.
>De leverede varer forbliver til fuldstændig betaling sport-tiedje internet
GmbHs ejendom.

Jeg mener at have overhørt en fra forbrugerstyrelsen i radioen forklare at
selv udenlandske virksomheder var underlagt dansk lov, hvis de målrettet gik
efter danske forbrugere f.eks. i form af dansk hjemmeside eller lignende.

Andy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-02-05 15:11

Andy skrev:

> http://www.sport-tiedje.dk/intern/agb.htm

> Det er så vidt jeg kan se en tysk virksomhed som driver en
> dansk hjemmeside målrettet specielt danske kunder.

Det er afgørende.

> Når den er målrettet danske kunder er det så nok kun at angive priser i
> euro. Bør prisen ikke også angives i kroner?

Det kan jeg ikke svare på.

> Dernæst undrer jeg mig over §9

Den passus er ugyldig. Aftalen skal følge EU-lovgivningen der
giver *forbrugeren* mulighed for at vælge mellem (her) en dansk
eller en tysk domstol. Hvis sælger tager initiativet, har han
ikke noget valg. Han skal anlægge sagen ved en dansk domstol. Det
er EU-domskonventionens artikel 14 der regulerer forholdet.

Det er det der hedder ejendomsforbehold. Det er okay.

> [...]
> efter danske forbrugere f.eks. i form af dansk hjemmeside eller lignende.

Præcis. Det gælder ikke virksomheder i *alle* lande, men det
gælder hele EU og mange andre lande som har tiltrådt nogle
bestemte internationale aftaler.

De skriver også på hjemmesiden:

Den betingelse holder kun stik hvis der ikke på hjemmesiden er
mulighed for at købe direkte - altså hvis det er en ren
reklameside uden tilknyttet netbutik.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Rasmus Berntsen

Dato : 02-02-05 08:09

Hej!

> [...]

> Præcis. Det gælder ikke virksomheder i *alle* lande, men det
> gælder hele EU og mange andre lande som har tiltrådt nogle

Jeg har læst www.pixmania.com betingelser igennem. De henvender sig til dk,
har et danskkontor.
Skal jeg forstå det således at det ikke er korreckt det de skriver.

Fra pixmania.com' hjeme side
****************************************************************************************************
11. Lovgivning
Denne kontrakt hører ind under fransk lovgivning. Vi kan ikke drages til
ansvar for skader, af legemlig såvel som materiel art, der følger af
funktionsfejl eller forkert brug af de produkter vi sælger. Det samme gælder
alle produkter, der er ændret på af producenten. Vort ansvar er begrænset
til administration af bestillingen, og vi hæfter ikke for mindre fejl og
forseelser, der kan opstå på trods af de forholdsregler vi tager, når vi
præsenterer vores produkter. I tilfælde af tvist er vores
kundeserviceafdeling til din rådighed, som vil forsøge at at finde den mest
retfærdige og fredelige løsning. Hvor dette ikke er muligt, er handelsretten
i Paris eneste kompetente instans til at afgøre en sådan tvist, uden
hensyntagen til hvor varen er leveret eller hvilken betalingsform, der er
benyttet.